مواضع قاهره با ریاض تفاوت اساسی دارد

ورود مصر به بحران سوریه

۱۴ اسفند ۱۳۹۳ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۴۴۹۲۰ اخبار اصلی خاورمیانه
قاهره و ریاض اکنون درک می‌کنند که جامعه جهانی دیگر برای جنگ در سوریه اشتیاق ندارد.
ورود مصر به بحران سوریه

دیپلماسی ایرانی: عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر مواضع کشور خود در قبال بحران سوریه را بی طرفانه توصیف کرد. او در گفت وگو با روزنامه الشرق الاوسط که روز شنبه گذشته منتشر شد، گفت: «ما از ابتدا نظر خود را دادیم و گفتیم که از راه حل سیاسی و حفظ تمامیت ارضی سوریه حمایت می کنیم. این عنوان راه حل ماست که شامل حل متوازن بحران می شود و در عین حال خواستار انحلال همه گروه های شبه نظامی و افراد مسلح نیز هستیم.» وی در ادامه افزود: «آیا این بی طرفی است؟» او درباره مواضع قاهره بر سر قضیه بقای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نیز گفت: «تفاوت بسیاری بر سر بررسی راه حل ها یا بررسی بررسی ادامه بحران برای سال ها وجود دارد. معنای راه حل سیاسی مسالمت آمیز این نیست که به دنبال راه حل باشیم که فقط منافع یک طرف را لحاظ کند بلکه باید راه حل به مصلحت همه باشد.»

این موضعی است که روز دوشنبه در بیانیه ای که ریاست جمهوری مصر بعد از دیدار رئیس جمهوری مصر از ریاض صادر کرد نیز آمد. این بیانیه اشاره می کند: «رئیس جمهور السیسی تاکید کرد که مصر همه تلاش خود را می کند که استقلال و تمامیت ارضی سوریه حفظ شود و از نهادهای آن برای جلوگیری از فروپاشی حمایت می کند، ما بر رسیدن به راه حل سیاسی فراگیر برای حل بحران سوریه تاکید داریم.»

موضع مصر در قبال بحران سوریه در حد اظهار نظر باقی مانده، تنها در اظهارات مطبوعاتی و بیانیه هایی که در پی دیدارهای رسمی اعلام می شوند، انعکاس می یابند. آیا زمان آن رسیده قاهره تحرکی از خود نشان دهد، آیا باید فرمولی را تدوین کند تا تحرکاتش بالفعل تبدیل شوند، با وجود این که بعضی ها نسبت به مواضع عربستان و برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس حساسیت دارند، آیا این مواضع مصر قابل قبول است؟

قاهره و به همراه آن ریاض اکنون درک می کنند که جامعه جهانی دیگر برای جنگ در سوریه اشتیاق ندارد، علاوه بر آن مواضع عربستان با مواضع مصر در همه جا هم خوانی ندارد، هدف مصر توقف خون ریزی ها در سوریه است در حالی که عربستان به دنبال حکومت انتقالی بدون وجود بشار اسد و سمبل های فعلی قدرت است.

روشن است که قاهره این بار به دنبال راه حلی کاملا متفاوت با پیشنهادهای عربستان برای حل بحران سوریه است. بیانیه ریاست جمهوری مصر دقیقا بازگوکننده چنین چیزی از بحران سوریه است. از سوی دیگر به نظر می رسد عربستان نیز در قبال بحران سوریه تا اندازه ای تغییر کرده است، این بار مواضع ریاض برای حل این بحران به قاهره نزدیک شده و حتی شاید در دیدگاه های خود نسبت به این بحران تجدید نظر کرده است. ریاض نگرانی های مصر را درک کی کند، می داند که فروپاشی سوریه بر امنیت ملی آن تاثیر می گذارد. شکی نیست که مواضع ریاض و قاهره امروزه بیش از هر زمانی در پرونده سوریه به هم نزدیک شده است. شاید بتوانیم بگوییم که هر دو طرف راضی شده اند که در مرحله آینده نقشی مشترک و با همکاری هم در حل بحران سوریه داشته باشند.

قطعا ریاض از نقش موثر قاهره در حل بحران سوریه استقبال می کند، از نظر عربستان نظرات مصر می تواند منطبق با واقعیت های موجود در سوریه باشد. علاوه بر آن توافق عربستان و مصر می تواند توانایی تحرک بیشتری به قاهره بدهد و کاری کند که بدون ایجاد حساسیت نزد شرکای بحران، با همه طرف های درگیر تعامل کند.

 

منبع: الحیات / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصر حل بحران سوریه عربستان سعودی


نظر شما :