عراق: ایران و آمریکا به سوی توافق پیش می‌روند

۳۰ دی ۱۳۹۳ | ۱۸:۱۶ کد : ۱۹۴۳۳۴۱ سرخط اخبار

نخست وزیر عراق با بیان اینکه ایران و آمریکا به سوی توافق پیش می روند گفت که این حرف را از روی اطلاع می زند و با تکذیب خبر پیشین جراحت سردار سلیمانی، اعلام کرد که بغداد از دایره خطر داعش خارج شد.

به گزارش فارس، »حیدر العبادی» نخست وزیر عراق در گفت وگوی مطبوعاتی از نقش ایران و سرعت عمل آن در کمک رسانی به عراق در مقابل گروهک داعش در هفته اول حملات، تقدیر، و خبر زخمی شدن سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در سامراء را تکذیب کرد و گفت که فتوای آیت الله سیستانی در متوقف شدن داعش، نقشی مهم ایفا کرد و کمک آمریکا به عراق پس از توقف داعش و چند ماه با تأخیر به عراق رسید.

نخست وزیر عراق در گفت وگو با روزنامه الحیات، چاپ لندن، فاش کرد که از ایران و آمریکا رسما خواهش کرده است که عراق را صحنه مقابله یکدیگر نکنند چرا که این امر به ضرر عراق تمام خواهد شد و گفت که اطلاعات او نشان می دهد که آمریکا و ایران هم اکنون به سوی توافق حرکت می کنند.

حیدر العبادی با بیان اینکه دولت آمریکا تمایل جدی دارد که مسائل اختلافی با طرف ایرانی را حل و فصل کند، تصریح کرد که این حرف او از روی اطلاع است نه تحلیل و (از نظر العبادی) عجیب این است که همین تمایل نیز در طرف ایرانی به وجود آمده است و این تمایل از سه چهار ماه پیش به وجود آمده است.

العبادی شایعات زخمی شدن سردار قاسم سلیمانی در سامراء را تکذیب کرد و آن را خبر نادرست دانست و گفت که نه ایران نه کشوری دیگر، هیچ نیروی زمینی در عراق ندارد.

به گفته نخست وزیر عراق، بغداد خواستار روابط خوب با همه کشورهاست اما گفت که عربستان هنوز از وی دعوت رسمی به عمل نیاورده است.

نخست وزیر عراق در خصوص داعش و سرکرده آن نیز گفت که ابوبکر البغدادی از زندان «بوکا»یی بیرون آمد که دانشکده تروریست ها شده بود و آمریکا او را آزاد کرد. او گفت که بغدادی در حمله ای هوایی در الانبار، زخمی شد اما به طرز معجزه آسایی نجات یافت.

مشروح مصاحبه :     

 

بغداد از دایره تهدید داعش خارج شد اما خطر داعش هنوز هست

اگر بخواهید اوضاع امنیتی امروز عراق را در چند جمله توصیف کنید، چه می گویید؟

- توصیف اوضاع عراق با چند کلمه دشوار است. اما واقعیت این است که چالشهایی حقیقی وجود داشت که بخش هایی از آن حل شده است اما بخش هایی از آن همچنان وجود دارد. چالش بزرگتری که ما با آن مواجه بودیم، امنیت بغداد بود.

آیا بغداد در حال حاضر خطر سقوط، بغداد را تهدید می کند؟

- نه ولی ممکن بود که جنگ های خیابانی در بغداد به راه بیفتد که اکنون کاملا این خطر از بغداد دور شده است. این چالش نخست بود. چالش بعدی ما این بود که قشون کشی داعش به سوی جنوب را متوقف کنیم که در این کار نیز موفق شدیم. در واقع حمله به سوی اربیل و کردستان در طرح و برنامه داعش نبود اما زمانی که دید راه به سوی جنوب بسته است، راهی شرق شد. تهدید داعش هنوز وجود دارد. این گروه تروریستی دارای دو ویژگی اصلی است. ویژگی گروه های تروریستی که حملاتی تروریستی با شبه نظامیان انجام می دهد و دوم ویژگی دولتی یا شبه دولتی. یعنی دارای نهادهای مختلف و پول است که با آنها مناطق تحت سیطره خود را اداره می کند. که این امر خطرناک است و ما طرحی برای مقابله با این امر داریم.
ما با برخی مشکلات مواجهیم که مهمترین آن، محدودیت امکانات است. همانطور که همه می دانند، بخش بزرگی از ارتش ما با اشغال موصل از هم پاشید و ما تجهیزات زیادی را در این فروپاشی از دست دادیم؛ از آن مهمتر تضعیف روحیه شدید نیروهای نظامی و پیامدهای آن برای شهروندان عراقی بود. به طوری که حتی فرماندهان نظامی ما در جنوب عراق که داعش به آن نفوذ نکرده بود، از نگاه های بد مردم و اهانت های شهروندان شکایت داشتند و مردم آنها را به عدم دفاع از وطن متهم می کردند اما ما اکنون بر این مسئله نیز غلبه یافته ایم و این کار را با تغییر برخی فرماندهان نظامی و بازسازی ساختار ارتش و معرفی فرماندهان جدید انجام دادیم.

