افشای معامله آمریکا برسر بن‌لادن

۲۴ بهمن ۱۳۹۳ | ۰۱:۴۵ کد : ۱۹۴۴۲۲۱ سرخط اخبار

اسامه بن لادن رهبر شبکه القاعده ده سال تحت تعقیب قرار داشت و در ماه می ۲۰۱۱ توسط نیروهای آمریکایی در ساختمان محل اقامتش در شهر «ابت آباد» پاکستان کشته شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، رئیس سابق سازمان «آی اس آی» پاکستان در مورد اهمیت بن لادن گفت که هیچ کس حاضر نیست که این شخصیت مهم را به سادگی به آمریکا تحویل دهد، بنابراین اسلام آباد اطلاعات در مورد مخفیگاه وی را با آمریکا معامله کرده بود.

ژنرال «اسد درانی» رئیس سابق «آی اس آی» پاکستان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «الجزیره» گفت: پاکستان به احتمال بسیار قوی در عملیات دستگیری «اسامه بن لادن» رهبر القاعده، در سال ۲۰۱۱ میلادی، از مخفیگاه وی اطلاع داشته است.

درانی افزود: نمی توانم همه واقعه را شرح دهم اما اگرچه احتمال این هم وجود دارد که آی اس آی از مخفیگاه بن لادن بی اطلاع بوده اما احتمال آگاه بودن سازمان استخباراتی پاکستان از محل پنهان شدن رهبر القاعده قوی تر بوده است و ایده این بود که موقعیت زندگی او در وقت مناسب افشا شود.

رئیس سابق آی اس آی پاکستان اظهار داشت: اسلام آباد فقط اطلاعات مخفیگاه بن لادن را مبادله کرده است.

وی ادامه داد: زمانی که شما شخصی مانند اسامه بن لادن را در اختیار دارید، مسلم است که به این راحتی وی را به آمریکا تحویل نمی دهید بنابراین ما هم اطلاعات در مورد مخفیگاه رهبر القاعده را با واشنگتن معامله کردیم.

آی اس آی به صورت رسمی مدعی شد که به بن لادن پناه نداده اند و در حمله به مخفیگاه وی در سال ۲۰۱۱ هیچ دخالتی نداشته اند اما سوال ها همچنان پیرامون موضوع پنهان ماندن رهبر القاعده از دید آی اس آی و افشای پناهگاه وی باقی است.

رئیس سابق سازمان استخباراتی پاکستان گفت: مردم این کشور کم کم از تبانی های دولت اسلام آباد با واشنگتن و حضور بن لادن در پاکستان به تنگ آمده بودند.

اسامه بن لادن رهبر شبکه القاعده ده سال تحت تعقیب قرار داشت و در ماه می ۲۰۱۱ توسط نیروهای آمریکایی در ساختمان محل اقامتش در شهر «ابت آباد» پاکستان کشته شد.

شهر ابت آباد محل آکادمی نظامی پاکستان است و در آن زمان گمانه زنی ها از آگاهی پاکستان از حضور بن لادن در آنجا وجود داشت.

پس از افزایش انتقادها از پاکستان، حکومت این کشور کمیسیونی به منظور تحقیق برای اثبات آگاه بودن مقامات آی اس آی از مخفیگاه رهبر القاعده تشکیل داد اما به نتیجه ای نرسید.
 

کلید واژه ها: بن لادن رهبر القاعده آی اس آی


نظر شما :