ظریف، صالحی، روانچی و عراقچی به نشست دیپلماسی ایرانی آمدند

دفاع تمام قد مردان هسته‌ای از توافق وین

۱۸ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۶:۰۵ کد : ۱۹۵۰۸۸۵ اخبار اصلی پرونده هسته ای
محمد جواد ظریف در بیست و نهمین نشست دیپلماسی ایرانی با موضوع بررسی توافق هسته ای گفت: زمانی که قطعنامه 1929 تصویب شد و این همه محدودیت و ممنوعیت برای فعالیت های نظامی کشور ایجاد شد، هیچ صحبتی نبود اما امروز فریاد وااسلامای برخی از دوستان شنیده می شود.
دفاع تمام قد مردان هسته‌ای از توافق وین

دیپلماسی ایرانی: بیست و نهمین جلسه از "سلسله نشست های سیاست خارجی" سایت دیپلماسی ایرانی با موضوع "بررسی توافق هسته ای وین" با حضور میهمانان این نشست آقایان دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه،  دکتر مجید تخت روانچی و دکتر عباس عراقچی، معاونین ایشان به همراه دکتر علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و به میزبانی دکتر سید محمد صادق خرازی ساعت 11 آغاز شد.

دکتر صادق خرازی در ابتدای این نشست گفت: مذاکرات هسته ای واقعه بزرگی در تاریخ تحولات سیاست خارجی ایران محسوب می شود و به توازن منطقه ای و بین المللی انجامید. توافق وین تاثیرات زیادی بر سیاست داخلی و توسعه همه جانبه ایران خواهد گذاشت.

دکتر سید محمد صادق خرازی  از حضور اعضای هیئت موسس دیپلماسی ایرانی تقدیر و تشکر کرد.وی همچنین یاد آور شد این نشست برای بررسی توافق وین انجام شده است تا توافق مورد بررسی قرار گیرد. بی تردید نکات مهم توافق برجام مورد غفلت واقع شده است. محصول توافق وین انزوای رژیم صهیونیستی بود عمیق شکاف بین رژیم صهیونیستی و متحدین آن و سایر کشور هاست. تغییر موازنه بین المللی به نفع ایران و افزایش قدرت سیاسی ایران در منطقه است. رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در ادامه به دستاوردهای برجام اشاره کرد و گفت:برجام نشان خواهد داد و امنیت سازی ویژه ای درمنطقه ایجاد خواهد کرد و ترسیم کمربند امنیتی بدون ایران بسیار دشوار است نقشی که سایر کشور ها از انجام آن عاجزند.  دیپلماسی ایرانی به مثابه قدرت نرم بر دنیا سیطره یافت آزادی عمل بعد اقتصادی و توسعه اقتصادی از دیگر ویژگی بر جام است.

سید صادق خرازی در این نشست مذاکرات هسته ای را واقعه بزرگی در تاریخ تحولات سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برشمرد که تاثیرات زیادی بر سیاست داخلی و توسعه همه جانبه ایران خواهد گذاشت.

وی برجام را نقطه پایان نگاه امنیتی به جمهوری اسلامی در دنیا خواند و این توافق را نقطه انزوای رژیم صهیونیستی در جهان برشمرد و گفت: این رژیم منزوی ترین ایام خود در عرصه سیاست خارجی را می گذراند.

سفیر اسبق ایران در پاریس خاطرنشان کرد: برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پرونده امنیتی ایران را از میز امنیتی دنیا خارج و آن را غیر امنیتی کرد و باعث شکاف عمیق بین رژیم صهیونیستی و متحدان غربی آن بخصوص آمریکا شد.
به گفته وی برجام موازنه منطقه ای را تغییر داد.

خرازی با بیان اینکه ترسیم کمربند امنیتی منطقه بدون ایران امری بعید است، خاطرنشان کرد: دیپلماسی ایران به مثابه قدرت نرم است که در برجام مشهود می باشد.

حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری، مذاکرات را به ثمر رساند

وزیر امور خارجه کشورمان نیز گفت: حضور مردم در انتخابات سال ۹۲ ریاست جمهوری مذاکرات را به ثمر رساند و این یک شعار نیست.

محمد جواد ظریف در سخنانی در نشست ویژه بررسی توافق هسته ای اظهار کرد: حضور مردم پای صندوق رای باعث شد تا طرف مقابل از تحمیل اراده اش بر مردم ایران ناامید شود.

وی گفت: متن نهایی برجام متن متوازنی است. این طور نیست که تمام خواسته هایمان را به طرف مقابل تحمیل کرده باشیم، طرف مقابل هم نتوانست به همه خواسته هایش برسد. متن حتی از نظر تناظر زمانی اجرا متوازن است.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره تحریم های موشکی که حتی استفاده قهرآمیز درباره ایران را در خود داشت گفت که در قطعنامه ۲۲۳۱ این ها به محدودیت تبدیل شده است.

وی گفت: در پایان 10 سال هم موضوع هسته ای ایران مختومه می شود و هم پرونده در قالب قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام بسته می شود.

وی اظهار کرد: همانطور که آقای دکتر صادق خرازی بیان کردند دستاوردهای حاصل از این توافق قابل توجه است. البته باید توجه داشت که فرصت ها به مانند ابر می گذرد.

ظریف خطاب به حضار گفت: شما وقتی به آثار علمی که در مورد کارکرد تحریم ها نوشته شده نگاه کنید می بینید که هدف اصلی از تحریم ها تغییر سیاست های دولت ها است. در واقع هدف این است که از طریق تحریم ها به مردم فشار آورده شود تا مردم از حاکمیت جدا شوند.

او با بیان این که تحریم هایی که از سوی شورای امنیت سازمان ملل علیه دولت ها و کشورها اعمال شده تماماً به تغییر رژیم یا به جنگ منجر شده است چرا که هدف از تحریم جدا کردن مردم از حاکمیت بوده است، تصریح کرد: مردم ایران با حضور 73 درصدی خود در انتخابات نشان دادند که تحریم ها اثر ندارد. مردم علیرغم تحریم ها پای صندوق رأی آمدند و نشان دادند که با دولت خود از طریق صندوق آرا تعامل می کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این که این حضور باعث شد که طرف مقابل از این که بتواند با تحریم ها به اهداف خود برسد ناامید شد، خاطرنشان کرد: مذاکرات نیز در یک ظرف 12-13 ساله واقعی شکل گرفت و نه در خلأ و در این فرآیند ما و طرف مقابل هر کدام یک سری داده هایی داشتیم.

وی در تشریح داده های طرف مقابل گفت: آنها با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل پروژه امنیتی سازی پرونده ایران را به پیش برده بودند. از دیگر سو ما هم از نظر علمی و فنی یک توانی را ذخیره کرده بودیم و نشان داده بودیم که طرف مقابل نمی تواند با فشار خواسته ها و دیدگاه های خود را به ملت ایران تحمیل کند.

ظریف در ادامه با تشکر از تلاش های آقایان صالحی، عراقچی و تخت روانچی به عنوان اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای کشور، گفت: دو سال این دوستان و دیگر همکارانشان شبانه روز نداشتند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان این که متن نهایی توافق حاصله بین ایران و گروه 1+5 یک متن متوازن است، ادامه داد: این متن طوری نیست که یک طرف توانسته باشد تمام خواسته های خود را به طرف مقابل تحمیل کند. دیگر چنین چیزی اسمش توافق نیست بلکه اسم آن سند تسلیم است.

