وجود 600 ایرانی در زندانهای ترکمنستان

۱۴ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۴ کد : ۱۹۴۳۹۱۹ سرخط اخبار

رییس کارگروه امنیت ملی کمیسیون امنیت ملی مجلس، تعداد ایرانیان زندانی در ترکمنستان را حدود 600 نفر تخمین زد و از ورود کمیسیون امنیت ملی مجلس در بررسی برخورد اخیر پلیس ترکمنستان نسبت به قایقرانان ایرانی خبر داد.

محمدرضا محسنی ثانی در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی پلیس ترکمنستان نسبت به قایقرانان ایرانی گفت: آنچه در برخورد اخیر پلیس ترکمنستان نسبت به قایقرانان ایرانی انجام گرفت، خلاف عرف دیپلماتیک و پروتکل های موجود بود و نباید قایقرانان ایرانی را دستگیر می کردند یا آنها را مورد تیراندازی قرار می دادند.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی افزود: تا به اکنون، برخورد با خاطیان در دریای خزر از سوی پلیس کشورهای همسایه به صورت اخطاری صورت می گرفت و هیچ موردی در دریای خزر که به سوی ایرانی ها شلیک یا دستگیر کنند یا بکشند، نداشته ایم.

وی با بیان اینکه تعداد زندانیان ایرانی در ترکمنستان زیاد است، توضیح داد:  تعداد زندانیان ایرانی در خارج از کشور زیاد است؛ در میان همسایگان خزر نیز بیشترین آمار زندانی در ترکمنستان وجود دارد که احتمال می دهیم حدود 600 نفر باشند.

این نماینده مجلس بیان کرد: آزادی زندانیان ایرانی در ترکمنستان، مورد بررسی قرار گرفته و جلساتی گذاشته شده تا بتوان آنها را مبادله کرد؛ البته راهکارهای دیگری نیز مدنظر قرار دارد.

 رییس کارگروه امنیت ملی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، وضعیت زندانیان ایرانی در ترکمنستان را بسیار وخیم و ناهنجار توضیف کرد و گفت: مورد اخیر برخورد پلیس ترکمنستان با قایقرانان ایرانی در در کمیسیون امنیت ملی مجلس طرح و اقدامات وزرات خارجه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمد جواد نظری مهر شلیک پلیس ترکمنستان به صیادان ایرانی را اتفاق جدیدی ندانست و با بیان اینکه چنین حوادثی تازگی ندارد، در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت تصریح کرده بود که پلیس ترکمنستان بدون هیچ گونه اخطار و هشداری، به محض ورود قایقرانان به منطقه آبی خود، آنها را به رگبار می بندند.

کلید واژه ها: ترکمنستان پلیس ترکمنستان قایقرانان


نظر شما :