عراقچی: آژانس برای بازرسی 150 نفر معرفی می‌کند

۰۹ مرداد ۱۳۹۴ | ۰۴:۵۲ کد : ۱۹۵۰۶۲۲ سرخط اخبار

سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در نشست اخیر خود با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که روز پنج شنبه از شبکه خبر پخش شد گفت: وزیران امور خارجه اروپا برای سفر به ایران صف کشیده و به ترتیب ایستاده اند، اما این به آن معنا نیست که هر چه آنها بخواهند تقدیم می کنیم، بلکه انتخاب کننده ما هستیم. عراقچی افزود: ما هستیم که براساس منافع ملی تصمیم می گیریم که با کدام یک چگونه برخورد کنیم.

به گزارش فرارو، در این نشست که حدود چهار و نیم ساعت به طول انجامید، عراقچی به سوالات آقایان اسماعیلی، شفیعی، کامران، محسنی ثانی، دواتگری، جوکار، جهانگیرزاده، آقامحمدی، حاجی دلیگانی، کوثری، وحید احمدی، شوهانی، سوری، کریمی قدوسی، منصوری آرانی، موسوی نژاد، کارخانه و بخشایش اردستانی در مورد موضوعاتی همچون شرایط لغو تحریم ها، بازرسی از مراکز نظامی، اظهارات ضد و نقیض غرب درباره برجام، توافق محرمانه ایران با آژانس، شرایط تامین سوخت 20 درصد برای فعالیت راکتور تهران، نحوه بازرسی بازرسان از تاسیسات هسته ای، نحوه بازگشت تحریم ها، استفاده ابزاری آمریکا از حقوق بشر و مساله حمایت از تروریسم، ابهام درباره لغو و یا تعلیق تحریم ها، تحریم های موشکی و تسلیحاتی، تحریم سوئیفت و تحریم های مالی و بانکی پرداخت.

گزیده سخنان عراقچی به این شرح است:

* در این تصمیم گیری قطعا گذشته هیچ یک از آنها را و اینکه هر کدام با ملت ایران چگونه رفتار کرده اند، فراموش نخواهیم کرد. قطعا برخی از رفتارهایشان را در مذاکرات از یاد نخواهیم برد، اما در عین حال اجازه خواهیم داد که حرفشان را بزنند اما بعد خودمان انتخاب می کنیم.

* تفاهم با آژانس و اسناد مربوط به آن بین ایران و آژانس محرمانه است و براساس قوانین بین المللی، آژانس وظیفه حفاظت از این اسناد را دارد. در برجام و ضمایم آن هیچ سند محرمانه ای وجود ندارد.

* در شرایط کنونی ایران قدرتی نیست که کسی بتواند با آن شوخی کند. البته براساس برجام باید گفت که در حوزه تحریم ها وقتی مراحل قانونی تصویب توافق در کشورها طی شود نخست روز توافق محقق می شود که در آن روز قرار است کشورها همزمان به تعهدات خود عمل کنند.

* تائید و راستی آزمایی اقدامات ایران به صورت کمی بوده و قضاوت آن به صورت کیفی نخواهد بود به طوریکه در آن روز آژانس به مراکز مربوطه رفته و براساس توافق اعداد و میزان ها را بررسی کرده و تائید می کند.

* حال فرض را بر این بگیریم که ایران به تعهدات خود عمل کرده اما غرب در لغو تحریم ها بازی در بیاورد، که به نظر من قدرت جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهد داد که غرب به ویژه آمریکا از این کارهای سبک انجام دهد. اگر آمریکا به تعهدات خود پایبند نباشد ایران ظرف چند سال به حالت قبل خود برمی گردد. در آن زمان شاهد خواهیم بود که دیگر ساختار تحریم ها شکست خورده و دیگر به حالت قبل بر نمی گردد.

* به نظر من دغدغه ها و نگرانی ها درباره بازرسی های نظامی در توافق برجام برطرف شده و ما خوشبختانه توانستیم که مانع از زیاده خواهی طرف غربی شویم و فراتر از قوانین بین المللی را نپذیرفتیم و اطمینان داریم در مسیر بازرسی ها به هیچ وجه بازرسان به اسناد نظامی و حساس ما دسترسی نخواهند داشت.

* در این رابطه با تامین سوخت راکتور تهران تمام تمهیدات اندیشیده شده است، زیرا کشور تا 5 سال سوخت موردنظر 20 درصد را دارا است همچنین در توافق برجام به صراحت آمده که ایران می تواند در بازار کار بین المللی سوخت 20 درصد خود را خریداری کند اما در صورتی که کسی این سوخت را به ما نفروشد، براساس برجام اعضای 1+5 مکلف به تامین سوخت 20 درصد برای راکتور تهران هستند.