ظریف با اشاره به این که بعد از یک پروسه 10 ساله پرونده ایران در شورای امنیت سازمان ملل مختومه می شود به مقایسه قطعنامه 2231 شورای امنیت با دیگر قطعنامه های این شورا در ارتباط با فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران پرداخت و گفت: در قطعنامه قبلی در ارتباط با فعالیت های نظامی و موشکی ایران از واژه ممنوعیت استفاده شده بود و کشورها مجاز نبودند که با ایران در این چارچوب از جمله فعالیت های هسته ای تعاملی داشته باشند ولی در توافق 2231 کشورها تشویق شده اند که در ارتباط با فعالیت های صلح آمیز هسته ای با ایران همکاری داشته باشند.

وی با بیان این که در قطعنامه 1929 شورای امنیت در ارتباط با فعالیت های موشکی ایران غیر از استفاده از واژه ممنوعیت، تهدید به استفاده از اقدامات قهرآمیز نیز به کار برده شده بود، گفت: ولی ما در قطعنامه جدید شاهد استفاده از واژه محدودیت آن هم در یک محدوده زمانی مشخص شده ایم.

ظریف با تأکید بر این که در متن برجام و قطعنامه اخیر سازمان ملل به صورت نسبی یک توازنی وجود دارد، ادامه داد: بعد از یک محدوده زمانی 10 ساله نه تنها پرونده ایران در شورای امنیت مختومه می شود بلکه از دستور کار شورا نیز حذف خواهد شد.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان این که از روز پایان مذاکرات برخورد دیگر کشورها با ایران در خصوص موضوع هسته ای تغییر کرده است، به وضعیت سابق پرونده هسته ای ایران اشاره کرد و گفت: در سپتامبر 2003 شورای حکام ایران را در یک وضعیت استثنایی قرار داد و موضوع ایران را به عنوان یک موضوع فوری مطرح کرد و با قطعنامه 1694 شورای امنیت پرونده ایران در ذیل فصل 7 این شورا قرار گرفت.

ظریف گفت: شما می بینید از روزی که توافق منعقد شده یک تغییر اساسی در برخورد جامع بین الملل با ایران و پرونده هسته ای ایران ایجاد شده است.

وزیر خارجه کشورمان بابیان اینکه شرایط کشور به لحاظ حقوقی زیر و رو شده است تاکید کرد: قطعنامه ۱۹۲۹ یکی از بدترین قطعنامه های تاریخ شورای امنیت سازمان ملل و قطعنامه ۲۲۳۱ شاید یکی از عجیب ترین قطعنامه های تاریخ این شوراست.

وی با اشاره به توافق هسته ای گفت: بزرگترین خیانت این است که به مردم ما بگویند شما (بر سر توافق وین) شکست خوردید.

ظریف در ادامه سخنرانی در نشست «ویژه بررسی توافق هسته ای» که از سوی موسسه دیپلماسی ایرانی در روزنامه اطلاعات برگزار شده بود، بار دیگر با اشاره به تفاوت های قطعنامه 1929 و 2231 در ارتباط با فعالیت های موشکی ایران تصریح کرد: ایران هیچ موشکی برای قابلیت کلاهک هسته ای طراحی نکرده است.

او با بیان این که بین برجام و قطعنامه اختلاف هایی وجود دارد، گفت: نقض مفاد برجام دارای تبعاتی است ولی نقض قطعنامه تبعات برجام را به همراه ندارد و هیچ محدودیتی برای فعالیت های موشکی ایران در برجام مشخص نشده است و ما اعلام کرده ایم که توان دفاعی ما بدون محدودیت ادامه پیدا می کند و ما فعالیت های خود را برای مبارزه با تروریست ادامه خواهیم داد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشور با بیان این که ما به طرف های مقابل اعلام کرده ایم که اگر ایران مردانه نایستاده بود معلوم نبود که بسیاری از پایتخت ها در اختیار داعش نباشد، ادامه داد: زمانی که قطعنامه 1929 تصویب شد و این همه محدودیت و ممنوعیت برای فعالیت های نظامی کشور ایجاد شد، هیچ صحبتی نبود ولی امروز فریاد وااسلام برخی از دوستان شنیده می شود.

