تلاش قطر برای اغوای مقامات تونسی

۳۰ فروردین ۱۳۹۲ | ۰۰:۰۲ کد : ۱۹۱۵۱۰۱ سرخط اخبار

مقام های قطر با ترفند فشار سیاسی و پیشنهاد مالی به دنبال راضی کردن تونسی ها برای تحویل سفارت سوریه به مخالفان حکومت بشار اسد هستند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم یک دیپلمات عرب مقیم تونس ضمن فاش کردن بخشی از تلاش های قطر برای ناگزیر کردن مسئولان تونسی به تصمیم گیری برای سپردن سفارت سوریه در تونس به مخالفان اسد گفت : اعمال فشارهای قطر بر تونس به مرحله بسیار پیشرفته رسیده است و مسئولان تونسی خواستار فرصت بیشتری برای بررسی این موضوع و تعیین وقت مناسب برای آن شده اند.

وی درعین حال افزود که خالد بن محمد العطیه وزیر مشاور در امور خارجه قطر هفدهم ماه آینده به تونس سفر می کند تا این موضوع را که به نظر می رسد در این مرحله مهم از بحران سوریه، برای قطر اولویت دارد ، با مسئولان تونسی مطرح و بررسی کند.

این منبع دیپلماتیک عرب همچنین بعید ندانست که مسئولان تونسی تحت تاثیر فشارهای قطر که جنبه ها و اشکال متعددی از جمله سیاسی و مالی پیدا کرده است ، قرار گیرند. جنبه های مالی این فشارها ، تهدیدهای تلویحی قطر مبنی بر توقف سرمایه گذاری های این کشور در تونس است.

این منبع خاطرنشان کرد قطر معتقد است که تونس ، حلقه ضعیفی است که می توان آنرا به سمت انجام چنین اقداماتی سوق داد و این اقدام با هدف کاستن از فشارها بر دوحه است که از زمان اعلام تصمیم خود مبنی بر تحویل سفارت سوریه به ائتلاف مخالفان سوری ، با این فشارها مواجه شده است.

قطر بیست و هشتم ماه گذشته ، سفارت سوریه در دوحه را به ائتلاف مخالفان سوری تحویل داد. این اقدام یک روز پس از آن صورت گرفت که ائتلاف مخالفان سوری در اتحادیه عرب ، به کرسی دست یافتند. اتحادیه عرب در نشست اخیر خود که در قطر برگزار شد ، ائتلاف مخالفان سوری را به عنوان " تنها نماینده مشروع مردم سوریه " معرفی کرد.

این دیپلمات عرب پیش بینی کرد که تونس در جریان سفر برنامه ریزی شده وزیر مشاور در امور خارجه قطر به تونس در اواسط ماه آینده ، تصمیم خود در رابطه با تحویل سفارت سوریه در تونس به ائتلاف مخالفان سوری را اعلام کند.

این درحالی است که " حسام عباس " از مسئولان بخش اطلاع رسانی وابسته به وزارت امور خارجه تونس ، سفر رسمی و برنامه ریزی شده وزیر مشاور قطری در امور خارجه به تونس را در مدت اعلام شده رد کرد.

به دنبال انتشار چنین اخباری، بخش اطلاع رسانی وابسته به وزارت امور خارجه تونس اعلام کرد که هیچ یک از مسئولان قطری در ماه آینده به تونس سفر نخواهد کرد.

این مرکز درعین حال از ارائه توضیح درباره اطلاعات منتشر شده مبنی براینکه تونس درحال آماده شدن برای تحویل سفارت سوریه به ائتلاف مخالفان سوری است ، خودداری کرد و گفت این اطلاعات را تایید یا تکذیب نمی کنم و خیلی ساده می گویم که دراین زمینه اطلاعاتی نداریم .

کلید واژه ها: تونس قطر سوریه مسئولان ائتلاف مخالفان سوری سفارت سوریه ائتلاف مخالفان سوری ائتلاف عرب تحویل تونسی به ائتلاف مخالفان سوری " به ائتلاف مخالفان تحویل سفارت به ائتلاف به تونس مسئولان تونسی تحویل سفارت سوریه


نظر شما :