آغاز آتش‌بس در اوکراین

۲۶ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۳:۵۷ کد : ۱۹۴۴۲۹۵ سرخط اخبار
سران روسیه، فرانسه و آلمان درحالی درباره آخرین تحولات در اوکراین گفت گو کردند که آتش بس میان دولت کی یف و شورشیان از ساعت 22 به وقت گرینویچ آغاز شد.
 
به گزارش فارس، رسانه ها گزارش دادند که از ساعت 22 امشب به وقت گرینویچ با توافق میان جدایی طلبان و دولت اوکراین و با میانجیگری فرانسه، روسیه و آلمان آتش بس در مناطق درگیری در شرق اوکراین برقرار شده است.
 
ساعتی قبل از آغاز آتش بس ولادیمر پوتین، فرانسوا اولاند و آنگلا مرکل سران روسیه، فرانسه و آلمان درباره آخرین تحولات در اوکراین با یکدیگر تلفنی گفت وگو کردند.
 
آتش بس از نخستین دقیقه بامداد یکشنبه 15 فوریه به وقت محلی آغاز شد که براساس آن عملیات خروج تسلیحات سنگین از منطقه باید از 16 فوریه آغاز شود و طی دو هفته پایان یابد؛ همه اسیران باید آزاد و افراد درگیر در جنگ باید عفو شوند؛ خروج همه نیروها و تسلیحات خارجی از خاک اوکراین و خلع سلاح همه گروه های غیرقانونی انجام شود؛ اوکراین با رفع محدودیت ها، زندگی عادی را به مناطق تحت تصرف شبه نظامیان بازگرداند و اصلاح قانون اساسی اوکراین تا پایان سال 2015 با هدف اعطای خودمختاری به مناطق شبه نظامی انجام شود.
این توافق آتش بس که پس از نشست 4 جانبه سران روسیه ، اوکراین، فرانسه و آلمان در مینسک برگزار شد که به نشست مینسک 2 نامیده می شود، تصریح می کند که اوکراین در صورت رعایت تعهداتش بر اساس این توافق تا پایان سال 2015 می تواند کنترل مرز خود با روسیه را به دست گیرد.
 
پیش از این، جان کری و سرگئی لاوروف وزرای خارجه آمریکا و روسیه هم با یکدیگر درباره برقراری آتش بس در شرق اوکراین تلفنی رایزنی کردند.
 
براساس بیانیه وزارت خارجه روسیه، وزرای خارجه دو کشور بر اهمیت تعهد کامل طرف های درگیر به آتش بس که قرار است از ابتدای 15 فوریه آغاز شود، تاکید کردند.
 
از سوی دیگر همزمان با اعلام آتش بس پترو پروشنکو رئیس جمهور اوکراین خواستار تضمین اجرای آتش بس در شرق این کشور شد.
 
همچنین دقایقی بعد از برقراری آتش بس در شرق اوکراین باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با همتای اوکراینی خود تلفنی گفت وگو و در این گفت وگو از شرایط موجود در اوکراین ابراز نگرانی کرد.
 
نشست رهبران اوکراین، روسیه، آلمان و فرانسه در مینسک، پایتخت بلاروس 11 و 12 فوریه 2015 در حالی برگزار شد که هدف آن یافتن راه حلی برای پایان دادن به بحران شرق اوکراین بود. اوکراین خواهان تسلط دوباره دولت بر مناطق جدایی طلب و در عین حال اعطای اختیارات بیشتر تحت مدیریت خود به دونتسک و لوهانسک و نیز خلع سلاح شورشیان و خروج نیروهای روسی و تبادل زندانیان است. در مقابل، شورشیان مورد حمایت روسیه نیز خواهان جدایی از سایر بخش های اوکراین و شناسایی رسمی «جمهوری های خلق لوهانسک و دونتسک»، عدم خلع سلاح نیروهای جدایی طلب و عفو رهبران جدایی طلب هستند.
 
 عدم حضور نمایندگان معترضان شرق اوکراین و همچنین زمزمه هایی از احتمال تشدید تحریم ها علیه روسیه در صورت نقض توافق آتش بس، موجب شده چشم انداز توافق تازه نیز در ابهام باشد.
 

کلید واژه ها: اوکراین روسیه


نظر شما :