کری به اعراب در مورد مذاکرات هسته‌ای با ایران اطمینان داد

۱۸ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۳:۲۸ کد : ۱۹۴۴۰۲۹ سرخط اخبار

یک مقام ارشد آمریکایی می گوید وزیر خارجه این کشور به اعضای شورای همکاری خلیج فارس در مورد روند مذاکرات هسته ای با ایران، اطمینان داده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، یک مقام ارشد آمریکایی روز جمعه پس از دیدار جان کری وزیر خارجه این کشور با همتایانش در شورای همکاری خلیج فارس، گفت وی در این دیدار به کشورهای عربی نسبت به روند مذاکرات هسته ای با ایران، اطمینان داده است.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای کری در این نشست به اعضای شورای همکاری خلیج فارس، اطمینان داده است که «مذاکرات هسته ای به یک توافق بد منجر نمی شود.»

همچنین خبرگزاری کویت هم گزارش داده است که وزیران خارجه کشورهای عربی در این نشست که در حاشیه اجلاس امنیتی که در شهر مونیخ در حال برگزاری است، صورت گرفت، با وزیر خارجه آمریکا در مورد تحولات منطقه ای و بین المللی، بحث و گفت وگو کرده اند.

کری روز جمعه دیدار دوجانبه «سازنده ای» هم با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران داشت. به گفته یک مقام آمریکایی، طرفین در این دیدار بر لزوم رسیدن به چارچوب سیاسی توافق تا ضرب الاجل اولیه، تأکید کرده اند.

بر اساس دومین تمدید برنامه اقدام مشترک، طرفین تا 10 فروردین سال آینده (30 مارس) برای رسیدن به توافق سیاسی و تا 9 تیر ماه (30 ژوئن) برای حصول راهکار جامع، زمان دارند.

نگرانی شورای همکاری خلیج فارس از نفوذ منطقه ای ایران

در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گزارش داده است که وزیران خارجه شورای همکاری در دیدار با همتای آمریکایی خود، از «افزایش نفوذ ایران در یمن» ابراز نگرانی کرده اند. با این حال، مقام آمریکایی تصریح کرده است که هیچ برنامه ای برای مذاکره و گفت وگو با ایران در رابطه با تحولات یمن، چیده نشده است.

بنا بر این گزارش، وزیران خارجه بحرین، قطر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و یمن که در این نشست بوده اند، موضع «قاطعانه تر» جامعه بین الملل در قبال تحولات یمن را خواستار شده اند.

مقام آمریکایی در این رابطه گفته است: «این احساس وجود داشت که لازم است جامعه بین الملل موضعی قاطعانه تر، یا از طریق سازمان ملل یا یک سازمان چندملیتی دیگر، اتخاذ شود.»

کلید واژه ها: شورای همکاری خلیج فارس


نظر شما :