باسابقه‌ترین‌ سناتور سخنرانی‌ نتانیاهو را‌ تحریم کرد

۲۲ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۷:۰۳ کد : ۱۹۴۴۱۷۰ سرخط اخبار

رسابقه ترین سناتور آمریکایی در هنگام سخنرانی ماه آینده نخست وزیر رژیم صهیونیستی، در کنگره امریکا حضور نخواهند داشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، دست کم دو سناتور امریکایی، از جمله پرسابقه ترین سناتور این کشور، در هنگام سخنرانی ماه آینده "بنیامین نتانیاهو"، نخست وزیر  رژیم صهیونیستی، در کنگره امریکا حضور نخواهند داشت. 

این امر شکاف بین دو حزب اصلی امریکا در خصوص این سخنرانی جنجالی را تعمیق می بخشد. 

سناتور دموکرات "پاتریک لیهی " در سخنانی ای تند رهبران حزب جمهوری خواه در مجلس نمایندگان امریکا را متهم کرد که "به طور یکجانبه" یک سخنرانی را برای نتانیاهو ترتیب داده و آن را سیاسی کرده اند. 

قرار است نتانیاهو در روز سوم ماه مارس در کنگره امریکا سخنرانی کند. 

پاتریک لیهی در هفت دوره نماینده مجلس سنای امریکا بوده است. وی گفت جمهوری خواهان این سخنرانی را بدون هماهنگی با کاخ سفید ترتیب داده اند. سناتور لیهی تصریح کرد: «جمهوری خواهان با این اقدام خود نه تنها اسرائیل بلکه خود کنگره را هم دچار سردرگمی کرده اند.» 

این سناتور دموکرات به قاعده نانوشته ای اشاره کرد که کنگره امریکا را ملزم می دارد در خصوص مسائل مربوط به سیاست خارجی «با یک صدای واحد» سخن بگوید و عمل کند. 

وی گفت کنگره باید از اقدامات یکجانبه ای که منافع امنیت ملی امریکا را به مخاطره می اندازد خودداری ورزد. 

سناتور لیهی تصریح کرد: "جمهوری خواهان این قاعده ارزشمند را نادیده گرفته اند."

همچنین، سناتور "برنی ساندرز"، از سناتورهای مستقل امریکا که به دموکرات های این کشور نزدیک است، اعلام کرده است در هنگام سخنرانی نتانیاهو در کنگره حضور نخواهد یافت. 

ساندرز در سخنانی که روز دوشنبه در موسسه بروکینگز ایراد کرد گفت: "رئیس جمهور امریکا سیاست خارجی ما را رهبری می کند، اما در ارتباط با این سخنرانی هیچ مشورتی با وی صورت نگرفته است. این کار اشتباهی است و برای کشور ما مناسب نیست."

وی تصریح کرد: "شاید من این سخنرانی را از تلویزیون دنبال کنم، اما در محل سخنرانی حضور نخواهم یافت."

کلید واژه ها: کنگره امریکا لیهی


نظر شما :