آیا شخصا از فروپاشیدن (بخش بزرگی از) ارتش جا خوردید؟

- بله، چه کسی جا نخورد؟ حجم غافلگیری خیلی بزرگ بود بخصوص که اشغالگری داعش بدون خونریزی و از طریق جنگ بزرگ روانی بود که داعش و گروهک های دیگر داخل ارتش و نهادهای امنیتی انجام دادند و این وضعیت چند ماه طول کشید. فکر می کنم که علت این مسئله، شکفاف بزرگ اطلاعاتی نه فقط در عراق بلکه در کشورهای غربی در اروپا و آمریکا بود، چرا که این کشورها سرویس های اطلاعاتی بزرگی دارند اما حجم خطر را درک نکردند.

آیا این نیروها، دستور داشتند، نجنگند؟

- تحقیقات در حال اجراست. موضوع حساس است و ما در وضعیت جنگی هستیم و جنگ با داعش هنوز ادامه دارد. در چنین فضایی، هیچ تحقیقی نمی تواند عادلانه یا بی طرف باشد زیرا سیاستمداران از آن برای تبادل اتهام، سوءاستفاده می کنند. ما باید پرونده آزادسازی نینوا را تمام کنیم تا حقیقت روشن شود. ما به حقایقی دست یافته ایم که برخی از این حقایق محرمانه نیست. اما کشمکش سیاسی تا اندازه ای سبب این اتفاقات است.

آیا درگیری سیاسی مسئول این فروپاشی ها است؟

- قطعا همین طور است. در حالی که نیروهای نظامی در موصل برای دفاع از این شهر حضور داشتند، برخی شخصیت های سیاسی موصل آنها را تحریک می کردند و آنها را نیروهای خارجی می شمردند که باید شهر را ترک کنند. سپس حمله داعش صورت گرفت در چنین شرایطی نیروهای نظامی انگیزه دفاع از شهر و مقابله با مهاجمان را از دست می دهد.

کمک آمریکا با تأخیر چند ماهه انجام شد/ فتوای آیت الله سیستانی عامل مهم در توقف داعش بود

آیا بدون مشارکت نیروهای آمریکایی، توقف داعش غیرممکن بود؟

- نه این امر غیرممکن نبود. زیرا پیش از دخالت نظامی آمریکا که چند ماهی به تاخیر افتاد، پیشروی های داعش متوقف شده بود. من معتقدم عامل اصلی آن رغبت عراقی ها برای دفاع از کشورشان بود و فتوای آیت الله «سید علی السیستانی» نقشی مهم در این امر داشت. زیرا شمار نیروهای داوطلب برای جنگ با داعش، بسیار زیاد بود تاجایی که برخی از نیروهای داوطلب از منازلشان سلاح نیز آورده بودند. برخی از آنها با وسایلی بسیار ساده به جنگ داعش رفتند.

ایران در هفته اول برای کمک به کردستان و بغداد پل هوایی زد

چه کسی اولین کمک را به عراق کرد. آمریکا یا ایران؟

- از نظر زمانی، ایران پیشتاز بود. این کشور از همان هفته نخست، یک پل هوایی برای انتقال اسلحه به عراق و به طور مشخص کردستان و بغداد ایجاد کرد و این اقدام بر کسی پوشیده نبود.
اجازه بدهید با شفافیت سخن بگویم. در جنگ با داعش منافع مشترک عراقیایرانی وجود دارد. من تردیدی ندارم که ایرانی ها با صداقت تمام از عراق دفاع می کنند زیرا تهدید داعش به عراق محدود نیست و خطری واقعی برای ایران به شمار می رود. زیرا این گروه تروریستی می تواند از طریق کردستان یا دیالی به مرزهای ایران برسد و مناطق متعددی از ایران را تهدید کند. لذا دخالت سریع ایران برای کمک به عراق یک قضیه استراتژیک بود. تا جایی که در ابتدای امر به دلیل سرعت اتفاقی که روی داده بود و خطری که وجود داشت، حتی درباره کیفیت پرداخت بهای سلاح های ایرانی توافقی انجام نشد.