او با بیان این که براساس تلاش هایی که توسط دوستان در تیم مذاکره کننده صورت گرفته شرایط کشور از نظر حقوقی زیرورو شده است، ادامه داد: من بیش از 35 سال است که در ارتباط با شورای امنیت و تحریم ها مطالعه کرده و در دانشگاه ها درس می دهم و باید گفت که قطعنامه 1929 یکی از بدترین قطعنامه های تاریخ شورای امنیت بود و از طرف دیگر شاید بتوان گفت قطعنامه 2231 شورای امنیت یکی از عجیب ترین قطعنامه های شورای امنیت است که حتی طرف های مقابل نیز به آن معترف هستند.

رییس تیم مذاکراتی ایران با 1+5 با تاکید بر این که آن چه که حاصل شده دستاورد بزرگی است تاکید کرد: بزرگ ترین خیانت این است که به مردم بگویند شما شکست خورده اید.

ظریف در این نشست در پاسخ به سوال طهماسب مظاهری، رییس پیشین بانک مرکزی مبنی بر این که اقتصاد کشور به چه میزان برای قرار گرفتن در شرایط پساتحریم آماده است و آیا در دولت در این ارتباط گفت وگوهایی انجام شده است؟ گفت: دولت معتقد است که مهم ترین تضمین اجرای برجام درهم تنیدگی روابط اقتصادی است . چیزی که باعث خواهد شد هیچ کشوری زیر برجام نزند.

وی با بیان این که ما باید بتوانیم با دیگر کشورها روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ایجاد کنیم و حتی در مبارزه با تروریسم همکاری داشته باشیم که برای کسی صرف نکند که در ارتباط با اجرای برجام بهانه جویی کند و آن را به هم بزند، ادامه داد: در دولت چنین موضوعی مطرح شده و این جز اولویت های وزارتخانه های مربوطه است.

ظریف به اهمیت تقویت بنیه اقتصادی کشور نیز اشاره کرد و در پاسخ به سوال یکی از حضار که معتقد بود ما در راه دستیابی به انرژی هسته ای هزینه های گزافی داده ایم و آیا پرداخت این هزینه ها به صرفه بوده است یا خیر؟ تاکید کرد: آن چه که ما هزینه دادیم، هزینه سانتریفیوژ نبود بلکه ما این هزینه را دادیم که به دنیا بگوییم که شما نمی توانید چیزی را به ما تحمیل کنید. ما هزینه اقتدار ملی خود را داریم.

این دیپلمات عالی کشور با تاکید بر این که مبانی قدرت چند وجهی شده است، ادامه داد: در حال حاضر از "قدرت معنایی" به عنوان یکی از موانع مهم قدرت یاد می شود. به ما فشار تحمیل شد و هزینه دادیم. البته معتقدم که ما می توانستیم به شکل بهتری نیز عمل کنیم و معتقد نیستم که به بهترین شکل عمل کرده ایم. ولی من تاکید دارم که نباید عامل قدرت معنایی را فراموش کرد و نادیده گرفت.

او با بیان این که توافق وین به دنیا ثابت کرد که پارادایم حذف و محروم کردن ناکارآمد است و این یکی از موفقیت های مذاکرات وین است، ادامه داد: اگر مبنای برخورد مان را در جریان این موضوع حاصل جمع صرف قرار می دادیم ممکن بود که نتیجه آن به جنگ ختم شود. من و آقای روحانی از این بابت بر روی موضوع برد- برد تاکید داشتیم که می خواستیم بگوییم که با روش جدیدی می خواهیم با دنیا تعامل کنیم.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در این بخش از سخنان خود به طرح گفت وگوی تمدن ها که در سال 2000 از سوی آقای خاتمی، رییس جمهور وقت به سازمان ملل ارائه شد اشاره کرد و گفت: این طرح نیز از این بابت ارائه شد که پارادایم جدیدی را به جهان ارائه کند و این که بازی برد – باخت باید کنار گذاشته شود.

