ایده‌های چین درمورد مذاکرات هسته‌ای ایران

۰۱ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۱:۱۴ کد : ۱۹۴۵۵۷۳ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع

نماینده چین در مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ گفت که پکن در دور اخیر مذاکرات طرح ها و ایده هایی برای کاهش شکاف ها ارائه کرده بود. 

 به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری شینهوا، "وانگ کان" نماینده چین در مذاکرات گروه 1+5 روز جمعه گفت: گروه ها در دور جدید گفت وگوهای برنامه هسته ای ایران اراده سیاسی مستحکم و رویکرد عملگرایانه ای را از خود نشان دادند.

مذاکراتی که روز جمعه به پایان رسید پنجمین دور از مذاکراتی است که از نوامبر سال 2014 تمدید شده است.

وانگ به شینهوا گفت که مذاکراتی که یک هفته در لوزان به طول انجامید و روز جمعه نیز متوقف شد، پیشرفت هایی مهم و قاطعی داشته است و در این دور از مذاکرات جلسه عمومی میان گروه کشورهای 5+1 و ایران برگزار نشد.

این دیپلمات چینی اضافه کرد: گروه ها نشست های دو جانبه و چندجانبه متمرکزی داشتند و اراده سیاسی مستحکم و رویکرد اساسی را از خود نشان دادند و ایده ها و تفکرهای خلاقانه ای را در این دو از مذاکرات از خود نشان دادند.

وانگ گفت: مذاکرات مانند قایقرانی در بالادست بوده و عدم پیشروی به معنای عقبگرد است.

وی از همه گروه ها خواست تا به جلو گام بردارند تا توافق نهایی را با اراده سیاسی مستحکم ایجاد کنند.

وانگ که ریاست تیم مذاکره کننده چینی را در مذاکرات لوزان بر عهده داشته و از روز چهارشنبه نیز به مذاکرات پیوسته بود، گفت: بدون عزم سیاسی، دستیابی به توافق دوجانبه سودمند غیر ممکن است.

وی اشاره کرد که شکاف های باقیمانده پیچیده است و دو طبقه از موضوعات همچنان باید حل شود که یکی چگونگی تضمین استفاده صلح آمیز ایران از انرژی هسته ای بوده و دیگری چگونگی تعامل با نگرانی های عدم اشاعه مرتبط با برنامه هسته ای ایران است.

وانگ گفت: چین نقش سازنده ای در مذاکرات هسته ای ایفا کرده و در آخرین دور از مذاکرات طرح ها و ایده هایی برای کاهش شکاف ها ارائه کرده است و چین دوست دارد تا با دیگر گروه ها برای فراهم کردن توافقنامه سیاسی جامع ایجاد کنند.

آخرین دور مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در سال 93 از 24 اسفند در لوزان، سوئیس، آغاز شد و تا روز گذشته (جمعه) ادامه داشت.

در این دور از مذاکرات به مانند گفتگوهای پیشین دیدار های بین دیپلمات های ایرانی و آمریکایی بخش اعظمی از دیدارها را به خود اختصاص داده بودند.

سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد کشورمان در این باره گفت: طی چند روز گذشته مذاکرات بسیار جدی و فشرده ای بین هیات های ایران و ١+٥ صورت گرفته است. اکنون زمانی است که نیاز به رایزنی ها و هماهنگی های بیشتری وجود دارد.

در حالی که گفته می شود دور جدید مذاکرات میان ایران ایران و 1+5 از چهارشنبه 5 فروردین ماه 94 از سرگرفته خواهد شد اما خبرگزاری روسی اینترفکس دور جدید مذاکرات هسته ای بین ایران و 1+5 در روز پنجشنبه 6 فروردین (26 مارس) از سر گرفته خواهد شد.
 


نظر شما :