9 خط قرمز رژیم اسرائیل در مذاکرات هسته‌ای

۱۸ تیر ۱۳۹۴ | ۰۵:۱۷ کد : ۱۹۴۹۶۹۷ سرخط اخبار
همزمان با ادامه مذاکرات ایران و گروه 1+5 برای دستیابی به توافق نهایی به موضوع هسته ای، فشارهای مخالفان این توافق برای ضربه زدن به روند گفت و گوها نیز تشدید می شود. در جدیدترین نمونه از این روند و در پی اعلام برخی «خطوط قرمز» از سوی مقامات غربی، یک روزنامه صهیونیستی نیز با انتشار مطلبی، به بیان خطوط قرمز مدنظر تل آویو در مذاکرات پرداخته است.
 
به گزارش «تابناک»، روزنامه «جروزالم پست» در مطلبی به موضوع مذاکرات هسته ای ایران پرداخته و ادعا می کند دولت آمریکا در جریان این مذاکرات، امتیازات غیرقابل قبولی به ایران داده و در نتیجه، هر توافقی که از این گفت و گوها حاصل شود، یک توافق بد است. 
 
اما ویژگی های یک توافق «خوب» از نظر این روزنامه چیست؟ جروزالم پست در این مطلب با استناد به گزارش «مرکز سیاستگذاری امنیتی» به بیان 9 خط قرمز مدنظر خود در این مذاکرات پرداخته و آن ها را «9 اصل امنیت ملی» برای دستیابی به یک توافق قابل قبول با ایران خوانده است. این خطوط قرمز عبارتند از:
 
1- غنی سازی صفر
 
توافقی که هم اکنون میان ایران و 1+5 در حال مذاکره است، به ایران اجازه غنی سازی اورانیوم را می دهد و هیچ یک از سانتریفیوژهای این کشور را نابود نمی کند. این امر سبب کوتاه شدن فاصله ایران تا دستیابی به سلاح هسته ای خواهد شد. ما از ایالات متحده می خواهیم در این مسئله به موضع سابق خود بازگردد. ما همچنین نگرانیم که این موضوه سبب آغاز غنی سازی اورانیوم توسط دیگر دولت ها شود.
 
2- نبود هرگونه رآکتور تولیدکننده پلوتونیوم
 
توافق هسته ای کنونی به ایران اجازه می دهد به ساخت رآکتور آب سنگین اراک ادامه دهد. ما با اعطای این امتیاز به ایران مخالفیم؛ زیرا تولید پلوتونیوم خط اشاعه تسلیحات هسته ای را در خود دارد. بر این اساس، کار ساخت این رآکتور باید برای همیشه متوقف شود.
 
3- راستی آزمایی سفت و سخت
 
ایران باید به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی کامل به همه مراکز هسته ای اعلام شده و همچنین مکان های مشکوک، از جمله مراکز نظامی را بدهد. بازرسان باید بتوانند در هر زمان و به طور سرزده از هر مکانی بازدید کنند. موضوع «دسترسی مدیریت شده» که به تازگی در مذاکرات مطرح شده، از نظر ما قابل قبول نیست.
 
4- پاسخ دادن به پرسش ها درباره ابعاد نظامی احتمالی (PMD)
 
یک توافق هسته ای معنادار، باید دربردارنده پاسخگویی ایران به سوالات موجود آژانس درباره جنبه های نظامی احتمالی برنامه هسته ای در گذشته و حال باشد. جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز 16 آوریل گفت نیاز به چنین امری دیگر وجود ندارد. ما با این اظهارنظر مخالف بوده و از ایران می خواهیم سوابق همه فعالیت های مربوط به تسلیحات هسته ای خود را ارائه دهد.
 
5- برداشته شدن مرحله ای تحریم ها در مقابل پایبندی ایران به توافق
 
تحریم ها باید به صورت مرحله ای و در پاسخ به اثبات متعهد بودن ایران به توافق برداشته شوند. به هیچ وجه نباید برداشته شدن تحریم ها به عنوان امتیازی در هنگام امضای توافقنامه به ایران داده شود. از آنجا که مشخص نیست پس از برداشته شدن تحریم ها، امکان بازگشت آن ها وجود داشته باشد، هیچ تحریمی نباید از ابتدا برداشته شود.
 
6- موافقت ایران با محدود کردن برنامه موشک های بالیستیک خود
 
برنامه موشکی ایران، می تواند به عنوان مکمل برنامه هسته ای این کشور، در صورت تمایل به ساخت سلاح هسته ای مورد استفاده قرار گیرد. یک توافق هسته ای معنادار با ایران، باید از این کشور بخواهد برنامه موشکی خود را محدود نماید.
 
7- توقف مداخله ایران در منازعات منطقه ای و حمایت از تروریسم
 
نباید بر اساس توافق هسته ای با ایران، به این کشور اجازه داده شود از میلیاردها دلار به دست آمده از محل برداشته شدن تحریم ها و آزاد شدن دارایی های خود به منظور تلاش برای بی ثبات کردن خاورمیانه و حمایت از تروریسم استفاده کند. برداشته شدن تحریم ها باید به بهبود محسوس رفتار ایران منوط شود.
 
8- پایان یافتن خصومت ایران با رژیم اسرائیل
 
آمریکا نباید با امضای توافق هسته ای، میلیاردها دلار پول در اختیار دولتی بگذارد که آشکارا خواستار نابودی یکی از نردیک ترین متحدین واشنگتن است. حکومت ایران باید موافقت کند که به خصومت خود با اسرائیل پایان دهد و از جمله، از ارسال سلاح برای حماس و حزب الله خودداری کند.
 
9- آزادی همه آمریکایی های زندانی در ایران
 
ایران به صورت غیرقانونی چهار آمریکایی را زندانی کرده است: جیسون رضائیان، خبرنگار واشنگتن پست؛ سعید عابدینی، کشیش ایرانی- آمریکایی؛ امیر حکمتی، تفنگدار سابق دریایی؛ و رابرت لوینسون، مأمور سابق اف بی آی. 
 
نویسندگان مطلب جروزالم پست در انتهای این مطلب می نویسند: «خطوط قرمز ما مشابه شرایط حداقلی برای یک توافق هسته ای هستند که بسیاری از اعضای کنگره و دولت اسرائیل تعیین کرده اند. اینها شامل شروطی می شود که فراتر از چیزی است که برخی منتقدان دیگر مذاکرات هسته ای با ایران درخواست می کنند». 

کلید واژه ها: برداشته شدن تحریم برداشته شدن تحریم ها


نظر شما :