ظریف حوادث 11 سپتامبر را نتیجه بازی برد - باخت عنوان کرد و گفت: در جریان توافق وین همه کسانی که تلاش کردند پیروز شدند به جز جنگ طلبان. همه کسانی که به دنبال رسیدن به یک راه حل معقول بودند پیروز شدند و کسانی که به دنبال تشنج و جنگ بودند شکست خوردند.

مبنای فعالیت ما بعد از توافق وین، تجاری سازی است

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی امروز (یکشنبه) در نشست بررسی برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» که با حضور محمدجواد ظریف وزیر خارجه، سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت خارجه و مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه و با حضور صادق خرازی سفیر اسبق ایران در پاریس توسط سایت دیپلماسی ایرانی در محل روزنامه اطلاعات در حال برگزاری است، طی سخنانی گفت:  جای خوشبختی دارد که در کشوری چند صدایی زندگی می کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت: ایران جزو اولین کشورهای منطقه در برخورداری از رآکتور هسته ای است که در دهه 40 شمسی دنبال کردیم.

وی با بیان اینکه در دهه 50 افقی 20 ساله را برای توسعه اقتصادی و اجتماعی ایران پیش بینی کردند که 20 هزار مگاوات برق هسته ای تولید کند، اظهار داشت: با وقوع انقلاب و پس از آن جنگ تحمیلی این پروژه متوقف شد.

صالحی با ذکر این نکته که هدف ما همواره تولید برق بوده، اظهار داشت: حتی در رژیم گذشته نیز این هدف دنبال می شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد که در 10 سال آینده بتوانیم ۳ هزار و ۲۰۰ مگاوات برق هسته ای تولید کنیم.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه برنامه هسته ای ما به سه دوره قبل از انقلاب، بعد از جنگ و بعد از توافق وین تقسیم می شود، عنوان کرد: ساخت یک نیروگاه مثل نیروگاه بوشهر در حال حاضر نیازمند 6 میلیارد دلار است.

صالحی خاطرنشان کرد: مبنای فعالیت ما بعد از توافق وین، تجاری سازی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه با ذکر این نکته که ما ظاهرا محدودیت را پذیرفتیم، یادآور شد: ولی در واقع اینگونه نیست. ما به راه خود ادامه می دهیم چرا که به زعم آنها دنبال انحراف از برنامه هسته ای نمی رویم و از روز اول هم به دنبال انحراف از فعالیت هسته ای نبودیم.

وی ادامه داد: به ما گفتند فلز پلوتونیم نسازند و ما نیز قبول کردیم اما در واقع ما تا ۱۰ یا ۱۵ سال آینده اصلا نمی توانستیم به این فلز دست یابیم.

احتمال درست اجرا نشدن برجام ر ا در نظر گرفته ایم

دکتر مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه گفت: ما در متن توافق احتمال درست اجرا نشدن برجام و مشکلات پیش روی آن را در نظر گرفته ایم.

مجید تخت روانچی در سخنانی در نشست ویژه بررسی توافق هسته ای، اظهار کرد: برای جلوگیری از مشکلات پس از دوران اوباما در برجام راه حل دیده شده است. این طور نیست که در یک دولت تحریم ها برداشته شود و نفر بعدی آن ها را دیگر اجرا نکند. در برجام آمده است که به طور مستمر تحریم ها را دولت آمریکا باید بردارد.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان تاکید کرد: اگر رییس جمهوری در آمریکا تحریم ها را لغو نکند نقض فاحش توافق محسوب می شود و در این صورت از همان مکانیزمی که در برجام طراحی شده است کار دنبال می شود. اما بسیار دور از ذهن است کسی در آمریکا بخواهد بعد از مدتی این توافق را بر هم بزند.

تحت روانچی همچنین گفت: در توافق تأکید داشتیم که روند اجرای توافق به شخص متکی نباشد تا بعد از پایان ریاست جمهوری باراک اوباما مشکلی پیش نیاید.

