ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از خشم علوی‌ها از ارتش سوریه تا اعزام نیروهای جدید امریکایی به عراق

۲۱ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۴۸۶۴۴ اخبار اصلی خاورمیانه
خشم علوی‌ها از شکست‌های اخیر ارتش سوریه، اعزام نیروهای جدید امریکایی به عراق، انتخاب نماینده امریکا در سوریه به عنوان سفیر در تونس، آمادگی کردستان برای خرید اسرایش از داعش و آماده شدن غرب برای حمله به داعش در لیبی از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از خشم علوی‌ها از ارتش سوریه تا اعزام نیروهای جدید امریکایی به عراق

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه تازه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

نیروی جدید امنیتی عراق برای محافظت از تاسیسات نفتی

عراق در نظر دارد یک نیروی جدید متشکل از 27 هزار نیروی امنیتی را برای محافظت از زیرساخت های بخش انرژی در برابر حملات تروریست های داعش تشکیل دهد.

به گزارش یک پایگاه اینترنتی مرتبط با امور انرژی موسوم به توگی، عادل عبدالمهدی وزیر نفت عراق در نشست های اخیر سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) با ترسیم این طرح گفت که نیروی جدید از پلیس محافظ بخش انرژی تشکیل می شود.

وی افزود: ماموریت این نیرو تامین امنیت تمامی تاسیسات نفت و برق کشور است.

عراق تقریبا 4 میلیون بشکه در روز نفت تولید می کند و بعد از عربستان، دومین تولید کننده اصلی نفت اوپک است.

بر اساس این گزارش، بیم آن می رود که حملات گروه تروریستی داعش، صادرات نفت عراق را مختل کند و این گروه به وجوهات مالی بیشتری از محل فروش نفت خام دست یابد.

 

آمادگی کردستان برای خرید اسرایش از داعش

روزنامه کردی آوینه خبر داد که حکومت ایالتی کردستان ابراز آمادگی کرده که در ازای آزادی اسرای خود از دست داعش مبالغ نقدی به این گروه تروریستی بپردازد.

ایشان روزنامه به نقل از بهار عبدالرحمان عضو کمیسیون پیشمرگ ها در مجلس ایالتی کردستان خبر داد که داعش فشارهای روانی شدیدی علیه خانواده های اسیران کرد اعمال می کند و از این موضوع هم چون یک اهرم فشار سیاسی استفاده می کند.

او افزوده که آمار دقیقی درباره شمار اسیران کرد در دست داعش وجود ندارد.

 

وعده غربی ها به مستثنی کردن عراق از اختلافات خود با ایران و روسیه

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، تأکید کرد که چهار کشور بزرگ جهان در نشست جی 7 آمادگی خود برای کمک به عراق در جنگ با تروریسم از راه تأمین سلاح و اطلاعات را اعلام کردند.

او که در بازگشت از سفر خود به آلمان برای شرکت در نشست هفت کشور بزرگ صنعتی جهان به شبکه العراقیه گفت که همه حاضران در این کنفرانس از اقدامات دولت عراق برای نابودی داعش استقبال و حمایت کردند.

او گفت که نشست های دوجانبه ای نیز با مقامات آلمان و بریتانیا و امریکا و ژاپن داشته که همگی تأکید کرده اند که آماده کمک نظامی و تسلیحاتی و اطلاعاتی به عراق هستند.

العبادی هم چنین اظهار داشت که در این دیدارها از مقامات کشورهای غربی خواسته که عراق را در اختلافات خود با ایران و روسیه مستثنا کنند تا سلاح های لازم به سرعت لازم به عراق برسد و افزود که رئیس جمهور امریکا وعده داده که این کار را خواهد کرد.

 

به زودی از مردم فلوجه خواسته می شود شهر را ترک کنند

هادی العامری، از فرماندهان ارشد نیروهای داوطلب مردمی، خبر داد که حیدر العبادی فرمانده کل نیروهای مسلح به زودی طی فراخوانی از مردم فلوجه خواهد خواست که شهر را ترک کنند.

او روز دوشنبه گفت که عملیات آزادی فلوجه بسیار نزدیک شده و به زودی فراخوان خروج مردم عادی از شهر صادر خواهد شد.

او گفت که پاک سازی منطقه ناظم التقسیم هم با مشارکت نیروهای داوطلب مردمی انجام شده است.

 

پیوستن 1300 نیروی الانبار به عملیات آزادسازی فلوجه

عبدالرحمان النمراوی، رئیس شورای حمایت از فلوجه، خبر داد که گردانی با حضور 1300 تن از اعضای عشایر استان انبار در عملیات آزادسازی فلوجه حضور خواهند داشت.

