متن توافق ایران و آژانس منتشر شد

۲۴ تیر ۱۳۹۴ | ۰۲:۳۰ کد : ۱۹۵۰۰۲۲ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی امروز (سه شنبه) پس از پایان مذاکرات ایران و گروه موسوم به 1+5 از توافق تهران و آژانس برای حل مسئله ابعاد احتمالی نظامی خبر داد.

در ادامه متن کامل توافق که به امضای آمانو و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران رسیده، آمده است:

توسط یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در تاریخ 14 جولای 2015 (23 تیر) به شرح زیر مورد توافق قرار گرفت:

نقشه راه شفاف سازی موضوعات باقی مانده گذشته و کنونی مربوط به برنامه هسته ای ایران

آژانس بین المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران در ادامه همکاری هایشان ذیل چارچوب همکاری ها، برای تسریع و تقویت همکاری ها و مذاکرات با هدف حل تمام موضوعات باقی مانده گذشته و کنونی که هنوز توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران حل نشده اند، تا پایان سال 2015، توافق کردند.

در همین زمینه، ایران و آژانس با موارد ذیل موافقت کردند:
1. آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران بر روی ساز و کار جداگانه ای که به آن ها اجازه می دهد موضوعات حل نشده باقی مانده را، آنطور که در ضمیمه گزارش 2011 مدیر کل (GOV/2011/65) آمده، پاسخ گویند. فعالیت های صورت گرفته و نتایج به دست آمده تا آن تاریخ توسط ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در ارتباط با برخی موضوعات، در طول روند انعکاس داده خواهد شد.

2. ایران تا تاریخ 15 اوت 2015 (24 مرداد)، توضیحات خود به صورت مکتوب و اسناد مربوطه را در ارتباط با موضوعات مطروحه در ساز و کار جداگانه بند یک، به آژانس ارائه خواهد داد.

3. آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از دریافت توضیحات مکتوب و اسناد مربوطه ایران، اطلاعات را تا تاریخ 15 سپتامبر 2015 (24 شهریور) بررسی کرده و سوالات در مورد هرگونه ابهامی در ارتباط با آن اطلاعات را به ایران منتقل خواهد کرد.

4. پس از آنکه آژانس بین المللی انرژی اتمی سوالات در خصوص هرگونه ابهام در چنین اطلاعاتی را به ایران ارائه کرد، دیدارهای فنی-کارشناسی، تمهیدات فنی ومباحث آنگونه که در ساز و کار جداگانه مورد توافق قرار گرفت، برای رفع این ابهامامات، در تهران صورت خواهد گرفت.

5. ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بر سر ساز و کار جداگانه ای در خصوص موضوع پارچین توافق کردند.

6. تمامی فعالیت ها، آنگونه که در فوق اعلام شده، تا تاریخ 15 اکتبر 2015 (23 مهر) با هدف حل تمامی مسائل حل نشده گذشته و حاضر، آنگونه که در ضمیمه گزارش 2011 مدیر کل (GOV/2011/65) تعیین شده، تکمیل خواهد شد.

7. مدیر کل به صورت دوره ای روند اجرای این نقشه راه را به شورای حکام آژانس گزارش خواهد کرد.

8. تا تاریخ 15 دسامبر 2015 (24 آذر)، مدیر کل ارزیابی نهایی را در مورد حل تمامی مسائل باقی مانده گذشته و حاضر آنطور که در ضمیمه گزارش 2011 مدیر کل (GOV/2011/65) تعیین شده، برای اقدام به شورای حکام ارائه خواهد کرد. پیش از صدور گزارش، یک نشست فنی جمع بندی میان ایران و آژانس برگزار خواهد شد.

9. ایران اعلام کرده است ارزیابی جامع خود را در مورد گزارش مدیر کل به صورت مکتوب به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه خواهد کرد.

10. در انطباق با چارچوب همکاری ها، آژانس به در نظر گرفتن نگرانی های امنیتی ایران، ادامه خواهد داد.

کلید واژه ها: ایران و آژانس


نظر شما :