همکاری اطلاعاتی ایران و استرالیا

۳۱ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۴:۴۵ کد : ۱۹۴۶۷۰۳ سرخط اخبار
جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا گفته است توافق کشورش با ایران برای تبادل اطلاعاتی از جمله در عراق به مقابله تهران و کانبرا با داعش کمک خواهد کرد.

به گفته این مقام استرالیایی که به تهران سفر کرده است، بر اساس این توافق استرالیا می تواند به اطلاعاتی که ماموران ایران در عراق جمع آوری می کنند دسترسی داشته باشد و درباره استرالیایی هایی که در کنار نیروهای داعش می جنگند خبر کسب کند.

بیشاپ این سخنان را کمی پس از دیدار با مقام های ارشد ایران مطرح کرد. گفته می شود حدود ۱۰۰ تبعه استرالیا برای جنگ در کنار نیروهای داعش به سوریه و عراق سفر کرده اند. مقام های استرالیا می گویند این عده در عین حال خطری جدی برای امنیت داخلی این کشور هستند. روز شنبه ۵ نوجوان به اتهام تلاش برای حمله به مراسم صدمین سالگرد جنگ جهانی اول دستگیر شدند.

جولی بیشاپ به خبرگزاری استرالیا گفت کشورش در مقابله با داعش و حمایت از دولت عراق هدفی مشترک دارد.

وزیر امور خارجه استرالیا بدون اشاره به اینکه در این مشارکت اطلاعاتی تهران چه به دست می آورد گفت: "ایران اطلاعاتی دارد که ما به دنبالش هستیم و آنها نیز موافقند. ولی من از جزییات همکاری اطلاعاتیمان صحبتی نمی کنم."

بیشاپ گفته است کشورش در سال ۲۰۱۴ موضوع مشارکت اطلاعاتی با ایران را بررسی کرده است. به گفته او این موضوع در دسامبر ۲۰۱۴ با گروگان گرفته شدن ۱۸ نفر به مدت ۱۷ ساعت توسط هارون مونس، یک پناهنده ایرانی، در کافه ای در سیدنی اهمیت بیشتری پیدا کرد. در حمله پلیس برای آزاد کردن گروگان ها، هارون مونس و دو نفر از گروگان ها کشته شدند.

بیشاپ روز یکشنبه گفته هماهنگی های صورت گرفته با ایران برای مقابله با تروریسم مفید خواهد بود. شبکه تلویزیونی ای بی سی به نقل از خانم بیشاپ، این هماهنگی ها را "غیررسمی" خوانده که به ویژه با هدف کسب اطلاع از استرالیایی های همراه با داعش صورت می گیرد.

استرالیا یکی از کشورهای عضو ائتلاف برای مقابله با داعش است. ایران اگرچه جزء این ائتلاف محسوب نمی شود اما به شکل جدی در مقابله با داعش در عراق ایفای نقش می کند.
منبع: بی بی سی

نظر شما :