دشمنی دیگر برای مردم فلسطین

داعش به غزه رسید

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۴۷۳۰۳ اخبار اصلی خاورمیانه
از نظر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، داعش تهدیدی بزرگ برای امنیت غزه است. حماس اخیرا عملیاتی گسترده را برای شناسایی و دستگیری عوامل داعش در سرزمین های فلسطینی آغاز کرده است.
داعش به غزه رسید

نویسنده: سیوبهان اگرادی

دیپلماسی ایرانی: سالیان طولانی جنگجویان اسلام گرا اسرائیل را به عنوان بزرگترین تهدید برای فلسطینی های ساکن نوار غزه معرفی می کردند. اما با توجه به اتفاقات اخیر در غزه، این خطر وجود دارد که این منطقه به صحنه درگیری میان این جنگجویان اسلام گرا و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» تبدیل شود.

طبق گزارش های منتشر شده، نیروهای فلسطینی که تحت رهبری حماس فعالیت می کنند، روز یکشنبه به مسجدی در غزه حمله کردند که عناصر احتمالی داعش در آن حضور داشتند. حماس در این حمله 7 سلفی را که مشکوک به همکاری با داعش هستند، بازداشت کرد.

اگرچه داعش نفوذ خود را در سرتاسر سوریه، عراق و اخیرا در لیبی گسترش داده است، اما تا چندی پیش از حضور عناصر این گروه تروریستی در سرزمین های فلسطینی هیچ اطلاعی در دست نبود. جنگجویان گروه داعش ماه گذشته در سوریه به اردوگاه پناهجویان فلسطینی در یرموک حمله کردند، چندین فلسطینی را کشتند و حس انتقام جویی را در میان مقامات فلسطینی و نیروهای حماس بیدار کردند.

در این حال، به گزارش گروه اطلاعاتی سایت (SITE) که حامی داعش است، این گروه تروریستی در واکنش به حمله حماس به عناصر داعش در مسجدی در غزه ادعا کرد از این گروه در بیت المقدس حمایت می کند و همچنین 72 ساعت برای آزادی گروگان های سلفی به حماس فرصت داد و این گروه را به عواقب خشونت آمیز نامشخصی تهدید کرد.

داعش که خود از هیچگونه خشونتی رویگردان نیست، در تلاش برای زیر سوال بردن شیوه فعالیت حماس در نوار غزه و شیوه رفتار این گروه با مردم فلسطین در بیانیه ای در صفحه توییتر، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین را به خشونت علیه فلسطینی ها متهم کرد و نوشت: «فلسطینی ها در غزه با دستگیری، شکنجه، کشتار و بی خانمانی از سوی حماس مواجه هستند.»

از سوی دیگر، در حالی که حمله داعش به اردوگاه یرموک به ویرانی بیشتر این منطقه جنگ زده منجر شد، این گروه تروریستی روز دوشنبه تصویری ویدیویی از یکی از جنگجویان خود در خرابه های یرموک منتشر کرد که می گفت: «آنها (حماس) ادعا می کنند که از این افراد (فلسطینی ها) محافظت می کنند؛ اما آنها هیچ کاری با مردمان مسلمان ما در فلسطین ندارند.»

طبق ترجمه منتشر شده توسط گروه اطلاعاتی سایت، داعش همچنین اعلام کرد جنگجویان این گروه از شهروندان غزه در مقابل «دریاهای خون» محافظت کرده اند.

اما از نظر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین که در ابتدا تنها با شش عضو تاسیس و در سال 2007 با عنوان «محافظان سرزمین مادری» خوانده شد، داعش تهدیدی بزرگ برای امنیت غزه است. حماس که از سال 2007 تاکنون نوار غزه را تحت کنترل داشته، اخیرا عملیاتی گسترده را برای شناسایی و دستگیری عوامل داعش در سرزمین های فلسطینی آغاز کرده است.

برخی از سلفیان در سرزمین های فلسطینی و نوار غزه از داعش حمایت و اعلام کردند با این گروه متحد هستند. طبق گزارش های منتشر شده، در ماه فوریه یک خبرنگار فلسطینی توسط گروهی جنگجو که خود را از اعضای داعش معرفی کردند، ربوده و شکنجه شد.

به رغم استفاده سلفیان در فلسطین از پرچم های داعش و همچنین انتشار گرازش هایی در مورد سفر شمار محدودی از فلسطینی ها به سوریه برای پیوستن به این گروه تروریستی جهادگرا، مقامات فلسطینی هنوز از ارتباط مستقیم داعش و این عناصر مطمئن نیستند و در در این زمینه اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد.

با این حال، داعش در بیانیه تهدیدآمیز روز یکشنبه خود علیه حماس به بی میلی مقامات فلسطینی به باور حضور داعش در سرزمین های فلسطینی نیز اشاره کرد. داعش در بیانیه خود با اشاره به اینکه مقامات فلسطینی در اشتباه هستند، آنها را «ناامید» خواند.

منبع: فارن پالسی / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: حماس نوار غزه داعش


( ۶ )

نظر شما :