تحولات یمن متأثر از قطب‌بندی‌های منطقه‌ای است

۲۸ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۳:۵۴ کد : ۱۹۴۴۳۶۷ سرخط اخبار

یک کارشناس مسائل بین الملل، گفت: تحولات و دسته بندی هایی که امروز در یمن شاهد هستیم متأثر از قطب بندی هایی است که در سطح منطقه و عرصه بین المللی وجود دارد.

حسین رویوران در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این که در حال حاضر حوثی ها ساختاری جایگزین دولت ایجاد کردند ولی این ساختار قابل پذیرش همه گروه ها نیست و برخی از احزاب و نیروهای ملی ساختار جدید را پذیرفته و در آن مشارکت دارند اما برخی دیگر این ساختار را رد و اعلام کردند تا زمانی که حوثی ها قانون اساسی انتقالی را در پس نگیرند حاضر به مشارکت نیستند.

وی ادامه داد: با توجه به آنچه در یمن رخ داده حوثی ها تاکنون موفق به کسب نظر موافق اکثریت بوده اند ولی اجماع را نتوانسته اند از آن خود بکنند.

رویوران در رابطه با موضع گیری و واکنش آمریکایی ها در قبال وقایع اخیر یمن، خاطرنشان کرد: آمریکایی ها بین دو ضرورت گیر کرده اند؛ یکی این که در جنگ علیه تکفیری ها حوثی ها بهترین نیروی ممکن هستند و این امر ایجاب می کند که آنها از حوثی ها حمایت کنند ولی از سوی دیگر آمریکا حامی مجموعه ای از کشورها از جمله کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند. بنابراین تصمیمات آمریکا در قبال یمن بین این دو متغیر حمایت از حوثی ها و کشورهایی مانند اعضای شورای همکاری های خلیج فارس است.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به جلسات شورای همکاری خلیج فارس و تأثیرات آن در تحولات داخلی یمن، خاطرنشان کرد: شورای همکاری خلیج فارس موضع کاملاً منفی در قبال حضور حوثی ها و تحولات یمن دارد.

وی ادامه داد: تا امروز شورای همکاری خلیج فارس مواضع منفی در قبال وقایع یمن اتخاذ کرده است و اکثر کشورهای عضو آن سفارت خانه های خود در صنعا را تعطیل کرده اند و شاید این کشورها قدرت لازم برای تأثیرگذاری مستقیم در یمن را نداشته باشند ولی برخی از گروه ها که در گذشته هم توسط عربستان حمایت مالی می شدند توان تأثیرگذاری در این کشور را دارند.

رویوران با اشاره به کمک های مالی شورای همکاری خلیج فارس به یمن، گفت: نباید فراموش کرد که این کشور فقیر بوده و به کمک های این شورا برای بقا نیاز دارد و از سوی دیگر اعضای شورای همکاری های خلیج فارس نقش بسزایی در تأمین بخشی از کمک های صورت گرفته به یمن داشتند و موضع گیری های آنها در قبال تحولات این کشور می تواند تأثیرگذار باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان تأکید کرد: یمن امروز با نوعی قطب بندی داخلی روبرو است که به نوعی هم متأثر از قطب بندی های منطقه ای و بین المللی است. حتی پیشنهادی که شیخ نشینان عضو شورای همکاری خلیج فارس دارند هم با موافقت اولیه واقع نشد و این امر حاکی از دسته بندی ها در عرصه بین الملل نیز هست. بنابراین آنچه امروز در یمن رخ می دهد قطب بندی است که می تواند تنش زا باشد مگر این که یک اجماع روی مشترکاتی صورت بگیرد و نیروهای سیاسی داخلی از وضعیت فعلی خارج شوند.

کلید واژه ها: حوثی ها شورای همکاری خلیج فارس


نظر شما :