نفت سلاح امریکا علیه ایران و روسیه

۲۸ دی ۱۳۹۳ | ۱۹:۵۳ کد : ۱۹۴۳۲۵۴ سرخط اخبار

رئیس جمهور ونزوئلا اعلام کرد که آمریکا از بازار نفت به عنوان یک سلاح ژئوپلتیکی برای حمله به کشورهایی چون روسیه و ایران از طریق تحریم استفاده می کند.

به گزارش فارس به نقل از «تله سور»، «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا پس از بازگشت از سفر دوره ای خود به کشورهای عضو اوپک در میان جمعی از مردم و هیئت دولت که برای استقبال از وی به کاخ «میرافلورس» (مقر ریاست جمهوری)  آمده بودند، اعلام کرد که آمریکا از بازار نفت به عنوان یک سلاح ژئوپلتیکی برای حمله به کشورهایی چون روسیه و ایران از طریق تحریم استفاده می کند؛ این استدلال یکی از عوامل مهم برای شروع چنین سفری بود، تا بدین ترتیب به جهان نسبت به سیاست های امپریالیستی آمریکا هشدار دهم.

رئیس جمهور ونزوئلا در ادامه افزود: سفر دوره ای و بین المللی که از 4 ژانویه (14 دی 93) به کشورهای عضو اوپک داشته ام برای دوره جدید رنسانس اقتصادی در ونزوئلا سودبخش بوده است.

«مادورو» در این خصوص خاطرنشان کرد: این سفره دوره ای برای مواجهه با رویدادهای جهانی و اقتصاد ملی لازم بود.

رئیس جمهور ونزوئلا طی 13 روز به ایران، چین، روسیه، قطر، الجزایر و عربستان سعودی سفر کرد و همچنین توقفی در پرتغال داشت.

وی 41 هزار و 538 کیلومتر را زیر پا گذاشته و 55 ساعت و 25 دقیقه پرواز داشت، یعنی حدودا 4 ساعت و 17 دقیقه در روز.

«نیکلاس مادورو» اذعان داشت که سفر وی به 6 کشور نفتی و عضو اوپک، 4 هدف اقتصادی داشته که با موفقیت روبه رو شده است.

اهداف اصلی سفر رئیس جمهور ونزوئلا به کشورهای عضو اوپک

1. توافقنامه هایی در حوزه فناوری و سرمایه گذاری در زمینه های توریسم و گردشگری، حمل و نقل، مسکن و تغذیه.
2. ضمانت تامین مالی طرح های پیشرفت اقتصادی ونزوئلا که با هدف ایجاد ثبات در قیمت نفت صورت می گیرند.
3. ایجاد اهداف ژئوپلتیکی با کشورهای عضو اوپک.
4. فراهم آوردن مقدماتی برای دفاع از اوپک و انسجام آن، و همچنین ایجاد یک اجماع جدید برای دفاع از بازار نفت و بهبود قیمت نفت خام.

رئیس جمهور ونزوئلا تصریح کرد که خود را از اواخر سال گذشته میلادی برای این سفر بین المللی آماده می کرده است اما صحبتی از آن به میان نیامده بود چون می دانستند در صورتی که حزب راست و اپوزیسیون مطلع شوند، به شدت تعجب خواهند کرد.

«مادورو» اطمینان داد: میراث «هوگو چاوز» رئیس جمهور فقید ونزوئلا رشد خواهد کرد و همچنان نیروی معنوی میهن آینده خواهد بود.

رئیس جمهور ونزوئلا در حالی که مردم شعار «با چاوز و مادورو مردم امن هستند» سر می دادند، افزود: اکثریت مردم پیرو چاویسم (طرفداران چاوز) هستند، چاویسم مفاهیمی چون شادی و وطن را به دنبال دارد.

علاوه بر این، وی اطمینان داد که از زمان آغاز انقلاب بولیواری نیازهای ملت ونزوئلا را دانسته و درک کرده اند، و همچنین از استقبال پرشور مردم تشکر و قدردانی کرد.

رئیس جمهور از فرودگاه بین المللی «مائیکتیا» تا کاخ «میرافلورس» واقع در «کاراکاس» پایتخت این کشور در کاروانی از هواداران خود مشایعت شد و شاهد استقبال و خوش آمدگویی گرم مردم این کشور آمریکای جنوبی بود.

سفر دوره ای رئیس جمهور ونزوئلا از 4 ژانویه (14 دی 93) آغاز شد و روز گذشته نیز به پایان رسید.

در چین توافقاتی در راستای سرمایه گذاری به ارزش 20 هزار میلیون دلار برای پروژه های صنعتی، انرژی و توسعه در ونزوئلا صورت گرفت؛ در این کشور آمریکای جنوبی نیز بیش از 6 میلیون تلفن همراه هوشمند توسط چین ساخته خواهد شد.

طی سفر رسمی وی به ایران، توافقاتی در حوزه های داروسازی، گردشگری، تکنولوژی و ساخت به نفع مردم ونزوئلا به امضا رسیدند.

در دیدار از قطر، موافقتنامه های دوجانبه ای در حوزه مواد غذایی، گردشگری، اقتصاد و نفت صورت گرفت؛ علاوه بر این یک سیستم جدید صادرات مواد غذایی از ونزوئلا به این کشور عربی نیز طرح ریزی شد.

در عربستان سعودی و الجزایر نیز پیرامون استراتژی های مشترک برای ایجاد ثبات در بازار نفت تبادل نظر شد؛ در روسیه هم توافق کردند که سرمایه گذاری شرکت دولتی «گازپروم» این کشور در حوزه های نفتی «اورینوکو هوگو چاوز» ونزوئلا گسترش یابد.

کلید واژه ها: رئیس جمهور ونزوئلا


نظر شما :