آیا هواپیماهای ایرانی در عملیات هوایی در عراق نیز مشارکت کردند؟

- بر اساس اطلاعاتی که دارم، در مجموع 3 دخالت هوایی از طرف هواپیماهای ایرانی در آسمان عراق صورت گرفت. یکی در آگوست گذشته (مرداد ماه) و 2 مورد در نوامبر گذشته (آذرماه)، که هر سه عملیات برای شناسایی صورت گرفت.

یعنی هیچ عملیات بمباران هواپیماهای ایرانی در عراق ثبت نشده است؟

- چنین عملیاتی ثبت نشده است. پس از جنجال رسانه ای که به راه افتاد، من از نیروی هوایی عراق تحقیق کردم ولی هیچ عملیات بمبارانی ثبت نشده است. آخرین اقدام هواپیماهای ایرانی در حریم هوایی عراق، مربوط به 23/11/2014 می شود. ما نیز به طور رسمی به ایران در این باره اعتراض کردیم زیرا به ایرانی ها درخواستی مبنی بر دخالت هوایی و هدف قرار دادن مواضع عراقی نداده بودیم.

سردار سلیمانی زخمی نشد/ هیچ نیروی زمینی خارجی در عراق نیست

برخی اوضاع عراق را این چنین توصیف می کنند که جنگنده های آمریکایی در آسمان و ژنرال قاسم سلیمانی در زمین. نظر شما چیست؟

- این امر بر کسی پوشیده نیست که مستشاران آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی، استرالیایی و آلمانی ونیز ایرانی در عراق فعالیت دارند. ما امروز مثلا با امارات و اردن نیز همکاری گسترده ای در این زمینه داریم. اردنی ها تمام توان اطلاعاتی، امنیتی و نظامی خود رادر اختیار عراق قرار داده اند و حتی پیشنهاد انجام حمله هوایی مستقیم علیه داعش را ارائه کردند اما تا به این لحظه ما از هیچ کشور همسایه ای برای انجام حملات هوایی درخواست نداده ایم همان گونه که خواستار دخالت زمینی هیچ کشوری نیز نشده ایم.

اما نیروی زمینی ایران در عراق است، نشان به این نشان که ایران افسرانی که در عراق کشته شدند تشییع کرد.

- آنها رزمنده نبودند. هیچ نیروی رزمنده خارجی در عراق نیست. اینها مستشاران ایرانی هستند و برخی از آنان بر اثر اصابت (ترکش) خمپاره کشته شدند؛ بخصوص در سامراء.

در خبرها آمد که ژنرال قاسم سلیمانی در درگیری های سامراء مجروح شد؟

- من هم چنین حرف و حدیث رسانه ای را شنیدم. اما طرف ایرانی فکر می کنم که آن را تکذیب کرد. همچنانکه الان ما عملیات نظامی در سامراء نداریم و آخرین عملیات، دو هفته پیش بود. من تکذیب نمی کنم که این مرد به عراق می آید و می رود. همه این را می دانند. ایران در حوزه همکاری امنیتی با عراق خدماتی می دهد و ما از این استقبال می کنیم.

پس خبر طبق اطلاعات شما نادرست است؟

- اگر درست بود، مطلع می شدم. از طریق نیروهای امنیتی و اطلاعات خودمان. اما چنین اتفاقی رخ نداده است.

عراق دنبال روابط خوب است/ توافق بغداد-تهران بر سر ترسیم مرزها

روابط منطقه ای عراق شاهد بهبودی آشکاری است. ظاهرا سفر شما به مصر، سفر موفقی بود.

