ماجرای واردات دارو از هند به جای پول نفت

۲۷ بهمن ۱۳۹۳ | ۰۰:۱۲ کد : ۱۹۴۴۳۲۳ سرخط اخبار
معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، در ارتباط با موضوع واردات دارو از هند به جای بدهی نفتی این کشور به ایران، توضیحاتی ارائه داد.

دکتر رسول دیناروند در گفتگو با مهر، اظهارداشت: پولی که ایران بابت صادرات نفت به کشورهایی مثل هند، کره جنوبی، ژاپن، و مقداری هم ترکیه، می بایست دریافت کند، این کشورها به موجب قوانینی که آمریکا برای آنها وضع کرده است، این پول را فقط می توانند برای هزینه های بشردوستانه(به قول خودشان) که مربوط به غذا، دارو، تجهیزات پزشکی و یا کالاهای اساسی است، صرف کنند.

وی با اعلام اینکه کشور هند نیز از این قاعده مستثنی نیست، تاکید کرد: یعنی همان پولی که در چین، ژاپن ، کره یا ترکیه داریم، مسیر هزینه کردن آنها همین مسیر است. اما، مساوی با این نیست که اجبار داریم حتما از این کشورها دارو یا تجهیزات پزشکی بخریم.

دیناروند در پاسخ به این سئوال که آیا توافقی صورت گرفته مبنی بر اینکه به جای پول فروش نفت ایران به هند، از این کشور دارو وارد کنیم، افزود: نه! اما، فرصتی که برای استفاده از این پول وجود دارد، برای همین موضوعاتی است که عنوان کردم.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سئوال که وزارت بهداشت موافق واردات دارو از هند است، گفت: ما مواد اولیه دارویی از این کشور می خریم. ولی، واردات داروهای ساخته شده از هند بسیار محدود است و از کشور چین هم اصلا نداریم.
 

کلید واژه ها: هند


نظر شما :