اطلاعاتی جالب درباره زندانیان عربستانی

در زندان‌های عربستان چه می‌گذرد؟

۲۱ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۴:۴۳ کد : ۱۹۴۴۹۵۹ خاورمیانه یادداشت
نویسنده خبر: صلاح منتصر
صلاح منتصر، روزنامه‌نگار و نویسنده مشهور مصری در الاهرام می‌نویسد: خبرنگار روزنامه واشنگتن پست گزارشی را درباره زندانیان متهم به ارتکاب جنایت‌های تروریستی در عربستان تهیه کرده که قابل تامل است.
در زندان‌های عربستان چه می‌گذرد؟

دیپلماسی ایرانی: درباره زندان های عربستان، در روزنامه واشنگتن پست گزارشی را خواندم، در شماره روز دوشنبه 2 مارس، خبرنگار این روزنامه، «کوین سولیوان»، این گزارش را تهیه کرده بود و به سراغ خانواده هایی رفته بود که فرزندانشان برای مجازات مدتی را در زندان گذرانده بودند.

او درباره زندان «الحائر» که این خبرنگار امریکایی نخستین زندانی بود که از آن دیدن می کرد، می نویسد: یکی از پنج زندان به شدت تحت محافظت در عربستان است، این زندان در 30 کیلومتری ریاض واقع شده و 1100 زندانی به شدت خطرناک را که اکثرا متهم به ارتکاب به جنایت های تروریستی هستند، در خود جای داده است. در این زندان 38 سلول یا اتاق ویژه وجود دارد که در هر کدام یک تخت خواب بزرگ و یک یخچال و یک تلویزیون به همراه یک حمام تمیز که در آن دوش (به همراه شیر آب سرد و گرم) تعبیه شده است، وجود دارد. در این سلول ها یا اتاق های ویژه، زندانی به همراه همسرش اجازه دارد بین سه تا پنج ساعت را در ماه بگذراند. زندانیانی که در طول دوران محکومیتشان رفتار خوب از خود نشان دهند، به یک «هتل ویژه» در داخل زندان منتقل می شوند و در آن جا اقامت می کنند که شامل 18 بخش است که در آن جا زندانی فقط با همسرش اقامت نخواهد داشت بلکه می تواند در صورت تمایل فرزندان و پدر و مادرش را نیز ملاقات کند و ساعاتی را با آنها بگذراند!

خبرنگار امریکایی همچنین توصیف می کند که همانند جشنواره های سینمایی در داخل این زندان فرش قرمز پهن شده است. او همچنین اضافه می کند که سیاست زندان فقط رعایت حال زندانی و بازپروری آن برای مدت زمان بعد از مجازات نیست، بلکه از آن مهم تر – همان طور که دستورات اسلامی به درستی دستور داده است – رعایت حال خانواده زندانی در طول مدت زندانی بودن آن است تا زندانی اقدام به فرار نکند. همچنین حقوقی را نیز برای او در نظر می گیرند تا بتواند هزینه اجاره مسکن و آموزش فرزندان و نیازهای خورد و خوراک خانواده خود را تامین کند. علاوه بر آن اداره زندان هزینه سفر خانواده زندانی برای سفر حتی برای سفر به خارج از عربستان را نیز تامین می کند. علاوه بر آن حتی به زندانی اجازه داده می شود (حتی زندانی محکوم به اعدام) که برای شرکت در مراسم ازدواج یا فوت خانواده اش از زندان خارج شود، حتی به او 10 هزار ریال داده می شود تا در صورت لزوم برای شادی خانواده عروس هدیه بخرد.

در عین حال خبرنگار روزنامه امریکایی تایید می کند که این امکانات و امتیازهای ویژه شامل حال همه زندانیان نمی شود. بعضی از سازمان های حقوق بشری گزارش های تکان دهنده ای را درباره اعمال خشونتی که علیه برخی زندانیان در زندان های عربستان می شود، گزارش داده اند. کاری که عربستانی ها آن را خلاف عملیات بازپروری و دوره های آموزشی برای احیای زندانیان برای بعد از دوران محکومیت زندانشان نمی دانند. بنا به آمار تنها 10 درصد از این افراد بعد از خروج از زندان دوباره به سراغ فعالیت های تروریستی می روند که این بار به تعبیر من ممکن است در صورت دستگیری مجدد به زندان 5 ستاره بروند!

 

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار این مطلب به معنای تایید آن از سوی دیپلماسی ایرانی نیست بلکه صرفا جهت آگاهی خوانندگان دیپلماسی ایرانی ترجمه و منتشر شده است.

انتشار اولیه: شنبه 16 اسفند 1393 / انتشار مجدد: پنج شنبه 21 اسفند 1393

صلاح منتصر

نویسنده خبر

صلاح منتصر، نويسنده و روزنامه‌نگار مشهور مصري و از همكاران قديمي حسنين هيكل در روزنامه الاهرام است كه به واسطه ستون ثابتش موسوم به "فقط يك اظهار نظر" در ...

اطلاعات بیشتر


نظر شما :