- همه سفر هایی که انجام دادیم موفق بود.. سفر امارات را می توانم خیلی موفق ارزیابی کنم. همینطور سفر کویت، اردن و ایران و ترکیه. اما می توانم روی ترکیه از حیث راهبردی نشانه ای بگذارم. ترکیه تنها کشوری است که احساس می کند با دو تهدید روبه روست. در درجه نخست، حزب کارگران کردستان یا «پ.ک.ک» و دوم «داعش» که این مشکل عراق نیز هست... طرف ترکیه ای معتقد است که حزب کارگران تهدیدی واقعی برای امنیتی ترکیه است و گاهی اوقات معتقدند که خطرش بزرگ تر از داعش هم هست. اما (با این حال) آنان این جنگ (علیه داعش) را تأیید کردند و به ما پیشنهاد آموزش نیروها و ارائه سلاح را دادند. ما در این خصوص در حال مذاکره هستیم... .

سفرهایی که من انجام دادم برای صفر کردن مشکلات نبود، بلکه برای آغاز روابطی مثبت بود. برخی مشکلات متراکم شده و نیازمند گذر زمان برای حل نهایی است. بله ما گام هایی برای حل مشکلات برمی داریم اما توقع نداریم که همه مشکلات حل شود تا روابطی مثبت با همه کشورهای منطقه و دنیا داشته باشیم. (اما) می توانیم روابط خوب را آغاز کنیم و مکانیزم زمانی برای حل مشکلات تعیین کنیم. امروز ما مثلا با کویت مشکلی نداریم، مگر در پرداخت غرامتی که احتمالا (بزودی) تمام می شود... در خصوص ایران نیز ما هنوز مسائلی باقی مانده از جنگ عراق-ایران داریم. مرزها تا امروز هنوز به شکل نهایی ترسیم نشده. هنوز کار (ترسیم) مرز شط العرب (اروندرود) یا خط تالوگ تمام نشده. اما مسئله مثبت این است که ایرانی ها پیشنهاد سخاوتمندانه ای داده و به ما اعلام کرده اند که ترسیم مرزها طبق روایت عراق انجام خواهد شد نه ایران، از جمله مرزهای شط العرب (اروندرود).

دلایل روابط محکم عراق و ایران و اختلاف نظر بر سر ائتلاف ضد داعش

آیا عملا مشکلی به نام «دولت ایران مخصوص امور عراق» وجود دارد؟

- خیلی صریح بگویم این نکته را؛ روابط ما با ایران، به چند دلیل محکم است. اول به دلیل جغرافیایی؛ ما طولانی ترین مرز را با ایران داریم. دلیل دوم، جمعیت است. تراکم جمعیتی عراق در شرق کشور و در مجاورت مرز ایران است. این مسئله طی سالها(ی متمادی) مداخله فرهنگی را ایجاد کرده همچنانکه امنیت عراق و امنیت ملی ایران به هم گره خورده است.

ایران مانند عراق، چندین سال در جنگ بوده؛ جنگی ویرانگر برای دو طرف. ایرانی ها هنوز بیم دارند که مسائل به سمت وسویی کشیده شود که در زمان جنگ به آن سمت رفت... بر کسی پوشیده نیست که اگر پشتیبانی غربی و عربی نمی بود، نمی توانست جنگ را ادامه بدهد. ایران هنوز می ترسد و نگران تکرار این مسئله است، برای همین ایرانی ها گام های بلندتری برمی دارند مانند اختلاف با عراق درباره موضعگیری مقابل ائتلاف بین المللی ضد داعش.

شما با ایران اختلاف (نظر) دارید در این خصوص؟

- قطعا. ما روابط محکمی با طرف آمریکایی و کشورهای غربی و در خصوص برنامه ریزی برای حملات هوایی و آموزش (نیروهای عراقی) داریم. ایرانی ها این را تهدیدی رای خودشان می دانند. لذا به برادرانمان در ایران گفتیم که این مسئله حق طبیعی ماست و امری از امور داخلی عراق، نه حق آنها. پس ما نمی توانیم اجازه بدهیم که خاک عراق علیه ایران استفاده شود، (آنهم) در زمانیکه ائتلاف بین المللی علیه داعش در کنار عراق است و نه علیه کشوری همسایه. این مسئله بر کسی پوشیده نیست حتی این ائتلاف با همه اختلافاتی که با نظام سوریه دارد، علیه سوریه هم نیست.

با این حال، به نظر من، با وجود روابط محکم ما با ایران، نمی توانیم اجازه بدهیم که در امور داخلی ما دخالت بکند. ایرانی ها منافع خود را دارند و ما منافع خود را. فرق هست میان تداخل منافع و دخالت در امور عراق. ما دنبال تداخل منافع با کشورهای همسایه و دیگر کشورهای منطقه هستیم.