* رمز ضمانت اجرایی برجام، توانایی هسته ای ایران است زیرا آنها در سال های گذشته تجربه کرده اند که عهدشکنی شان چه نتایجی را به بار خواهد داشت و قطعا دیگر حاضر به تجربه آن نیستند.

* عراقچی در پاسخ به سوالی درباره برنامه آژانس برای تعیین 150 بازرس جهت بازرسی از مراکز هسته ای کشورمان گفت: این موضوع به این معنا نیست که 150 بازرس یکجا به تهران می آیند بلکه آژانس در فرآیند قانونی 150 نفر را به جمهوری اسلامی معرفی کرده و ما بعد از بررسی سوابق آنها در صورت لزوم این بازرسان را تایید کرده و آژانس برای بازرسی از بین آنها تعداد افرادی را به ایران اعزام می کند. البته در توافق ذکر شده که بازرسان باید از کشورهایی باشند که با ایران روابط دیپلماتیک داشته و به طور مثال بازرسان آمریکایی و کانادایی نمی توانند به ایران اعزام شوند.

* یکی از دلایل صرفنظر چین و روسیه از حق وتو در این مقوله این بود که فرآیند و روال ماده 12 بسیار پیچیده و سنگین است و در صورتی که بهانه ای واهی در این حوزه مطرح شود آن کشور ضمن پرداخت هزینه سیاسی آن قطعا با عکس العمل ایران مواجه خواهد شد.

* موضوع لغو در توافق برجام در بحث اقتصادی و مالی بوده و براساس توافق صورت گرفته این تحریم ها یکجا در روز اجرای توافق برداشته می شود. در بحث تحریم های دیگر نیز رهبر معظم انقلاب فرمودند که بقیه تحریم ها در فاصله معقول برداشته شود که این در توافق محقق شده است.

* این تحریم ها علیه افرادی است که در لیست مربوطه قرار دارند و این نیست که سوئیفت به عنوان یک شرکت خصوصی کل ایرانیان را تحریم کند. از این رو هر شخصی که از لیست خارج شود تحریم های سوئیفت برای آن لغو می شود. بنابراین نگرانی جامعه تجاری از این نوع تحریم درست نیست.

* براساس توافق راکتور آب سنگین به هیچ وجه مسدود نمی شود بلکه قلب کنونی راکتور از بدنه خارج شده و قلب جدید که میزان تولید پلوتونیوم آن بسیار کم است، جایگزین می شود که این را باید گفت که قلب جدید راکتور توسط دانشمندان خودمان ساخته شده و این مایه افتخار است. حال براساس توافق صورت گرفته بعد از جایگزین کردن قلب جدید، درون سوراخ میله های سوخت قلب قبلی بتن ریخته می شود.

در آغاز این نشست چهار و نیم ساعته، حمید تخت روانچی عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان به سوالات آقایان کریمی قدوسی، جهانگیرزاده، جوکار، نقوی حسینی و آقامحمدی در رابطه با سفر معاون صدر اعظم آلمان و هیات اقتصادی این کشور به تهران و همچنین شرایط پیش رو برای سفر هیات های سیاسی و اقتصادی غرب پاسخ داد.

اظهارات تخت روانچی درباره سفر هیات های اروپایی

* سفر معاون صدراعظم آلمان به تهران، اولین سفر یک هیات بلندپایه اقتصادی اروپا به تهران بعد از توافق وین بود، البته پس از توافق ژنو، سفرهای مقامات سیاسی اروپا به تهران را شاهد بودیم. در رابطه با سفر اخیر لازم به توضیح است که این هیات بلندپایه متشکل از مقامات غیردولتی، روسای شرکت های بزرگ صنعتی مانند زیمنس، AEG، فولکس واگن و دیگر شرکت های برجسته بود و در مدت سفرشان جلسات متعددی را با وزارتخانه ها، دستگاه ها و بخش های خصوصی برگزار کردند.

* شاهد بودیم که مواضع تیم آلمانی در طول مذاکرات از 2 کشور دیگر اروپایی بسیار بهتر بود و تلاششان در این جهت بود که مذاکراتشان به نتیجه برسد.

* البته آلمانی ها رابطه سنتی در حوزه تجاری و اقتصاد و صنعت با ایران داشتند و هدف اصلی هیات آلمانی در سفر اخیر به تهران ارزیابی از وضعیت اقتصادی ایران جهت سرمایه گذاری بود.

* براساس برنامه ریزی های انجام شده وزرای خارجه و اقتصاد ایتالیا، رئیس جمهور و هیات اقتصادی اتریش، وزیر خارجه فرانسه و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هفته های پیش رو به تهران سفر می کنند.

کلید واژه ها: برجام عراقچی توافق هسته ای بازرسی


نظر شما :