توافق تاریخی میان ایران و استرالیا

۳۰ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۴۸۹۷۷ سرخط اخبار
اگر چنین توافقی نهایی شده و به مرحله اجرا برسد، بعید نیست که اجرای آن مابین کشورهای زیادی مرسوم شده و پدیده قاچاق انسان و حواشی دردناکش دستخوش تغییراتی اساسی شود.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «وست اوستریلین» استرالیا در گزارشی، نتیجه مذاکرات یک هیات عالی رتبه ایرانی با مسئولان کشورشان را «توافق تاریخی» نامید که بر سر بازگرداندن هزاران پناهجوی ایرانی در استرالیا صورت گرفته و مقامات کانبرا را موظف به اعطای امتیازاتی در ازای آن به تهران می کند. 
این روزنامه مدعی شد: دولت استرالیا در مورد اخراج و بازگرداندن هزاران پناهجوی ایرانی به ایران، با مقام های تهران که در قالب هیاتی بلندپایه در این هفته به استرالیا سفر کرده اند، مذاکراتی داشته و به مرحله اجرای چنین طرحی نزدیک شده است؛ برخی از این پناهجویان سال هاست که در اردوگاه ها به سر می برند.

بر اساس این گزارش، استرالیا در مقابل این اقدام به دانشجویان ایرانی بورس تحصیلی و ویزای کار و گردشگری خواهد داد و همچنین ایران مجاز خواهد بود که در سیدنی و ملبورن، دو شهر بزرگ و پرجمعیت این کشور دفتر نمایندگی (کنسولگری) باز کند.

وست اوستریلین در ادامه مدعی شده که بر اساس این توافق تاریخی، دولت استرالیا در مورد کاهش «هشدار بسیار شدید» به اتباع خود برای سفر نکردن به ایران نیز اقدام خواهد کرد و تهران متعهد خواهد شد پنهجویانش را مجازات نکند. موضوعی که این روزنامه از آن با عنوان یک تغییر رویکرد اساسی در سیاست های دولت محافظه کار استرالیا یاد می کند.

این گزارش در حالی منتشر شده است که مقابله با قاچاقچیان انسان و پدیده مهاجرت غیرقانونی همواره یکی از بزرگترین مشکلات این کشور چند ملیتی بوده و دولت استرالیا موکدا اعلام کرده است که حاضر به پذیرش هیچ یک از کسانی که خود را با قایق به صورت غیرقانونی به خاک آن کشور می رسانند، نیست. علاوه بر آن، نحوه برخورد و سیاست های دولت استرالیا با پناهجویان با انتقاد سازمان های بین المللی روبه رو است.

این در حالی است که از دیگر سو، مقامات کشورمان نیز همواره مخالفت خود با بازگرداندن اجباری مهاجران غیرقانونی را ابراز کرده اند. مخالفتی که در صورت اجرای توافقی که این روزنامه استرالیایی مدعی اش شده، رنگ خواهد باخت تا ثابت شود که سفر چندی پیش جولی بیشاپ، وزیر خارجه استرالیا به کشورمان در آب کردن یخ روابط دو کشور مفید فایده بوده است.

در انتهای گزارش، درباره جمعیت مهاجران غیرقانونی ایران در استرالیا آمده: نزدیک به ۳۰۰ نفر در جزیره مانوس و ۱۶۶ نفر در نائورو نگهداری می شوند. ۴۴۰ نفر دیگر در اردوگاه هایی داخل خاک استرالیا هستند و علاوه بر آنها به ۸ هزار نفر نیز ویزای موقت موسوم به «بریجینگ ویزا» داده شده است.

گفتنی است ریاست هیات ایرانی را علی چگنی، مدیر کل امور کنسولگری های وزارت امور خارجه ایران به عهده دارد که دو روز پیش با جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه و پیتر داتون، وزیر امور مهاجرت استرالیا در این کشور دیدار کرده است؛ دیداری که هنوز جزئیات آن توسط طرف ایرانی اعلام نشده است. 
 

کلید واژه ها: دولت استرالیا


نظر شما :