روابط عراق و عربستان؛ ریاض هنوز از عبادی دعوت نکرده است

آیا طرحی برای سفر به عربستان سعودی دارید؟

- هنوز هیچ دعوتی برای سفر به عربستان دریافت نکرده ام. تنها، رئیس جمهور دعوت شد و وی نیز به عربستان رفت. همچنین وزیر خارجه عراق نیز در ماه نخست تشکیل دولت نیز به این کشور سفر کرد.
در نخستین نشست دولت جدید عراق در 10 سپتامبر گذشته، در دستور کار ما دو مسئله وجود داشت. یکی شیوه عملکرد دولت که پارلمان تصویب کرده بود و دوم سفرهای ما به کشورهای منطقه ای. 3 کشور ایران، ترکیه و عربستان در صدر قرار داشتند.

دیدار شما با «سعود فیصل» در بروکسل چگونه بود؟

- بسیار مثبت بود... او گفت: اگر مکانی برای سفارت ما فراهم کنید به عراق خواهیم آمد. در عمل نیز ما طی یک هفته مکان جدیدی برای سفارت عربستان تهیه کردیم. هیئتی از عربستان نیز به عراق آمد و مکان را دید و پذیرفت.

•  برنامه سفر به عربستان ندارید؟

- به نظرم ترتیب این سفر این گونه است که ابتدا یک هیأت عالیرتبه برای افتتاح سفارت عربستان به عراق بیایند و سپس دعوت انجام شود تا ما بعد از آن به عربستان سفر کنیم.

تماس شما با ولی عهد چگونه بود؟

- این تماس نیز مثبت بود که در پی حمله مرزی صورت گرفته به عربستان بود که در نتیجه آن 4 نیروی مرزی عراق شهید و 4 نفر دیگر زخمی شدند. روایات متعددی از این حمله عنوان شده است اما من معتقدم که داعش تلاش داشته بر این گذرگاه مرزی از دو طرف سیطره یابد تا توانمندی خود را نشان دهد...این مسئله نیز اهمیت همکاری عراق و عربستان در مبارزه با تروریسم را نشان می دهد. طی گفت وگو با ولی عهد نیز با هم بر سر این مسئله توافق کردیم.

•  آیا سوریه مانع روابط عراق و عربستان است؟

- در دیدارهایی که صورت گرفت، من چنین چیزی حس نکردم. بحران سوریه مشکل روابط عراق با ترکیه است نه عربستان.
آنچه ما امروز حس می کنیم تغییر مواضع طرفهای مختلف در قبال سوریه است. زمانی طرح این بود که سوریه بخشی از بهار عربی باشد اما ما به تخریب و نابودی عربی رسیدیم. این مصیبت بار بود. نظرهای متفاوتی درباره سوریه وجود دارد. برخی از رژیمی سرکوب گر و غیر دموکراتیک سخن می گویند. برخی دیگر از تمایل معارضان سوری مبنی بر آزادسازی سوریه از سرکوب نظام حاکم سخن می گویند. برخی دیگر نظام سوریه را نظامی لاییک می دانند که در حال جنگ با معارضان تندرو است. اما اکنون توجه همه به این مسئله جلب شده که داعش برای سوریه خطرناک تر از هر چیز دیگری است.

آمریکا و ایران به سوی توافق حرکت می کنند

آیا شما منتظر توافق آمریکایی- ایران هستید؟ نظر شخصی شما چیست؟...آیا ایران و آمریکا به توافقی می رسند؟

- این مسئله خارج از اختیارات عراق است. اما آنچه برای طرف عراقی مهم است این است که هر دو کشور در جنگ با داعش به عراق کمک می کنند و نمی خواهیم که در عراق با هم برخورد کنند.

به عبارت دیگر یعنی شما به تانگو [و هماهنگی] آمریکایی – ایرانی در عراق تشویق می کنید؟

- منافع ما این چنین ایجاب می کند. من با [باراک] اوباما رئیس جمهور آمریکا و مقامات ایرانی صحبت کردم و موضع ما کاملا شفاف است. ما با هر دو طرف منافع مشترکی داریم و ما از آنها نه تنها درخواست که خواهش کرده ایم اگر در کمک به عراق جدی هستند، در این کشور با یکدیگر برخورد نکنند. تا به این لحظه نیز با یکدیگر برخوردی نداشته اند. ما به طرفین اعلام کرده ایم که می توانیم به تنهایی با داعش مقابله کنیم حتی اگر این مسئله زمان زیادی ببرد اما از کمک های آنها استقبال کردیم و در عین حال نمی خواهیم که وارد مشکل جدیدی شویم و عراق عرصه درگیری های دوطرف شود.

