تحلیل صادق خرازی از مطالبات رهبر انقلاب

۲۹ تیر ۱۳۹۴ | ۱۸:۱۹ کد : ۱۹۵۰۲۲۴ سرخط اخبار
صادق خرازی در یادداشتی در شرق نوشت:

 بیانات مقام معظم رهبری دام عزه در خطبه های نماز عید فطر، به مثابه نقشه راهی برای کشور عزیزمان در عصر پس از توافق هسته ای است. بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی با محور قراردادن وحدت ملی، اولویت منافع ملی و تأکید بر استمرار نقش سازنده ایران در حمایت از مردم منطقه باید راهنما و چراغ راه و نصب العین همه نهادهای حاکمیتی و گروهها و احزاب سیاسی و مراجع فکری و اجتماعی باشد. در این راستا با الهام از بیانات معظم له، بر موارد ذیل تأکید می شود:

١- تحکیم وحدت ملی

بی تردید برای سازندگی و پیشرفت کشور در عصر پس از توافق هسته ای، تحکیم وحدت ملی نخستین اولویت و ضرورت است. تحکیم وحدت ملی بیش از هرچیز ناشی از اعتلای غرور ملی و پاسداری از هویت ملی است. تأکید بر تاریخ پرافتخار ایران عزیز و فرهنگ و مدنیت درخشان ایران و نمادهای اصلی و کانونی این فرهنگ و مدنیت، یعنی تاریخ مشترک چندهزارساله و امتزاج آن با دین مبین اسلام، مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، زبان و ادب فارسی، آداب و رسوم ملی، پیشینه ١١٠ساله آزادی خواهی توأم با حفظ استقلال و حاکمیت ملی، دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی و حماسه بی نظیر هشت سال دفاع مقدس، ازجمله مهم ترین مظاهر هویت ملی هستند که باید پاسداری از همه این مظاهر و تبیین آنان در میان توده مردم، بیش ازپیش مورد توجه قرار گیرد. افزون بر این، وحدت ملی در گرو مشارکت همه گروه ها و احزاب سیاسی و علایق و سلایق در اداره امور کشور و نیز التزام عملی همگی آنان به قانون اساسی و امنیت ملی کشور است. مجموعه اصلاح طلبان از همه احزاب و گروه های علاقه مند به کشور و نیز شخصیت های مؤثر سیاسی و فرهنگی و اجتماعی می خواهند با استعانت از بیانات رهبر معظم انقلاب توجه به امنیت ملی و تمامیت ارضی کشور را در اولویت برنامه های خود قرار دهند و همچنین از دولت محترم و قوای سه گانه درخواست دارد تا با الهام از بیانات مقام معظم رهبری، زمینه نقش آفرینی همه دلسوزان به کشور را فراهم کنند. در این راستا بر همگان است تا فضای تهمت و افترا و افراط را برای همیشه از صحنه سیاسی ایران حذف کرده و فضای همدلی و همراهی و التزام به وحدت ملی را جایگزین آن کنند. همچنین از همه مراجع و نخبگان فکری و احزاب و گروه ها استدعا دارد تا برای تحکیم وحدت ملی از هرگونه استفاده از احساسات قومی و مذهبی و سوءاستفاده از مطالبات محلی و صنفی برای پیشبرد اهداف و مطامع جناحی و سیاسی برحذر باشند و بنا به فرمایش مقام ولایت امر، فقط به وحدت بیندیشند.

٢- اولویت منافع ملی

 عملکرد قوای سه گانه و همه نهادهای حاکمیتی و نیز رویکرد احزاب و گروه ها و جناح های سیاسی باید در راستای خدمت به منافع ملی جمهوری اسلامی ایران باشد. در این راستا منش و مشی مقام معظم رهبری، نمونه ای از اولویت منافع ملی است. حمایت قاطع ایشان از تیم مذاکره کننده هسته ای و امین و خدوم بودن آنان، در مقابل هیاهوی تهمت زنندگان و افراط گرایان، مثالی بارز از اولویت قایل شدن برای منافع ملی بود. همه فعالان سیاسی باید از اولویت قراردادن منافع جناحی و باندی و گروهی به جای منافع ملی برحذر بوده، به ویژه در مقطع فعلی از تخریب دولت محترم که دست اندرکار عملی سوق دادن کشور به مسیر اعتدال و تثبیت است خودداری کنند.

٣- تأکید بر نقش نیرومند منطقه ای ایران

 دولت و ملت ایران رسالتی تاریخی برای پشتیبانی از خواهران و برادران حق طلب و هم اندیش خود در سرتاسر منطقه دارند. در این راستا ضمن تأکید دوباره بر سیاست صحیح و اصولی دولت محترم در تنش زدایی و استقبال از بهبود مناسبات ایران با همه کشورهای جهان، ضرورت دارد جمهوری اسلامی ایران در جایگاهی نیرومندتر از گذشته و با تعامل مثبت با جامعه جهانی به دوستان و متحدان تاریخی کشور عزیزمان یاری برساند، بنابراین حمایت از حق حاکمیت ملی و تعیین سرنوشت ملت فلسطین، عدم مداخله و بحران آفرینی بیگانگان در سوریه و عراق، توقف جنگ جنایت کارانه و متجاوزانه علیه ملت مظلوم یمن، پشتیبانی از حق تعیین سرنوشت و سایر حقوق بشری مردم بحرین، از جمله مهم ترین اصولی است که باید مد نظر دولت و ملت ایران باشد.

در پایان، ضمن استقبال دوباره از بیانات مقام معظم رهبری، بر آمادگی کامل کنشگران اصلاح طلب برای ایفای نقش مؤثر در تحکیم وحدت ملی و اولویت بخشیدن به منافع ملی تأکید می شود.
 

کلید واژه ها: تحکیم تحکیم وحدت تحکیم وحدت ملی رهبری


نظر شما :