وی در خصوص نحوه رسیدگی به مشکلات در اجرای برجام اضافه کرد: کمیسیون مشترک متشکل از 7 کشور به مشکلات احتمالی در روند اجرای برجام رسیدگی می کند.

روانچی خاطرنشان کرد: اصل بر این بود که توافق قابل اجرا و خوب باشد و به همین خاطر طول کشید.

معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه ادامه داد: در توافق بندی وجود دارد که دولت آمریکا را موظف کرده به صورت مستمر اجرای تحریم ها را متوقف کند که با رفتن اوباما هم تغییر نمی کند.

وی اضافه کرد: بسیار دور از ذهن است که یک نفر در آمریکا یا کشوری دیگر بخواهد توافق را بر هم بزند، زیر انجام این کار بدون دلیل و با بهانه بی جهت او را در برابر کل سازمان ملل قرار می دهد که یک فشار سیاسی سنگین است که خود آمریکا را منزوی می کند.

معاون ظریف همچنین گفت که ما شرکای اقتصادی خود را خودمان انتخاب می کنیم.

روانچی همچنین در خصوص ترکیب تیم مذاکره کننده هسته ای ایران نیز خاطرنشان کرد: تیم ایرانی یکدست و بدون حاشیه بود و فکر و ذکرش منافع ملی بود و طرف مقابل هم این را به خوبی درک کرد.

سید عباس عراقچی: به خودمان تبریک می گویم و از توافق تمام قد دفاع می کنم

سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه ایران امروز (یکشنبه) در نشست بررسی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که از سوی موسسه دیپلماسی ایرانی در محل روزنامه اطلاعات در حال برگزاری است، طی سخنانی یکی از دستاوردهای سیاسی مذاکرات هسته ای را بالا بردن سطح بلوغ و شعور سیاسی و اجتماعی در جامعه و در دنیا برشمرد.

وی اضافه کرد: اصل مذاکرات براساس بی اعتمادی طرفین به همدیگر بود و سازوکار مذاکرات بر حداقل ریسک پذیری استوار بود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای خاطرنشان کرد: راه حل ما برای اقدامات طرفین، فرمول اقدامات متناظر بود.

معاون وزیر خارجه همچنین گفت: محدودیت های ما در فاصله ای معقول که مورد نظر مقام معظم رهبری بود، برداشته می شود.

عراقچی در ادامه سخنانش عنوان کرد: سوئیفت به دلیل اثر روانی تحریم ها و خطر اعتبارش با ایران کار نمی کرد و منعی از نظر قوانین تحریمی نداشت اما در حال حاضر در اثر توافق، هر کسی از لیست تحریم ها خارج شود از لیست تحریم سوئیفت هم خارج می شود که در مرحله اول ۸۰۰ نفر خارج می شوند.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت خارجه در خصوص برجام نیز گفت: توافق متوازن است چون هر دو طرف به خواسته خود رسیدند، اما خواسته آنها این بود که ایران به سمت ساخت سلاح هسته ای نرود و اگر اراده کرد به سمت سلاح برود یک سال طول بکشد که تعداد سانتریفیوژهای فعال بر همین مبنا بود؛ اما خواسته ما خارج شدن از فضای امنیتی و ایران هراسی و تهدید معرفی کردن ایران بود که از آن خارج شدیم و به هدفمان رسیدیم.

عراقچی ادامه داد: خواسته دوم ما تثبیت و مشروعیت بخشی از دید حقوق بین الملل به فعالیت هسته ای بود که محقق شد و خواسته سوم ما این بود که تحریم ها برداشته شود که این گونه نیز شد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای خاطرنشان کرد: از همه مهم تر این بود که در یک دعوای ۱۲ ساله حرف ما به کرسی نشست و با مجموعه غرب و شورای امنیت بر سر غنی سازی به پیروزی رسیدیم.