واکنش نخست وزیر عراق به قدم زدن جان کری و ظریف در ژنو

زمانی که دیدید وزرای خارجه دو کشور ایران و آمریکا با یکدیگر مانند دو دوست قدم می زنند، چه احساسی داشتید؟

- (می خندد) من گمان نمی کنم دشمنی به طور ناگهانی به دوستی تبدیل شود. ولی قطعا اشتراکاتی میان دو طرف ایجاد شده است و می توانم بگویم که پیدایش داعش بسیاری از معیارها را تغییر داده است.

آیا احساس می کنید، گزینه اوباما حل وفصل (مسائل) با ایران است؟

- اطلاعاتی دارم و تنها احساس نمی کنم. اوباما می خواهد به طور کامل مسائل با ایران را حل و فصل کند. آمریکایی ها درباره مسائل متعدد از جمله مسائل منطقه ای و مسئله هسته ای ایران نگران هستند. مشکلات آمریکا با ایران خارج از مسئله عراق است. اما می دانم که آمریکا به طور جدی در پی حل مسائل با ایران است و عجیب اینجاست که حس می کنم ایران نیز در همین راستا تمایل متقابلی دارد. این امر تا همین 3 یا 4 ماه پیش وجود نداشت.

تاثیر کاهش قیمت نفت بر عراق چگونه است؟

- در تمام کشورهای نفت خیز این مسئله تاثیری منفی داشته است و در عراق به اندازه زیادی این تاثیر ملموس است. زیرا عراق مانند دولت های حوزه خلیج [فارس] که به پول نفت برای زیرساختها و بودجه دولت نیاز دارند، نیست بلکه کشوری است که چندین دهه رنج جنگ و محاصره اقتصادی را متحمل شده است و حتی در دهه اخیر با خروج حزب بعث از قدرت نیز، عراق با تروریست ها می جنگد. لذا ما به پول نفت برای ساخت تمام خرابی ها نیاز داریم... ما در عراق مانند برخی کشورها نمی توانیم از اقتصاد موازی با نفت نیز استفاده کنیم. لذا شررهای کاهش قیمت نفت برای ما دو چندان است. اما با این وجود عراق دولت فقیری نیست بلکه تنها امسال و چند ماه از سال آینده را با بحران نقدینگی مواجه است و در نهایت کشوری دارای امکانات زیاد است.

زمانی که از «هلال شیعی» چیزی می شنوید، چه احساسی دارید؟ آیا این هلال در سوریه مثلا قطع می شود؟

- این مسئله بخشی از صف کشی طائفه ای و مذهبی در منطقه است. این یک درگیری منطقه ای است. منازعه در سوریه در اصل منازعه ای منطقه ای است که شکل درگیری داخلی، منطقه ای و بین الملل به خود گرفته است و از طریق آنف متاسفانه از تمام انواع اسلحه استفاده می شود و احیانا گفته می شود که همه اینها به گردن ایران است. اما این مسئله خطرناک است و بیاننگر نوعی هراس یا الگو در تعامل با ایران است. همین مسئله درباره این دیدگاه درباره عراق وجود دارد. برخی بدون آنکه به وجود اهل تسنن در عراق بنگرند، می گویند که عراق شیعی است و از ایران تبعیت می کند.

معاون صدام در عراق نیست

آیا می گویید برخی معتقدند، شیعیان عرب تابع ایرانند؟

- این نتیجه قطب بندی طائفه ای (مذهبی) در منطقه است. چه بسا که احساس می کنیم طرحی برای داخل شدن منطقه در تمام سطوح به درگیری های قومی، دینی و طائفه ای وجود دارد. به همین دلیل نیز اولویت ما کاستن از ادبیات طائفه ای است.

آیا شما می دانید که «عزت الدوری» (معاون صدام) کجاست؟ آیا او شبحی است که در عراق جولان می دهد؟

- من فکر نمی کنم که او در عراق باشد. اگر در عراق بود، مدتها پیش دستگیر می شد. من معتقدم او در کشور دیگری است.

