بودجه امنیتی اوباما همچنان با محوریت آسیا

۱۵ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۰:۵۳ کد : ۱۹۴۳۹۵۴ سرخط اخبار

با وجود مشکلاتی مانند داعش و درگیری های روسیه، بودجه امنیت ملی 2016 باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا همچنان بر محوریت آسیا-اقیانوسیه متمرکز است. بودجه بندی 2016 آمریکا نشان می دهد دولت اوباما همچنان به استراتژی چرخش به سمت آسیا-اقیانوسیه پایبند است حتی اگر تهدیدهای جدیدتری مانند خیزش داعش و تهاجم روسیه در اروپا، مخارج جدیدی را بر آژانس های مختلف آمریکایی تحمیل کند.

 
به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از فارن پالسی، بودجه چهار تریلیون دلاری دولت اوباما برای سال 2016 شامل 619 میلیارد دلار برای مجموعه گسترده ای از برنامه های دفاعی و همچنین 54 میلیارد دلار برای تمام آژانس های اطلاعاتی آمریکا می شود تا هم به چالش های درازمدت و هم به تهدیدات فوری تری که طی دو سال اخیر رخ داده اند، رسیدگی شود.
 
بر اساس برنامه بودجه اوباما، وزارت خارجه 50 میلیارد و 300 میلیون دلار دیگر نیز دریافت می کند تا بودجه اش نسبت به سال گذشته شش درصد افزایش یابد. این رقم شامل هفت میلیارد دلار برای عملیات های جاری در خاورمیانه و آسیای مرکزی و همچنین هشت میلیارد و شش میلیون دلار برای کمک های امنیتی بین المللی که به زنجیره ای از برنامه ها، از جمله برنامه مبارزه با مواد مخدر، حفظ صلح و آموزش نظامیان خارجی اختصاص می یابد، می شود.
 
برنامه بودجه اوباما خواستار افزایش مالیات بر همکاری های چندملیتی و آمریکایی های ثروتمند می شود و در عین حال به دنبال ترمیم سیستم مهاجرت کشور برای تقویت اقتصاد به واسطه کارگران تازه قانونی شده است. احتمالا پیشنهاد مخارج با مجموعه ای از مخالفت ها در کنگره روبرو خواهد شد چراکه هنوز اجماعی در مورد چگونگی افزایش هزینه ها بدون افزایش درآمدها انجام نشده است.
 
اوباما که روز دوشنبه در وزارت امنیت داخلی آمریکا سخنرانی می کرد گفت که برنامه مخارجی که ارائه کرده است مبتنی بر این اصل است که «اقتصاد ما زمانی شکوفا می شود که آمریکا امن باشد.» به گفته اوباما، هدف از این برنامه حمایت از نیروهای آمریکا، تقویت مرزهای این کشور در مقابل تهدیدات و کمک به مبارزه با بحران های جهانی از جمله داعش و درگیری ها در اوکراین است.
 
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه ارائه بودجه وزارت خارجه چرخش به سمت منطقه آسیا-اقیانوسیه را اولویت اصلی تک تک مقامات در دولت اوباما خواند.
 
در عین حال باب ورک، معاون وزیر دفاع آمریکا نیز در پنتاگون گفت که آسیا همچنان در صدر پنج اولویت اصلی نظامی طی سال جاری است. ورک به خبرنگاران گفت که در صدر این فهرست، تلاش برای تداوم توازن سازی منطقه آسیا-اقیانوسیه قرار دارد و آمریکا به این تلاش ها ادامه خواهد داد.
 
بودجه پنتاگون شامل 534 میلیارد و 300 میلیون دلار برای عملیات های منظم وزارت دفاع- افزایشی هشت درصدی نسبت به آنچه کنگره برای سال 2015 تصویب کرد- و 50 میلیارد و 900 میلیون دلار برای عملیات های احتمالی در خارج از کشور که مختص جنگ ها و درگیری های در حال انجام است، می شود. این بودجه از 64 میلیارد و 200 میلیون دلاری که کنگره برای سال گذشته تصویب کرده بود، کاهش یافت و دلیل عمده آن خروج نیروهای آمریکا از افغانستان بود.
 
تاد هریسون، تحلیلگر بودجه در مرکز استراتژیک و ارزیابی بودجه می گوید: «اگر بودجه شما شفاف ترین نشانه رویکرد استراتژیک شما است، پس آنچه بودجه به ما می گوید این است که تمرکز دولت اوباما همچنان روی چرخش به سمت آسیا-اقیانوسیه است و این در حالی است که درگیری های جاری در عراق، سوریه و اوکراین چالش های نزدیک تری هستند که بر اساس پایه سالانه بودجه بندی شده اند. 
 
مکمل بودجه شامل یک میلیارد و 300 میلیون دلار برای آموزش و تجهیز نیروهای عراق و سوریه جهت مبارزه با داعش می شود، در حالیکه جزئیات جدید اندکی از چگونگی مقابله دولت اوباما با این گروه در سال های آتی ارائه شده است. از این رقم، 700 میلیون دلار به نیروهای امنیتی عراقی و کرد اختصاص داده می شود و 600 میلیون دلار نیز به آموزش و تجهیز نیروهای اپوزیسیون میانه روی سوریه تعلق می گیرد. در سال 2015 پنتاگون رقم یک میلیارد و 600 میلیون دلار به این برنامه ها اختصاص داد.
 
بودجه وزارت خارجه همچنین سه میلیارد و 500 میلیون دلار را به مبارزه با داعش و 275 میلیون دلار به بحران اوکراین اختصاص داده است. 
 
کنگره در حالی درخواست بودجه اوباما را مورد ارزیابی قرار می دهد که بحث در مورد افزایش مخارج امنیتی آمریکا بدون افزایش مالیات و درآمدها همچنان مانند چهار سال گذشته مطرح خواهد شد. 
 

کلید واژه ها: دولت اوباما آسیا-اقیانوسیه


نظر شما :