چرا آمریکا در مبارزه با داعش اهمال می‌کند؟

۱۵ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۷:۱۳ کد : ۱۹۴۸۴۱۰ سرخط اخبار

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی به ذکر دلایل اهمال آمریکا در مبارزه با گروه تروریستی داعش پرداخت.

به گزارش فارس، روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی پس از اشاره به حمایت های آمریکا و انگلیس از گروه تروریستی داعش، با استناد به اسناد پیشتر افشا شده پنتاگون دلایل اهمال آمریکا در مبارزه با این گروه تروریستی را مورد بررسی قرار داده است.

این روزنامه انگلیسی به متوقف شدن روند دادرسی به پرونده یک متهم اهل سوئد در یک دادگاه لندنی از بیم افشای حمایت انگلیس از تروریست های سوریه اشاره کرده و همکاری های سازمان های اطلاعاتی انگلیس و سازمان سیا را برای انتقال سلاح به تروریست های سوریه مورد تأکید قرار می دهد.

گاردین علاوه بر این، اهمال آمریکا در جلوگیری از توقف پیشروی های داعش را هم مورد اشاره قرار داده و می نویسد: برخی از عراقی ها شکایت می کنند که آمریکا هنگام وقوع این رویدادها در عراق نظاره گر بوده است. آمریکا تأکید دارند که هدف آنها جلوگیری از تلفات غیرنظامیان است اما مقامات این کشور در گفت وگوهای غیرعلنی می گویند نمی خواهند مواضع سنی ها را در یک درگیری قومی تضعیف کرده و متحدان سنی خود در خلیج را ناامید کنند.»

این رسانه انگلیسی در ادامه به اسنادی اشاره می کند که به تازگی افشا شده و نشان می دهند که پنتاگون در سال 2012 به طرزی عجیب اینکه حمایت هایش از معارضان سوریه به تشکیل بنیان  سلفی در شرق سوریه و یک خلافت اسلامی مرتبط با القاعده در سوریه و عراق (داعش کنونی) منجر می شود را پیش بینی کرده است.

این اسناد که حدود دو هفته پیش منتشر شدند نشان می دهند آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در نامه ای به تاریخ آگوست 2012 به صراحت از اینکه نیروهای القاعده عراق نیروهای اصلی حمایت کننده از درگیری ها در سوریه هستند آگاه بوده است. با این حال در گزارش پنتاگون با پیش بینی «احتمال تشکیل یک بنیان اعلام شده یا نشده سلفی» نوشته است: «این دقیقاً چیزی است که قدرتهای حمایت کننده از مخالفان سوریه در راستای منزوی کردن رژیم سوریه که محور راهبردی بسط تشیع قلمداد می شود به دنبال آن هستند.»

گاردین در ادامه می نویسد اسناد جدید پنتاگون را نمی توان سندی نشان دهنده سیاست های آمریکا دانست چرا که بخش های زیادی از آن قلم گرفته شده و در لحن آن ابهام های گوناگونی وجود دارد، اما تلویحات اقدامات آمریکا آشکار است. این روزنامه انگلیسی علاوه بر این ادعا می کند این سند به معنای اینکه آمریکا داعش را ایجاد کرده نیست، اما نشان می دهد که آمریکا به عنوان بخشی از سیاست خود برای کنترل حفظ نفوذ غرب در منطقه از وجود داعش علیه سایر نیروهای موجود سوء استفاده کرده است.

محاسبات آمریکا و متحدانش هنگامی تغییر کرد که داعش سربریدن نیروهای غربی و جنایت های دیگر را آغاز کرد. اکنون شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس در حال حمایت از سایر گروه ها نظیر جبهه النصره هستند.

کلید واژه ها: پنتاگون روزنامه انگلیسی


نظر شما :