فرانسه به منافع اقتصادی چشم دوخته است

تلاش پاریس برای تبدیل به پلیس توافق هسته ای

فرانسه با از سرگیری روابط حسنه خود با ایران از یک سو تلاش می کند از بازار پرسود ایران به نفع خود بهره برداری کند و از سوی دیگر می خواهد خود را به عنوان پلیس اجرای دقیق توافق هسته ای با ایران جا بزند.
تلاش پاریس برای تبدیل به پلیس توافق هسته ای

دیپلماسی ایرانی: لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه روز سه شنبه اعلام کرد که قصد دارد هفته آینده برای انجام مذاکراتی با طرف های ایرانی درباره "همه موضوعات" به ایران سفر کند که این نخستین سفر یک مقام بلندپایه فرانسوی از 10 سال پیش تا کنون به تهران محسوب می شود.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، فابیوس همچنین گفت: «در این سفر همه ظرفیت ها برای همکاری با ایران مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.»

تحلیلگران درباره زمان انجام این سفر می گویند که این سفر به خوبی عمق روابط ایران و فرانسه را آن هم بعد از این که برای مدتی به دلیل بحران های متعدد خاورمیانه شاهد تنش بود، نشان می دهد.

این در حالی است که در طول یک دهه گذشته فرانسه همواره با نگرانی کشورهای عربی از توسعه ایران در منطقه هم زبان بوده است.

فابیوس را در این سفر هیچ هیئت اقتصادی و روسای شرکت ها همراهی نمی کنند، در حالی که فرانسوی ها چشم به بازار پرسود ایران بعد از رفع تحریم های بین المللی و اروپایی در پی توافق هسته ای دارند. این نشان می دهد که دو طرف در حال سنجش آزمون و خطا نسبت به یکدیگر قبل از ورود به روابط عمیق و شراکت های استراتژیک هستند. مساله ای که می تواند نگرانی کشورهای عربی همسایه ایران را برانگیزد.  

در این میان فرانسه تمایل خود را به گسترش روابط با ایران در تمامی زمینه ها از جمله همکاری های اقتصادی و نظامی مخفی نمی کند، به گونه ای که بسیاری می گویند الآن تنها اراده کاخ الیزه برای اعمال اراده خود در از سرگیری روابط اقتصادی و سیاسی و نظامی با ایران باقی مانده است.

برخی گزارش ها حاکی از آن است که رقابت کشورهای غربی برای ورود قدرتمند به بازارهای ایران بعد از توافق هسته ای باعث شده تا شرکت های فرانسوی در فرستادن هیئت های اقتصادی خود به ایران عجله کنند، مساله ای که بر نقش آفرینی فرانسه در تسریع و تسهیل مذاکرات هسته ای میان محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با جان کری همتای امریکایی اش نیز تاثیر گذاشته است.

به نظر می رسد فرانسه با از سرگیری روابط حسنه خود با ایران از یک سو تلاش می کند از بازار پرسود ایران به نفع خود بهره برداری کند و از سوی دیگر می خواهد خود را به عنوان پلیس اجرای دقیق توافق هسته ای با ایران جا بزند.

اعلام سفر فابیوس به ایران دقیقا در زمانی انجام می شود که محافظه کاران تندرو انتقادات تیز خود را علیه تیم مذاکره کننده هسته ای و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه تشدید کرده اند. آنها این توافق را توافقی بد می دانند در حالی که ظریف، آن طور که خود در مجلس شورای اسلامی نیز توضیح داده است، توافق را توافقی متوازن و خوب دانسته است. ظریف همچنین در پاسخ به منتقدان که می گویند ایران امتیازات بسیاری را به غرب به خصوص امریکا در مذاکرات هسته ای داده است، می گویند این امتیازها در راستای رفع تحریم ها صورت گرفته و به سود منافع ملی کشور بوده است.

پیش از این جان برینان، مدیر سازمان امنیت مرکزی امریکا گفته بود که ایران در چارچوب توافق هسته ای امتیازهای مهمی را در لوزان داد که باعث شد این کشور بتواند با غرب در ماه آوریل به توافق برسد.

در این میان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز از احتمال عبور تیم مذاکره کننده ایرانی از خطوط قرمز در جریان مذاکرات و دادن امتیازها خلاف عرف به طرف های غربی ابراز نگرانی کرده است.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و فرانسه


نظر شما :