حماس گفتگوی محرمانه با اسرائیل را انکار کرد

۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۳ کد : ۱۹۴۷۰۱۱ سرخط اخبار

یک مقام ارشد حماس گفتگوهای محرمانه با رژیم صهیونیستی برای ایجاد آتش بسی پایدار و طولانی در دو سوی مرز غزه را رد کرده است.

به گزارش بی بی سی، محمود زهار گفته است: "هیچ گفتگویی، چه مستقیم، چه غیرمستقیم، بین حماس و اسرائیل وجود ندارد. آن هایی که با مقامات اسرائیلی گفتگو می کنند عضو تشکیلات خودگردان فلسطینی هستند، ما اینجا در غزه به طور مستقیم با اسرائیلی ها به خصوص در مورد مسائل امنیتی، تماسی نداریم."

روزنامه یدیعوت آحارونوت اسرائیل امروز (یکشنبه) با انتشار مقاله ای نوشته است که نمایندگان دولت اسرائیل و حماس برای دستیابی به یک آتش بس بلندمدت گفتگوهایی انجام داده اند.

بنا بر این گزارش، حدود سه ماه پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی اسرائیل (در اواخر ماه دی گذشته) جنبش حماس پیشنهادی مبنی بر حفظ آتش بس جاری به مدت پنج تا ۱۰ سال را به اسرائیل داد.

این گزارش می افزاید بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بدون آنکه پیشنهاد حماس را در «کابینه امنیتی» خود به بحث و رای گیری بگذارد یا رسما پاسخ حماس را بدهد، در عمل روند گفتگوهای محرمانه با حماس را شروع کرد.

دولت اسرائیل به این خبر واکنشی نشان نداده است اما یک مقام ارشد حماس در گفتگو با بی بی سی، خبر مذاکرات پشت پرده با اسرائیل را بی اساس دانسته است.

زهار می گوید عده ای از چهره های بین المللی برای حل مشکل محاصره غزه و بازسازی خرابی های وسیع جنگ سال گذشته با اسرائیل رایزنی هایی انجام داده اند. بنا بر گزارش ها، قرار است جیمی کار تر، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، این هفته از نوار غزه بازدید کند.

همچنین دولت قطر که از حامیان بزرگ حماس به حساب می آید، برای پایدار ماندن آتش بس و بازسازی غزه سخت در تلاش است و بنا بر گزارش ها، به اسرائیل پیشنهادی میانجی گری داده است.

محمود زهار بدون آنکه نامی از قطر یا کشور دیگری ببرد گفته است، موضوع آتش با اسرائیل در این مذاکرات مطرح نبوده است.

زهار گفت: "ما با میانجی ها درباره اصول کلی گفتگو می کنیم. تا این لحظه با آن ها درباره طرحی خاص یا مسائله ای مرتبط با آتش بس با اسرائیل حرفی نزده ایم. حماس بعد از جنگ سال گذشته، در قاهره توافق آتش بس امضا کرد. اسرائیلی ها می خواهند با مقالاتی از این دست ما را محک بزنند."

بنا بر گزارش روزنامه یدیعوت آحارونوت، مقامات تشکیلات خودگردان فلسطینی به رهبر محمود عباس، از گفتگوهای محرمانه اسرائیل و حماس خشمگین هستند.

این روزنامه اسرائیلی می نویسد آمریکا و مصر هم از این مسائله خشنود نیستند زیرا 'کانال' اسرائیل و حماس، تشکیلات خودگردان را دور می زند و به حاشیه می راند.

بنا بر این گزارش، بدون روند گفتگوهایی که به بهبود وضع زندگی در غزه منجر شود، در تابستان امسال به احتمال زیاد درگیری تازه ای بین اسرائیل و حماس رخ خواهد داد.

درگیری سال گذشته اسرائیل و حماس خونین بود. حداقل ۲۲۰۰ فلسطینی در غزه در اثر حملات اسرائیل کشته شدند. سازمان ملل متحد متحد گفته است دو سوم قربانیان فلسطینی غیرنظامی بودند. در اسرائیل هم ۶۷ سرباز و شش غیر نظامی کشته شدند.

کلید واژه ها: حماس اسرائیل و حماس


نظر شما :