هفته آینده سرنوشت اروپا مشخص می‌شود

چالش‌های انتخاب کامرون برای اتحادیه اروپا

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۴:۲۳ کد : ۱۹۴۷۵۲۴ اروپا یادداشت
کارل بیلت، وزیر خارجه اسبق سوئد می نویسد: در مقطع کنونی، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رای‌‌دهندگان انگلیسی به ادامه عضویت در اتحادیه اروپا رای می‌دهند. بنابراین هیچ کس نباید درباره خطرات رفراندوم عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا دچار توهم شود.
چالش‌های انتخاب کامرون برای اتحادیه اروپا

نویسنده: کارل بیلت*

دیپلماسی ایرانی: 18 تا 24 ماه آینده احتمالاً سرنوشت اروپا برای چند دهه آینده را مشخص می کند و بریتانیا این فرآیند را آغاز کرده است. انتخاب مجدد قاطعانه و کاملاً غیرمنتظرانه نخست وزیر دیوید کامرون موجب شده است تا وی ماموریت پیدا کند تا بسته اصلاحات اتحادیه اروپا که برای تمام کشورهای عضو جذاب باشد را تدوین کند.

در سال های اخیر گرایش متعصبانه جناح ضد اروپای حزب محافظه کار فقط قابل مقایسه با نظرات حزب استقلال بریتانیا، مبنی بر خروج از اتحادیه اروپا بوده است. اما در حال حاضر اقتدار حزب محافظه کار به طور قابل توجهی افزایش یافته است و در مقابل حزب استقلال بریتانیا بزرگترین بازنده انتخابات بود. در این وضعیت کامرون می تواند گامی عملگرایانه و رو به جلو داشته باشد.

کامرون در سخنرانی هایی که در سال های اخیر داشته درباره برنامه اصلاحی اروپایی که متمرکز بر افزایش رقابت در اتحادیه اروپا و بهبود شفافیت نهادهای آن است، صحبت کرده است. در پی تهاجم گرایی روسیه و تشدید درگیری ها در سراسر خاورمیانه، کامرون باید درباره تغییراتی که اروپا به آن نیاز دارد صحبت کند، من امیدوارم که وی حمایت خودش را از سیاست خارجی و امنیتی مشترک و موثرتر اعلام کند.

اگر کامرون قصد دارد برنامه اصلاحی در شورای اروپا را در ماه ژوئن ارائه دهد و برای شنیدن همانند صحبت کردن آماده شده است، باید فرآیندی را تنظیم کند که به نفع تمام طرفین در اروپا باشد. سپس باید آن را به اطلاع دونالد تاسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا و کشورهای لوکزامبورگ، هلند، اسلواکی و مالت که در دو سال آینده ریاست شورا را بر عهده دارند، برساند و بسته اصلاحات را تا سال اوایل سال 2017 به پیش ببرد.

این فرآیندی خواهد بود که به جای کمیسیون اروپایی، تمام 28 کشور عضو اتحخادیه اروپا را در بر خواهد گرفت. این تنها راهی است که اصلاح اتحادیه اروپا موفقیت آمیز خواهد بود. سال آینده بحث های شدیدی درباره بسته اصلاحی شکل خواهد گرفت و تمام اعضای اتحادیه اروپا باید با آن موافقت کنند، کامرون به این مسئله نیاز دارد چون باید تا قبل از 1 جولای 2017 که ریاست به بریتانیا می رسد، به وعده اش مبنی بر برگزاری رفراندوم باقی ماندن یا ترک اتحادیه اروپا عمل کند.

در مقطع کنونی، نظرسنجی ها نشان می دهد که رای دهندگان انگلیسی به ادامه عضویت در اتحادیه اروپا رای می دهند. البته این درحالی است که هیچ کدام از نظرسنجی ها نشان نمی دادند که اکثریت کرسی های پارلمان به حزب محافظه کار تعلق خواهد گرفت. بنابراین هیچ کس نباید درباره خطرات رفراندوم عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا دچار توهم شود.

البته اتحادیه اروپا در قبال تاثیرگذاری بر نتیجه آن چندان بی قدرت نیست. اتحادیه می تواند در 18 ماه پیش رو توانایی اش در قبال انجام اموری علاوه بر بسته اصلاحی از جمله اجرای دیگر سیاست های کلیدی مانند تجارت آتلانتیک و مشارکت در سرمایه گذاری با ایالات متحده و بازار دیجیتال را هم نشان دهد. موفقیت در چنین عرصه هایی و مزایای اقتصادی حاصل از آن می تواند موجب ایجاد دافعه برای ترک اتحادیه اروپا از سوی بریتانیا شود.

اما تصمیم بریتانیا مبنی بر ترک اتحادیه می تواند منجر به آغاز روند مذاکرات رنج آور و پیچیده ای شود که سرمنشاء رابطه جدیدی باشد. در نتیجه آن هیچ گزینه جذابی به دست نمی آید. صرف نظر از حسن نیت هر دو طرف در مذاکرات، ترک اتحادیه اروپا توسط بریتانیا موجب کاهش نقش هر دو طرف در صحنه جهانی می شود.

پیروزی خیره کننده کامرون می تواند به عنوان فرصتی برای به وجود آمدن اتحادیه اروپایی جدید و اصلاح شده در دو سال آینده شود. شرکای اروپایی بریتانیا از کامرون انتظار دارند تا بحثی را شکل دهد که درباره اتحادیه اروپای قوی که بتواند با چالش های آینده مواجه شود، صحبت شود. اما این امکان وجود دارد که درباره این مسائل اشتباهی رخ دهد، در این دوران خطرناک نباید عواقب ناشی از فروپاشی اتحادیه اروپا را دست کم گرفت.

* نخست وزیر سوئد در سال های 1991 تا 1994 و وزیر خارجه در سال های 2006 تا 2014

منبع: پراجکت سیندیکیت/ مترجم: حسین هوشمند

انتشار اولیه: دوشنبه 21 اردیبهشت 1394 / انتشار مجدد: سه شنبه 29 اردیبهشت 1394

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا بریتانیا کامرون ترک اتحادیه


نظر شما :