نظارت بر نحوه استفاده ایران از منابع حاصل از توافق

۲۳ تیر ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۲ کد : ۱۹۴۹۹۸۱ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع

وزیر خارجه فرانسه روز دوشنبه گفت 6 کشور به دقت بر نحوه هزینه کرد منابع حاصل از توافق هسته ای و پول های آزادشده ایران، نظارت خواهند داشت.

به گزارش فارس، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه روز دوشنبه پس از اعلام جمع بندی مذاکرات هسته ای، گفت پاریس و گروه 1+5 به دقت بر نحوه استفاده ایران از منابع حاصل از توافق، نظارت خواهد داشت.

وی همچنین گفت توافقی که امروز به دست آمده و قرار است پس از تائید کنگره آمریکا و شورای عالی امنیت ملی ایران اجرایی شود، دستکم در یک دهه ابتدایی، توافقی قرص و محکم است.

مشروح این مصاحبه به شرح زیر است:

لوموند: شما چگونه می توانید به اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج [فارس] اطمینان خاطر بدهید که این توافق برای جلوگیری از تجهیز ایران به سلاح اتمی، توافقی محکم و استوار است؟

فابیوس: موضوع هسته ای ایران تنها به اسرائیل و کشورهای خلیج [فارس] مربوط نمی شود و اطمینان خاطر از اینکه ایران قادر به تجهیز به سلاح هسته ای نباشد، نگرانی مجموع جامعه بین الملل است. ما در جریان مذاکرات هسته ای طولانی برای «آری گفتن به برنامه هسته ای غیرنظامی» ایران و «نه گفتن به سلاح هسته ای» که همواره موضع فرانسه بوده، از سه جنبه به صورت کاملا ویژه ای دقیق و محتاطانه عمل کردیم: محدود کردن ظرفیت های غنی سازی اورانیوم ایران و آنچه که این کشور خواهد توانست در زمینه تحقیق و توسعه انجام دهد؛ امکان راستی آزمایی و بررسی پایبندی ایران به تعهداتش به صورت ملموس و پیش بینی مکانیسم برقراری خودکار تحریم ها در صورت نقض تعهدات. این خط مشی محکم و سازنده امکان دستیابی به توافقی به اندازه کافی قوی و استوار را فراهم آورد که دستکم به مدت 10 سال پایدار خواهد بود و البته بر اجرای آن نظارت خواهد شد.

ایران و گروه موسوم به 1+5 روز دوشنبه مذاکرات هسته ای را پس از حدود سه هفته گفت وگوی مداوم در شهر وین اتریش جمع بندی کردند.


نظر شما :