آماری از افزایش خشونت علیه زنان در دوران اردوغان

۲۸ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۶:۴۷ کد : ۱۹۴۴۳۸۴ سرخط اخبار

مرگ  یک زن جوان در ترکیه و اعتراضات پس از آن به پدیده خشونت علیه زنان در جامعه ترکیه که همراه با انتقادات احزاب مخالف حزب حاکم ترکیه از رواج پدیده خشونت علیه زنان از سوی حزب حاکم عدالت و توسعه است، دولت اردوغان را به واکنش و دفاع واداشته است.

به گزارش عصر ایران به نقل از رسانه های ترکیه ماجرا از آنجا آغاز شد که هفته گذشته یک زن جوان دانشجو به نام " اوزگجان اصلان " در استان مرسین ترکیه و از سوی یک راننده مینی بوس که قصد داشت او را مورد تجاوز قرار دهد با ضربات چاقو به قتل رسیده و سپس سوزانده شد.
پلیس ترکیه مظنون اصلی این جنایت را به همراه پدر و دوست او که در قتل و سوزاندن این دختر جوان با مظنون اصلی همکاری داشته اند ،دستگیر کرده است.
 

مظنون اصلی جنایت
 
نماینده زن مجلس ترکیه: در دوره 12 ساله اردوغان خشونت علیه زنان 14 برابر شده است

 

انتشار خبر مرگ فجیع این زن جوان موجی از خشم و احساسات را در جامعه ترکیه برانگیخت و احزاب مخالف حکومت ترکیه با دست مایه قرار دادن این موضوع به اظهارات مقامات حزب حاکم ترکیه درباره زنان استناد کرده و آنها را به زن ستیزی و داشتن دیدگاه های تنگ نظرانه نسبت به زنان متهم کردند.


در جریان مراسم تدفین این زن در شهر تارسوس استان مرسین ترکیه که همزمان با روز ولنتاین بود، عده ای از مردم در اعتراضی نمادین به پدیده خشونت علیه زنان همراه خانم "آیلین نازلیاکا" نماینده حزب مخالف "جمهوریخواه خلق" به رقص و پایکوبی پرداختند و این مساله روز دوشنبه با واکنش اعتراضی رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه مواجه شد.

اردوغان با انتقاد از اعتراض به شکل رقص معترضان گفت:" رقصیدن در مراسم عزاداری در فرهنگ و سنت های ما جا و معنایی ندارد. در مراسم ترحیم و تدفین فاتحه می خوانند و اگر کسی بلد نبود فاتحه بخواند برای آمرزش روح فرد وفات کرده دعا می کند و به خانواده فرد وفات یافته تسلیت می گوید. من معنای رقصیدن در عزاداری را نمی فهمم؟ این کار در فرهنگ ما چه معنایی دارد. گویا از مرگ آن آدم خوشحال اند و دارند خوشحالی می کنند!"
رییس جمهور ترکیه سپس با تقبیح پدیده خشونت علیه زنان گفت : خشونت علیه زنان توهین و اهانت به امانت الهی است.
 

خانم نازلیاکا در مراسم اعتراض نمادین به خشونت علیه زنان در روز ولنتاین که مورد اعتراض اردوغان قرار گرفت
 
نماینده زن مجلس ترکیه: در دوره 12 ساله اردوغان خشونت علیه زنان 14 برابر شده است
 

در پاسخ به سخنان رییس جمهور ترکیه خانم نازلیاکا نماینده شهر آنکارا از حزب جمهوریخواه خلق در پارلمان ترکیه با متهم کردن اردوغان به یکی از علل رواج و شیوع پدیده خشونت علیه زنان در جامعه ترکیه گفت: مراسم رقص اعتراضی در روز ولنتاین به رسم هر ساله و به عنوان اقدامی نمادین در اعتراض به  پدیده خشونت علیه زنان صورت گرفته است و ربطی به مراسم تدفین اوزگجان اصلان نداشته است.

این نماینده مجلس ترکیه در گفت و گو با روزنامه حریت  گفت:" لحن سخنان آقای اردوغان یکی از دلایل اصلی افزایش خشونت علیه زنان است. لحن عصبانی و خشن او به طور طبیعی تاثیرات خود را روی جامعه هم می گذارد. او عادت دارد در هر مناسبت تلخی جامعه را به دو دسته خوب و بد تقسیم کند و عده ای را علیه دیگران تحریک کند. اردوغان از هر فاجعه اجتماعی به دنبال صید منافع سیاسی خودش است. حتی وقتی چون امروز با رخدادی تلخ و فاجعه آمیز علیه یک زن روبرو می شویم او به دنبال دست مایه قرار دادن این موضوع برای حمله به دیگر زنان است. من به جرات می گویم دلیل 14 برابر شدن خشونت علیه زنان در دوره 12 ساله حاکمیت حزب عدالت و توسعه بر اساس آمارهای رسمی، دیدگاه های شخص اردوغان درباره زنان است."

کلید واژه ها: خشونت علیه زنان اردوغان پدیده خشونت علیه زنان


نظر شما :