به گزارش الفرات نیوز، او گفت که این تعداد از سربازان داوطلب آموزش های نظامی لازم برای همکاری با نیروهای نظامی و داوطلبان مردمی را دیده اند و در آزادسازی شهر خود فلوجه حضور خواهند داشت.

او تأکید کرد که هماهنگی میان نیروهای عشایر مسلح و نیروهای امنیتی عراق در سطحی بالاست.

 

آماده شدن غرب برای حمله به داعش

سرلشگر مسعود ارحومه، مفتاح، وزیر دفاع لیبی گفت که جامعه جهانی به ویژه اروپا خود را آماده حمله به داعش در لیبی می کند.

به گزارش روزنامه العرب، بعد از آن که داعش توانست شهر سرت را به تصرف خود در آورد و به سمت جنوب لیبی حرکت کند زنگ خطر حضور داعش در مرزهای جنوبی اروپا به صدا در آمد و این مساله سبب شد تا جامعه جهانی نسبت به تحولات لیبی به هوش باشد.

پیش از این کشورهای اروپایی تلویحا صحبت از لزوم حمله به لیبی را برای مبارزه با گروه های جهادی افراطی بیان کرده بودند.

اکنون وزیر دفاع لیبی می گوید زمان ورود نظامی کشورهای اروپایی به لیبی برای رویارویی با داعش بیش از هر زمانی افزایش یافته است و احتمال آن که آنها به زودی به لیبی نیرو بفرستند، وجود دارد.

 

ناخرسندی علوی ها از شکست های اخیر اسد

روزنامه العرب، چاپ لندن گزارش داد که علوی های سوریه که حامی اصلی بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور هستند از شکست های اخیر ارتش سوریه در مناطق مختلف سوریه به شدت ناخرسندند و فشارهای تازه ای را به دولت برای مقاومت بیشتر در برابر گروه های مخالف وارد می کنند.

بنا به این گزارش علوی ها اکنون نگران نزدیک شدن گروه های تروریستی به شهرهای علوی نشین غرب سوریه هستند و از این که ارتش سوریه در جنگ جسر الشغور در شمال غرب سوریه از مخالفان شکست خورده است به شدت نگرانند.

العرب ادعا کرده است که اخیرا تظاهراتی در شهر طرطوس، یکی از مهمترین شهرهای علوی ها در سوریه برگزار شده که در آن تظاهرکنندگان نسبت به شکست های اخیر ارتش سوریه اعتراض کرده و آن را حاصل سیاست های اشتباه دولت سوریه دانسته اند.

 

80 هزار علوی، تلفات ارتش سوریه در جنگ با مخالفان

پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین گزارش داد از ابتدای تحولات سوریه تا کنون حداقل 70 هزار سرباز علوی کشته شده است.

این پایگاه همچنین نوشت که 10 هزار سرباز علوی نیز در طول این نبرد مفقود یا ناپدید شده اند. نزدیک به 120 هزار نفر نیز به گونه ای زخمی شده اند که دیگر امکان بازگشت به میدان جنگ را ندارند.

گفته می شود از ابتدای تحولات سوریه تا کنون نزدیک به 300 هزار نفر کشته و در حدود 500 هزار نفر زخمی شده اند.

 

ایجاد پایگاه جدید آموزشی در عراق توسط امریکایی ها

مسئولان امریکایی اعلام کردند که کاخ سفید در نظر دارد پایگاه نظامی جدیدی را برای آموزش نیروهای نظامی عراقی در الانبار راه اندازی کند و بر تعداد نیروهای آموزشی و مشاوران نظامی خود در عراق بیفزاید.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، قرار است این تصمیم از سوی شخص باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا تا روز چهارشنبه اتخاذ شود. این تصمیم در راستای اصلاح استراتژی امریکا در مبارزه با داعش بعد از سقوط رمادی اتخاذ شده است.

 

فرستاده امریکا در سوریه سفیر در تونس می شود

باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا دانیل روبنشتین، نماینده امریکا در امور سوریه را به عنوان سفیر در تونس انتخاب کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین، روبنشتین از مارس 2014 نماینده امریکا در امور سوریه بود.

این تصمیم یک ماه بعد از سفر الباجی قائد السبسی، رئیس جمهوری تونس به ایالات متحده اتخاذ شده است.

کارشناسان تعیین روبنشتین به این سمت را نشان از اهمیت ویژه تونس در سیاست های کاخ سفید در راستای استراتژی امریکا در شمال آفریقا دانسته اند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: فلوجه ارتش سوریه علوي‌ها عراق


نظر شما :