بایدن: لازم باشد با ایران وارد جنگ می‌شویم

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۶:۴۷ کد : ۱۹۴۷۱۶۹ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع

معاون رئیس جمهور آمریکا در یک اندیشکده آمریکایی ضمن اعلام حمایت از توافق هسته ای ایران و ۱+۵ تأکید کرد که دولت واشنگتن در صورتیکه لازم باشد، آمادگی دارد با ایران وارد جنگ شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، «جو بایدن» معاون رئیس جمهور آمریکا روز پنج شنبه (دیروز) در تازه ترین موضع گیری ضدایرانی خود گفت واشنگتن اگر لازم باشد با تهران وارد جنگ می شود.

وی که در موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن صحبت می کرد، با بیان اینکه وقوع جنگ امری «غیرقابل پیش بینی» است، گفت با این حال «در صورتی که لازم باشد، اتفاق خواهد افتاد. این ریسکی است که اگر ایران به سمت بمب حرکت کرد، ما باید بپذیریم.»

به نوشته پایگاه «جی تی ای» بایدن ادامه داد: «بهترین ارتش تاریخ همچنان آماده است. دوست من باراک اوباما را دست کم نگیرید. او مثل فولاد آبدیده می ماند و حاضر است  هرآنچه را که برای ایمن نگه داشتن هم پیمانان ما لازم است، انجام دهد.»

معاون رئیس جمهور آمریکا به استقرار کشتی های جنگی نیروی دریایی آمریکا برای محافظت از کشتی های آمریکایی در خلیج فارس به دنبال توقیف کشتی «مرسک» به دلایل حقوقی در آب های خلیج فارس توسط ایران اشاره کرد و گفت: «ما آماده استفاده از زور هستیم. فقط کافی است به اخباری که امشب درباره آنچه که ما در تنگه ها صورت دادیم، گوش دهید.»

بایدن همچنین تأکید کرد که اوباما اجازه آمادگی نظامی آمریکا برای شرایطی که تصمیم به حمله به ایران گرفته شود را داده است.

وی در اینباره گفت: «قبل از اینکه اوباما اعلام کند، چنین سیاستی وجود نداشت که تمامی ابزار الات نیروی آمریکا برای جلوگیری و نه مهار یک ایران مجهز به سلاح هسته ای به کار گرفته شود. او اطمینان داد که ارتش ما قابلیت و توانمندی اجرای این مأموریت را در صورت لازم دارا می باشد.»

بایدن در خصوص توافق هسته ای ایران و 1+5 گفت: «به آن هایی که می گویند، توافق "راه را برای رسیدن ایران به بمب هموار می کند"، با احترام می گویم که چنین چیزی نمی شود.»

به نوشته روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، معاون اوباما ادامه داد که دولت آمریکا توافقی را به امضا درنمی آورد که به کاهش فوری تحریم ها منجر شود؛ اجازه بازرسی های سرزده را ندهد و همچنین زمان گریز هسته ای را به بیش از سه ماه افزایش ندهد.

بایدن در اظهارات خود خواسته جدیدی را مطرح کرد: «توافق هسته ای، ایران را ملزم می کند که ابعاد احتمالی نظامی فعالیت های هسته ای خود در گذشته را آشکار کند.»

«جو بایدن» در ادامه با رد خواسته های ایران برای لغو فوری تحریم ها در توافق نهایی هسته ای، خواستار دسترسی به تأسیسات نظامی ایران شد.

وی همچون بسیاری از مقامات دولت آمریکا تأکید کرد که کاهش تحریم های ایران باید به صورت مرحله ای باشد و گفت که باید یک مکانیسم «روشن» در سازمان ملل برای وقتی وجود داشته باشد که ایران توافق نهایی هسته ای را نقض کرد.

بایدن همچنین گفت که این توافق «یک فرصت تاریخی برای ایجاد یک راه حل بادوام صلح آمیز به وجود می آورد.»

وی تأکید کرد که طبق توافق هسته ای، مسیر ایران به سوی غنی سازی پلوتونیوم «تا ابد» بسته می شود و مدعی شد که ایران در حال حاضر قابلیت ساخت هشت سلاح هسته ای را دارد.

به نوشته پایگاه شبکه سی ان ان، بایدن ادامه داد: «ما نه تنها سخت ترین نظام تحریم در تاریخ را (علیه ایران) کنار هم قرار دادیم بلکه فراگیرترین تحریم ها علیه ایران را ایجاد کردیم.»

وی در ادامه افزود که توافق جامع که در حال حاضر طرفین مذاکره کننده ایران و 1+5 در خصوص آن بحث و گفت وگو می کنند، «اساساً» جدول زمانبندی توانایی ایران برای رسیدن به قابلیت های تسلیحات هسته ای را تغییر می دهد.

وی در خصوص نگرانی ها از حصول یک توافق بد با ایران گفت که اگر دولت آمریکا فکر کند که ایران به تعهدات خود پایبند نیست؛ تولید اورانیوم خود را کاهش نداده و بازفراوری پلوتونیوم و دیگر راههای مخفیانه برای ساخت یک بمب را متوقف نکرده است، آن هنگام با ایران توافق نخواهد کرد.

بایدن تصریح کرد: «این توافق ارتباطی به مسئله اعتماد ندارد بلکه بحث راستی آزمایی وجود دارد.»

معاون اوباما همچنین تصریح کرد که واشنگتن در بین تلاش ها ی 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) برای رسیدن به یک توافق جامع، به طور فزاینده ای با رژیم صهیونیستی نیز همکاری دارد.

وی در اینباره گفت: «در حالیکه این توافق را دنبال می کنیم، همکاری خود با اسرائیل و دیگر شرکای منطقه ای خود را افزایش می دهیم. بگذارید صریح بگویم: هیچ رئیس جمهوری بیش از اوباما برای امنیت بیشتر اسرائیل کاری انجام نداده است. این رویه تغییری نخواهد کرد. »

بایدن ادامه داد: «افسانه ای وجود دارد مبنی بر اینکه این توافق هسته ای، ایران را قادر به تسلط بر خاورمیانه می کند. چه توافق حاصل شود، چه حاصل نشود، ایران بر خاورمیانه مسلط نمی شود. مردم خاورمیانه به هیچ عنوان نمی خواهند تحت سلطه کسی باشند.»

هیأت های دیپلماتیک ایران و کشورهای موسوم به گروه 1+5 روز 13 فروردین ماه اعلام کردند به تفاهمی بر سر چارچوب توافق نهایی رسیده اند که قرار است زیربنای ادامه رایزنی ها تا ضرب الاجل خودخوانده 30 ژوئن (9 تیرماه) باشد.
 

کلید واژه ها: هسته ای


نظر شما :