طارق عزیز درگذشت

۱۶ خرداد ۱۳۹۴ | ۰۱:۳۳ کد : ۱۹۴۸۴۳۴ سرخط اخبار

وزارت دادگستری عراق از مرگ طارق عزیز، وزیر خارجه و معاون نخست وزیر این کشور در دوره صدام حسین، خبر داده است. طارق عزیز ۷۹ ساله همچنین از مشاوران نزدیک صدام حسین بود.

به گزارش بی بی سی، به گفته وزارت دادگستری عراق، عزیز صبح امروز (جمعه ۵ ژوئن، ۱۵ خرداد) در زندان درگذشت. وی از زمان دستگیری در زندان بود.

طارق عزیز در سال ۲۰۰۳ پس از سقوط حکومت صدام خود را تسلیم نیروهای آمریکایی کرد. او در سال ۲۰۰۹ میلادی ابتدا از سوی دادگاه عالی عراق به جرم دست داشتن در اعدام ۴۲ بازرگان به ۱۵ سال زندان محکوم شد.

دادگاه عالی عراق در سال ۲۰۱۰ میلادی بار دیگر عزیز را محاکمه و به مرگ محکوم کرد، اما این حکم او اجرا نشد.

او به عنوان وزیر خارجه در زمان جنگ ایران و عراق و جنگ اول خلیج فارس، سخنگوی عراق بود و این سمت را تا سال ۱۹۹۱ در اختیار داشت. چهره آرام و تسلط وی به زبان انگلیسی از عواملی بودند که وی را به ویژه در سال های آخر حکومت صدام حسین تبدیل به نماینده وی در روابط خارجی و گفتگو با سران کشورهای دیگر کرد.

طارق عزیز در خانواده ای مسیحی در شمال عراق بدنیا آمد و از این لحاظ در میان مقام های ارشد دولت صدام که عمدتا سنی مذهب و اغلب از خاندان تکریتی بودند، یک استثنا محسوب می شود.

او قبل از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی در ملاقاتی با ژان پل دوم، رهبر کاتولیک های جهان خواستار برقراری صلح شد.

کلید واژه ها: طارق عزیز


نظر شما :