روحانی امروز به عشق‌آباد سفر می‌کند

۱۹ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۳:۴۴ کد : ۱۹۴۵۱۴۷ سرخط اخبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق آباد، تا ساعاتی دیگر رئیس جمهور کشورمان به منظور انجام سفری دو روزه وارد عشق آباد پایتخت ترکمنستان خواهد شد.

سفر «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران به دعوت همتای ترکمنی خود «قربان قلی بردی محمد اف» صورت می گیرد.

در این سفر دو طرف در مورد زمینه های مختلف با یکدیگر گفت وگو خواهند کرد.

مراسم استقبال رسمی رئیس جمهور ترکمنستان از آقای روحانی نیز صبح چهارشنبه و در کاخ ریاست جمهوری این کشور برگزار شده و سپس رؤسای جمهور دو کشور ملاقات دو جانبه خواهند داشت.

روابط و همکاری های دوجانبه میان ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصول احترام و اعتماد متقابل و تعاملات برابر استوار می‏ باشند. حرکات فیمابین دو کشور از نظر تنوع و مسیرهای مختلف تعاملات و همکاری در عرصه ‏های مختلف، متمایز می‏ باشند.

روابط دیپلماتیک میان ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 18 فوریه سال 1992 میلادی برقرار شد. در طی سال‏های متمادی میان دو کشور روابط و همکاری های فعالی شکل گرفته است. در این دوره با مشارکت طرف ایرانی میان دو کشور ملاقات مذاکرات متعددی در سطوح مختلف برگزار شده و در راستای توسعه و گسترش همکاری‏ های اقتصادی، فرهنگی و آموزشی اقدامات گسترده ‏ای به مورد اجرا گذاشته شده و در نتیجه بنیه و پایه مستحکم حقوقی و قراردادی بین حکومتی میان دو کشور تأسیس شده‏ است. این در حالی است که تاکنون میان دو کشور بیش از 200 سند همکاری در عرصه‏ های مختلف امضاء شده بنیه حقوقی روابط دو کشور همسایه تکمیل شده‏ است.

ترکمنستان و ایران روابط و همکاری‏های سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی و انسان دوستانه را مبتنی بر اصول حقوق برابر و تعاملات بلندمدت به مورد اجرا می‏ گذارند و برای توسعه و تقویت مناسبات همه جانبه میان دو کشور اهمیت خاصی قائل هستند. عرصه ‏های سوخت و انرژی، ارتباطات، اقتصاد آب، بازرگانی، اقتصادی، صنایع نساجی، صنایع مواد غذایی، فناوری نوین از جمله‏ بخش‏هایی هستند که در روابط دو کشور به عنوان بخش‏های اولویت‏دار محسوب می ‏شوند.

گاز طبیعی، گاز مایع، نفت خام، کک نفتی، زغال سنگ، زغال سنگ قهوه ای رنگ، فراوری زغال سنگ، میوه‏ جات، فراورده ‏های سبزیجات، محصولات صنایع تبدیلی، انرژی برق، الیاف پنبه، پارچه‏، منسوجات و غیره از جمله اقلام کالاهای صادراتی ترکمنستان به ایران هستند.

از ایران نیز گوگرد، سیمان، انواع مختلف محصولات معادن، چسب، رنگ، پلاستیک، محصولات سنگ، گچ، فلزات، تجهیزات تکنولوژیکی، دستگاه و ابزار برقی و غیره وارد ترکمنستان می ‏شوند.

علاوه بر این در حاشیه روابط دوجانبه اقتصادی همه سال‏های متمادی به صورت مستمر نمایشگاه اختصاصی کالاهای جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان برگزار می ‏شود. این امر نیز باعث می شود که دو کشور تعاملات متقابل مفیدی را داشته باشند و شناخت بیشتر و گسترده‏ ای را از توانمندی‏ های متقابل کسب کنند.

راه‏ اندازی خط راه آهن جدید قزاقستان - ترکمنستان - ایران فرصت و تسهیلاتی را ایجاد خواهد کرد که می‏ توان فراورده‏ های نفتی از حوزه دریای خزر به کشورهای خاورمیانه از طریق کوتاه‏ ترین مسیر منتقل کرد و از طریق این خط آهن مسیرهای قبلی در این زمینه 600 کیلومتر و زمان برای حمل و نقل نیز 2 شبانه روز کاهش خواهد یافت، لذا توانمندی‏ های صادراتی دو کشور آسیای مرکزی را که از محصولات و کالاهای صادراتی غنی برخوردار هستند، ارتقا خواهد داد.

به این ترتیب بهره برداری از این خط آهن بین‏ المللی، ترکمنستان را به تقاطع مهم حمل و نقل و ترانزینی در منطقه تبدیل خواهد نمود. پروژه خط راه آهن بین ‏المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران یکی از مهمترین و پراهمیت ترین طرح ها در سال‏ های اخیر می باشد. این خط آهن قرار است به حلقه طلایی اتصال کریدور بین‏ المللی «شمال - جنوب» تبدیل شود.

کلید واژه ها: ترکمنستان


نظر شما :