5 اقدام احتمالی شورای همکاری علیه انصارالله یمن

۲۵ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۴۴۲۶۸ سرخط اخبار

کارشناسان آگاه به امور خلیج فارس درگفت وگو با یک روزنامه عربی اعلام کردند شورای همکاری در نشست اضطراری امروز خود در ریاض 5 گزینه از جمله دعوت از شورای امنیت برای مداخله در اوضاع یمن را بررسی خواهد کرد.

 به گزارش فارس، منابع آگاه به مسائل خلیج فارس پیش بینی کردند در جلسه اضطراری امروز (شنبه) شورای همکاری (GCC) در ریاض برای بررسی اوضاع یمن و مقابله با حوثی ها تصمیمات مهمی گرفته شود.

این منابع آگاه به روزنامه «العربی الجدید» گفتند 6 عضو شورای همکاری (بحرین، قطر، کویت، عمان، عربستان و امارات عربی متحده) در خلال روزهای اخیر و قبل از نشست این شورا در ریاض پیشنهادهایی را در این خصوص داده اند و قرار است موضعی واحد اتخاذ شود.

بارزترین گام های احتمالی شورای همکاری علیه یمن

این منابع افزوند: از بارزترین پیشنهادها که در صورت شکست مذاکرات «جمال بن عمر» نماینده ویژه سازمان ملل با جنبش انصارالله اجرا خواهد شد تحریم های اقتصادی علیه این جنبش، توقف رسمی کمک های خلیج (فارس) به یمن، تکمیل فراخوانی سفرای عضو شورای همکاری از صنعا، دعوت از شورای امنیت برای مداخله در اوضاع یمن و صدور دستوری جدید برای حمایت از «مشروعیت (حکومت) قانونی یمن» با ریاست «عبد ربه منصور هادی» است.

ریاض دیروز و امارات متحده عربی امروز خبر بسته شدن سفارت های خود در یمن را اعلام کردند و تمام اعضای دیپلماتیک خود را از صنعا فرا خواندند.

پیش از این هم آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا سفارتخانه های خود در صنعا را «به دلیل ملاحظات امنیتی» بسته بودند اما ناظران سیاسی می گویند، این کار، برای تحت فشار قرار دادن جنبش انصارالله است.

شورای همکاری در 20 ژانویه (2015) با تشکیل نشستی اضطراری مدعی شد: امنیت یمن جزئی از امنیت ملی دولت های عضو شورای همکاری است و امنیت یمن اولویت اول این شوراست و تدابیر لازم برای حمایت از آرامش و منافع حیاتی را اجرا خواهند کرد.

سفر جانشین ولی عهد سعودی به دوحه با هدف اتحاد موضع بر سر یمن

«محمد بن نایف» جانشین ولی عهد سعودی هفته گذشته به قطر سفر و با «تمیم بن حمد» امیر این کشور دیدار کرد.

منابع آگاه اعلام کردند این سفر با هدف هماهنگی با دوحه به عنوان ریاست فعلی شورای همکاری بر سر یک موضع مشترک در قبال یمن انجام شد.

کمک های مالی پیشین شورای همکاری به یمن

کارشناسان اقتصادی اعلام کردند اعضای شورای همکاری در خلال 4 سال گذشته حدود 6.2 میلیارد دلار به یمن [برای پیشبرد اهداف خود] کمک کرده اند و عربستان در صف اول کمک کنندگان بوده است.

در سال 2013 حجم مبادلات تجاری میان یمن و دولت های حاشیه خلیج فارس به 6.1 میلیارد دلار رسید.

یمن پس از استعفای رئیس جمهور و نخست وزیر، در شامگاه پنجشنبه (اول بهمن ) در پی درگیری های مسلحانه در صنعا و اطراف کاخ ریاست جمهوری با خلأ سیاسی روبه رو شد.

پس از آن، جنبش انصارالله یمن از گروه های سیاسی یمن خواست تا در نشست گفت وگوهای ملی حضور پیدا کنند. کنفرانس ملی یمن روز یکشنبه (12 بهمن) پس از سه روز رایزنی، با صدور بیانیه ای، پایان یافت و در آن هرگونه دخالت خارجی را در این کشور محکوم کرد و برای حل بحران، به گروه های سیاسی یمنی سه روز مهلت داد.

با اتمام مهلت، جنبش انصارالله روز جمعه (17 بهمن) در کاخ ریاست جمهوری در صنعا، در نشستی با برخی گروه های یمنی، بیانیه ای تحت عنوان «بیانیه قانون اساسی جدید» صادر کرد که بر اساس آن، شورایی پنج نفره به نام «شورای ریاستی» مسئولیت های رئیس جمهور را برای دوره انتقالی دو ساله بر عهده گرفت.

کلید واژه ها: جنبش انصارالله انصارالله


نظر شما :