آنکارا برای اتحاد مخالفان نظامی سوری تلاش می کند

پیوستن گروه های مسلح سوری زیر نظر ترکیه و قطر و عربستان

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۴۷۵۲۱ اخبار اصلی خاورمیانه
طرح تشکیل ائتلاف جدید شبه نظامی با حمایت عربستان، ترکیه و قطر صورت می گیرد و آنها تلاش بسیاری دارند تا گروه های نظامی موثر در میدان های نبرد در سوریه را به یکدیگر مرتبط کنند و تحت یک گروه واحد نظامی بیاورند.
پیوستن گروه های مسلح سوری زیر نظر ترکیه و قطر و عربستان

دیپلماسی ایرانی: منابع مطلع از اوضاع داخلی مخالفان سوری به پایگه خبری تحلیلی العربی جدید گزارش دادند که بیشتر گروه های نظامی بزرگ در سوریه قصد دارند به "ائتلاف ملی نیروهای انقلابی و مخالف" که ترکیه و قطر با هماهنگی عربستان در حال تشکیل آن هستند، بپیوندند. در راس این گروه ها، حرکت احرار الشام، جیش الاسلام و فیلق الشام قرار دارند که همچنان طرف مشورت مخالفان سیاسی سوری و طرف های عربستانی و قطری و ترکیه قرار دارند. به گفته این منابع در حال حاضر آنها در حال مشورت با طرف های ائتلاف مخالفان سوری هستند و هنوز خواسته خود را برای انضمام به ائتلاف ملی نیروهای انقلابی و مخالف ارائه نداده اند.

به گفته یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، مشورت های ابتدایی توسط فرماندهان این گروه ها آغاز شده و در یکی از نشست ها هیئت الشام الاسلامیه خواستار طرح راه حل سیاسی و داشتن نماینده ای سیاسی از سوی خود در مذاکرات مخالفان سوری شده است. به گفته این منبع در این نشست زهران علوش، فرمانده جیش الاسلام و ابو جابر الشیخ، فرمانده حرکت احرار الشام و شماری از اعضای ائتلاف مخالفان سوری حضور داشتند.

این منبع آگاه تاکید کرد، طرح تشکیل این ائتلاف با حمایت عربستان، ترکیه و قطر صورت می گیرد و آنها تلاش بسیاری دارند تا گروه های نظامی موثر در میدان های نبرد در سوریه را به یکدیگر مرتبط کنند و تحت یک گروه واحد نظامی بیاورند و آنها را وادار کنند در طرح های پیش روی سیاسی حضور داشته باشند. به گفته این منبع فرمانده جیش الاسلام پیش از این با اعضای هیئت سیاسی "ائتلاف ملی" در استانبول دیدار داشته است.

از سوی دیگر هشام مروه، رئیس ائتلاف مخالفان در گفت وگو با العربی جدید گفت: «گروه های مسلح تا کنون گفت وگویی با یکدیگر برای بررسی فکر پیوستن به هم نداشته اند. دیدار مشورتی اولیه که اعضای ائتلاف و گروه ها در ماه آوریل گذشته داشته اند مختصر بود و تنها محدود به بعضی نکات اختلافی مربوط به انقلاب سوریه و یکی کردن نقطه نظرات نسبت به مرحله انتقالی می شد.»

مروه در ادامه افزود: «ما از همه گروه های مخالف سوری استقبال می کنیم، از نگاه ما جایگاه حقیقی آنها داخل ائتلاف است. ائتلافی که اکنون از سوی 114 کشور به رسمیت شناخته شده است. ماده دوم میثاق تاسیس ائتلاف اجازه عضویت به همه گروه های مخالفان سوری را می دهد.»

وی در ادامه افزود: «هر کس که تمایل به پیوستن به ائتلاف را دارد باید تقاضای خود را به کمیسیون عضوپذیری بدهد که این کمیسیون بنا به وظیفه ای که به آن محول شده است، گزارشی تهیه کرده و تقاضای عضویت آن فرد یا گروه را بررسی می کند و به هئیت ریاست عام ائتلاف ارائه می دهد تا این هیئت با درخواست آن موافقت کند. شرط عضویت هم موافقت دو سوم اعضای هیئت اجرایی با این عضویت است.»

منابع آگاه دیگر می گویند که در نشست اخیری که گروه های مخالف سوری در ترکیه داشته اند، چگونگی پیوستن همه گروه های فعال در شمال سوریه به حرکت احرار الشام بررسی شده در حالی که گروه های شبه نظامی فعال در جبهه جنوبی همگی در حال پیوستن به جیش الاسلام هستند. همه این تشکل ها در تمامی درگیری های جاری در سوریه علیه حکومت بشار اسد و شبکه های تروریستی مثل داعش فعالیت می کنند.

این در حالی است که جبهه النصره هر گونه پیوستن به گروه های دیگر را رد کرده و عضویت در گروه های دیگر را منوط به جدایی اعضا از این شبکه دانست است. جبهه النصره مورد تایید القاعده است و از سوی ترکیه و قطر حمایت مالی و تسلیحاتی و لجستیکی می شود.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

 

کلید واژه ها: جیش الاسلام سوریه ائتلاف مخالفان سوری


نظر شما :