دلیل سفر چند ساعته ظریف به مسقط چیست؟

۱۹ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۱:۲۸ کد : ۱۹۴۸۵۸۰ سرخط اخبار

وزیر خارجه ایران دیروز به عمان سفر کرد؛ سفری کوتاه و چند ساعته سفری که درباره دلایل و اهدافش توضیحی داده نشده است. اما احتمالا بی ارتباط با مذاکرات انصارالله یمن و آمریکا در مسقط نیست.
   
به گزارش فرارو، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران دیروز در یک سفر از پیش اعلام نشده برای چند ساعت به عمان سفر کرد. این دومین سفر او ظرف دو هفته گذشته است.

او پنجم خرداد ماه نیز پیش از سفر به کویت به منظور شرکت در چهل و دومین اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی، بر اساس برنامه ای از پیش اعلام شده توقف چند ساعته ای در مسقط عمان داشت.

در این توقف کوتاه در مسقط موافقتنامه تعیین مرز دریایی بین سلطنت عمان و جمهوری اسلامی ایران در دریای عمان به امضای وزیر امور خارجه ایران و وزیر کشور عمان رسید.

اما اخبار منتشر شده پس از این سفر حکایت از آن داشت که اهداف سفر وزیر خارجه ایران به عمان بیش از امضای موافقتنامه تعیین مرز دریایی بود.

بر اساس آنچه خبرگزاری های بین المللی و رسانه های منطقه ای مدعی شدند، چند روز پس از انجام این سفر برای نخستین بار مذاکراتی میان هیاتی از آمریکا و هیاتی از انصارالله یمن و همچنین هیاتی از جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

در همین حال 11 خردادماه خبرگزاری رویترز به نقل از راجح بادی سخنگوی دولت مستعفی یمن که در عربستان مستقر است ضمن اعلام این خبر مذاکره مقاماتی از آمریکا با یک هیات دیپلماتیک جنبش انصارالله یمن در شهر مسقط عمان گفته بود: هیات انصارالله به وسیله یک هواپیمای آمریکایی از صنعا به مسقط رفته است.

حریم هوایی یمن از سوی ائتلاف تحت رهبری عربستان از زمان آغاز تجاوزات نظامی سعودی ها به یمن بسته شده است و همه پروازها از مبدا یا از مقصد یمن باید نخست با هماهنگی ائتلاف عربی صورت بگیرد.

بنابراین اینکه هواپیمایی توانسته است از فرودگاه صنعا به هوا بلند شود حتما با هماهنگی ائتلاف بوده است. به نوشته رویترز این دیدار به درخواست طرف آمریکایی صورت گرفت.

این نخستین دیدار یک هیات آمریکایی با نمایندگانی از جنبش انصارالله یمن از زمان آغاز حملات نظامی عربستان به یمن از ششم فروردین امسال بوده است.

همزمان با انتشار این خبر روزنامه البیان امارات به نقل از منابع خود در خبری مدعی شد که هیات ایرانی در مسقط (پایتخت عمان) مشغول گفت وگو با یک هیئت انصارالله و طرف آمریکایی است.

این منابع در ادامه اظهارات خود به روزنامه البیان گفتند که «اسماعیل ولد الشیخ احمد» فرستاده سازمان ملل در امور یمن به تضمین هایی از تمامی اطراف دست یافته مبنی بر اینکه در کنفرانس صلح ژنو برای یمن شرکت خواهند کرد و او انتظار دارد که این کنفرانس در نیمه اول ماه جاری میلادی برگزار شود. بر این اساس برای آنکه چنین تضمین هایی حاصل شود، تهران نیز در مذاکرات غیرمستقیمی که میان انصارالله و آمریکا در عمان برگزار شده، شرکت کرده است.

این خبر را تاکنون هیچ یکی از مقامات رسمی تایید نکرده اند.

بر اساس آخرین زمان اعلام شده از سوی سازمان ملل متحد، کنفرانس صلح یمن در ژنو سوئیس 24 خرداد( 14 ژوئن) برگزار می شود.

جمهوری اسلامی ایران یکی از مهمترین بازیگران تحولات منطقه ای احتمالا از جمله دعوت شدگان به این کنفرانس خواهد بود، هرچند هنوز دعوتنامه ای برای شرکت ایران در این کنفرانس ارسال نشده است.

با این حال درصورت صحت ادعای رسانه های غربی و عربی و درباره مذاکرات سه جانبه ایران، جنبش انصارالله و آمریکا در مسقط که هموراه نقش میانجی در تحولات بین المللی را ایفا کرده است می توان این احتمال را از هم اکنون مطرح کرد که جمهوری اسلامی ایران از جمله حاضران در این کنفرانس خواهد بود.

بنابراین در آستانه برگزاری کنفرانس صلح یمن در ژنو سفر کوتاه و از پیش اعلام نشده وزیر خارجه خارجه به عمان احتمالا بی ارتباط با تحولات یمن از یک سو و از سوی دیگر مذاکرات سه جانبه ایران، جنبش انصارالله یمن و آمریکا نیست.

کلید واژه ها: انصارالله انصارالله یمن جنبش انصارالله


نظر شما :