معاون وزیر خارجه اضافه کرد: به خودمان تبریک می گویم و باید برای این توافق جشن گرفت و من تمام قد از این توافق دفاع می کنم.

صالحی: شاید کنگره آمریکا حق داشته چون تمامی امتیازات را گرفتیم

در ادامه مذاکره کنندگان ارشد هسته ای کشورمان به سوال های خبرنگاران پاسخ دادند. صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی در خصوص روند مذاکرات و دستاوردها گفت: رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان به دستاورد برجام در بعد هسته ای اشاره و تصریح کرد: بعد ازبرجام چشم اندازی که برای برنامه هسته ای دارد مبنایش تجاری سازی است ازحالا به بعد به صورت تجاری سازی برنامه ها را برنامه ریزی کردیم.

وی با اطمینان خاطر به ملت ایران نسبت به عملکرد تیم مذاکره کننده در روند مذاکرات هسته ای گفت: ملت ایران مطمئن باشند در چارچوب خطوط قرمز به گونه ای عمل کردیم که ظاهرا محدودیت داریم ولی عملا و ادامه راه محدودیت نداریم، آنها میگفتند ایران باید محدود شود نسبت به انحراف به فعالیت های غیر صلح آمیز و شما را تحریم کردیم و ما بارها گفتیم به دنبال فعالیت عیر صلح آمیز نیستیم و ما باید نسبت به استحکام ان پی تی بیشتر کار کنیم.

صالحی با تاکید بر اینکه ایران به عنوان کشور تنها در حال توسعه با مقاومت و استقامت توانست حق خود را تثبیت کند، گفت: بعید است کشور دیگری بتواند به این جایگاه برسد آنها می خواهند جلوی انحراف را بگیرند و می گویند روی پلوتونیوم کار کنیم و باید بگویم ما تا افق 10 ساله دیگر این فلز را نداریم که بخواهیم تبدیل به فلز اورانیوم غنی شده کنیم و در بحث راستی آزمایی ما به عنوان عضو آژانس و ان پی تی در فعالیت های اتمی لاجرم طبق قرارداد پادمان باید عمل کنیم.

صالحی بیان داشت: ما آزمایشگاهی داریم که جلو خرابکاری ها را بگیریم. قبلا باید به طرق غیر رسمی کالاها را می خریدیم الان میتوانیم به صورت رسمی بخریم و اگر خرابکاری شد در کمیته مخصوص فرآورده های دوگانه مستقیما پیگیری و طرح شکایت کنیم. ما هر چه می خواستیم بدست آوردیم.

وی در خصوص مخالفت کنگره با توافق گفت: شاید کنگره آمریکا حق داشته چون تمامی امتیازات را گرفتیم برای اولین باری کشور جهان سومی درسطح کشور توسعه یافته قرار گرفتیم. شهادت حزن آلود دانشمندان هسته ای بسیار دردناک بو چرا که دانشجو های من بودند. اگر هزینه ای هم کرده باشیم موفق بوده ایم.اگر هزینه ای هم کرده باشیم موفق بوده ایم.

محروم کردن مردم از شریک شدن در جشن هسته ای، اجحاف در حق آن هاست

یک عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان نیز گفت: در توافق وین به برد واقعی دست پیدا کردیم و برد طرف مقابل غیر واقعی است.

سیروس ناصری در نشست ویژه بررسی توافق هسته ای گفت: توافق حاصل شده یک پیروزی بزرگ برای کشور است.

وی افزود: این احجاف در حق مردم است که به آنها اجازه ندهیم که در جشن هسته ای شریک باشند و به آن ها بگوییم که پیروز نشده ایم. این پیروزی آن قدر روشن است که نیازمند به دفاع نیست.

ناصری گفت: اگر توافق در کنگره آمریکا تصویب شود به معنای تسلیم عمده آمریکا است و اگر تصویب هم نشود به معنای تسلیم کامل آمریکا است.

کلید واژه ها: نشست دیپلماسی ایرانی


نظر شما :