نکاتی برجسته از اسناد فاش شده عربستان

۳۱ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۰:۳۷ کد : ۱۹۴۹۰۲۴ سرخط اخبار
وب سایت افشاگر ویکی لیکس در تازه ترین افشاگری خود 60 هزار سند محرمانه وزارت امور خارجه عربستان را منتشر کرده و وعده داده تا هفته آینده 440 هزار سند دیگر عربستان را منتشر خواهد کرد.اسناد محرمانه ویکی لیکس علیه عربستان حاوی چه اطلاعاتی است؟

به گزارش عصر ایران ویکی لیکس روز جمعه همزمان با سومین سالگرد پناه گرفتن جولیان آسانژ مدیر خود در سفارت اکوادور در لندن با انتشار اسنادی محرمانه از مکاتبات وزارت امور خارجه عربستان ، سیاست های خارجی و داخلی این کشور محافظه کار عربی خاورمیان را در کانون توجهات رسانه های جهانی قرار داده است.

حجم این اسناد به قدری زیاد است که هنوز تیم های کاری خبرگزاری آسوشیتد پرس که ظاهرا تنها خبرگزاری است که به این اسناد دسترسی دارد، در حال مطالعه و ترجمه این اسناد دولتی عربستان هستند.

وزارت امور خارجه عربستان هنوز به طور رسمی نسبت به انتشار این اسناد واکنش نشان نداده اما  حساب توییتری منتسب به وزارت امور خارجه عربستان با جعلی خواندن این اسناد از شهروندان عربستانی خواسته شده به این اخبار توجه نشان ندهند و آنها را بازنشر ندهند.

هنوز به طور دقیق مشخص نیست ویکی لیکس از چه طریقی به این حجم از اسناد و اطلاعات محرمانه عربستان دسترسی پیدا کرده است اما وب سایت ویکی لیکس گفته است در سومین سالگرد گریختن آسانژ به سفارت اکوادور در لندن این اسناد را منتشر می کند.

موضوعات زیادی در میان این اسناد به چشم می خورد که مهم ترین محورهای آنها به شرح زیر است:

1- نگرانی زیاد عربستان از توافق هسته ای با ایران

2- نگرانی حاکمان ریاض از نزدیکی و عادی شدن روابط ایران و آمریکا و تماس های پیدا و پنهان تهران – واشنگتن . در یی از این اسناد که از سفارت عربستان در تهران به وزارت امور خارجه عربستان ارسال شده مدعی شده است تهران و واشنگتن پیام های معاشقه آمیزی را از طریق یک واسط ترک ردوبدل می کنند.

3- تلاش و هزینه بسیار زیاد عربستان برای مقابله با سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران

4- تلاش عربستان برای حمایت  از گروه ها و چهره های اپوزیسیون ایران

5- درخواست صدور گواهی فوت اسامه بن لادن از سوی فرزندش عبدالله بن اسامه از سفارت آمریکا در ریاض و پاسخ رسمی سرکنسول آمریکا در ریاض به فرزند اسامه بن لادن. این دیپلمات آمریکایی در پاسخ نوشته است که ایالات متحده آمریکا غالبا در عملیات های فوق سری برای کشتن سرگردگان گروه های تروریستی به خانواده های آنها گواهی فوت نمی دهد اما اسناد و اظهارات و شهادت مقامات اطلاعاتی و نظامی آمریکا در دادگاه برای مطالعه در اختیار پسر اسامه بن لادن قرار داده شده است.

6- کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای بیرون آوردن حسنی مبارک و انتقال او به یک کشور دیگر پس از سرنگونی حکومت او در مصر، حاضر به پرداخت 10 میلیارد دلار به حکومت محمد مرسی شده بودند.

7- متهم کردن دولت امارات به همکاری با ایران و روسیه برای دور زدن تحریم ها

8- ولخرجی های گسترده شاهزادگان سعودی . تنها در یک مورد از این اسناد که مربوط به سال 2009 است از سفارت عربستان در سوییس خواسته شده تا صورت حساب 1.5 میلیون فرانک ولخرجی های همسر یکی از شاهزادگان را که به دلیل بالا بودن مجبور شده از هتل محل اقامت خود بگریزد را پیگیری کرده و پرداخت کند. این بدهی مجموع هزینه اقامت در هتل و استفاده از خدمات شرکت " گولدن لیموزین" در شهر ژنو بوده است.

9- در یکی از این اسناد که متعلق به سال 2012 است، ادعا شده که جنگنده های ایرانی نیروهای سودان جنوبی را بمباران کرده اند.
 

کلید واژه ها: وزارت امور خارجه عربستان


نظر شما :