ابوبکر بغدادی فارغ التحصیل زندان بوکاست و آمریکایی ها آزادش کردند

پس از سال 2003 انتحاری ها از زندانها فرار کردند؟

- بله درست است. این، مشکل واقعی است. من چیز دیگری هم به این سخن شما اضافه می کنم که درباره زندانهای آمریکایی است. زندان «بوکا» در بصره به بزرگترین دانشکده برای فارغ التحصیلی تروریستها تبدیل شده بود و «ابوبکر البغدادی» نیز فارغ التحصیل همین زندان است که آمریکایی ها او را آزاد کردند.

آیا اطلاعاتی درباره او دارید؟

- البغدادی طی یک عملیات هوایی عراق در شهرک «قائم» واقع در شمال غرب استان «الانبار» زخمی شد و به طور معجزه آسایی نجات یافت. وی در مکان حادثه بود اما به مکان دیگری منتقل شد. وی گاهی اوقات در موصل است اما اغلب در خاک سوریه به سر می برد نه عراق.

بغداد امیدوار است که کردستان بر سر توافق خود باقی بماند

روابط امروز شما با منطقه کردستان چگونه است؟

- در حال حاضر روابط خوبی داریم. پس از آنکه به توافق درباره بودجه دست یافتیم، میان دو طرف همکاری و هماهنگی در زمینه های امنیتی، نظامی و اقتصادی برقرار شد و امیدواریم که با تحویل نفت کردستان به عراق، این پایبندی و تعهد همچنان باقی بماند زیرا اصل توافق همین امر بود. روابط ما بر اساس اعتماد متقابل است. اما من با برادران کرد نیز با شفافیت سخن گفتم و از آنها خواستم که شفاف عمل کنند و اگر می خواهند روش گذشته خود را ادامه دهند، یعنی هر آنچه را می توانند از عراق بگیرند از جمله حق جدایی را، در این امر صریح باشند. اما اگر می خواهند بخشی از عراق باشند ما نان را بین خود تقسیم می کنیم. من برای دستیابی به توافق مشروط به شرط اینکه منصفانه باشد، آماده ام و به عنوان نخست وزیر اجازه نمی دهم توافقنامه ای غیرمنصفانه میان دو طرف امضا شود... معتقدم توافقی که بین ما امضا شد، منصفانه بود و از آن دفاع می کنم.

آیا پس از نخست وزیری با (مسعود) بارزانی دیدار کردید؟

- نه من تاکنون با او دیدار نداشته ام اما تلفنی صحبت کرده ایم. ما در عراقی واحد و کشوری واحد زندگی می کنیم. مانعی برای سفر به منطقه کردستان ندارم. در شهر سلیمانیه با «جلال طالبانی» (رئیس جمهور سابق عراق) برای ابراز وفاداری دیدار کردم و هر زمانی که فرصت داشته باشم به اربیل خواهم رفت و برای دیدار با بارزانی تردیدی نخواهم داشت.

آیا فکر می کنید عراق امروز از اقلیت ها خالی شده است؟

- اقلیت ها با فشار زیادی مواجهند اما حقیقت این است که بیشترین جاهایی که پس از حمله داعش متضرر شدند، مناطق سنی نشین بودند و اغلب آواره ها از اهل سنت هستند هرچند که داعش دفاع از اهل سنت را سر می دهد [و مدعی احقاق حق سنی ها بود].

یک تلاش ناکام برای ترور نخست وزیر عراق

•  آیا نگران امنیت شخصی خود هستید؟

- نه من نمی ترسم اما بی پروا هم عمل نمی کنم و در مناطق مختلف بغداد نیز حضور می یابم. در سال 2005 من هماهنگ کننده امور در «تلعفر» بودند و افراد زیادی به من درباره رفت و آمد هشدار می دادند اما من توجهی نمی کردم زیرا زمانی که انسان مسئولیت یک شغل را برعهده می گیرد باید تبعات آن را نیز بپذیرد.

آیا تاکنون مورد سوء قصد قرار گرفته اید؟

- سرویس های اطلاعاتی به من از وجود تلاشی برای سوء قصد خبر دادند اما چنین سوء قصدی به دلیل آنکه من مسیر حرکتم را تغییر دادم، صورت نگرفت [و ناکام ماند]. این بخشی از وظیفه من است که خود را به عنوان فرماندهی کل نیروهای مسلح نشان دهم.

 

کلید واژه ها: بغداد


نظر شما :