دیدار وزیر خارجه انگلیس و رئیس بانک مرکزی

۰۲ شهریور ۱۳۹۴ | ۰۴:۰۳ کد : ۱۹۵۱۲۹۰ سرخط اخبار

در دیدار رییس کل بانک مرکزی ایران و وزیر امور خارجه انگلیس بر گسترش روابط بانکی و اقتصادی دو کشور تاکید شد.

به گزارش ایسنا، عصر امروز یکشنبه ولی الله سیف، رییس کل بانک مرکزی و غلامعلی کامیاب، معاون ارزی بانک مرکزی با هیاتی از انگلیس شامل فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه، رییس کل خزانه داری و مدیر موسسه بانکی این کشور دیدار کردند.

سیف با ابراز خرسندی از این دیدار، گفت که مطمئنا در شرایط جدیدی که بین دو کشور ایجاد خواهد شد گام های بزرگی در رابطه با مسائل بانکی و اقتصادی برداشته می شود چرا که تجربیات مثبتی از گذشته وجود دارد که می تواند حجم مبادلات و تجارت را افزایش دهد.

وی با اشاره به ظرفیت بالای موجود برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری بین ایران و انگلیس، گفت: معتقدم که تسهیل روابط بانکی، بیمه ای و حمل و نقل می تواند کمک فراوانی به این رابطه داشته باشد و عوامل بازدارنده صادرات از ایران به انگلیس و از انگلیس به ایران را برطرف کند.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به شناختی که از انجمن بانک های انگلیسی دارد، یادآور شد: بانک های ایرانی دوران خوبی را در گذشته در این انجمن سپری کرده اند بنابراین فکر می کنم شروع مجدد این فعالیت نیاز به تغییر ساختاری و فرآیندی دارد، هر چند که هزینه هایی را در این مدت متحمل شده است.

سیف به فعالیت گذشته بانک های ایرانی در لندن نیز اشاره ای داشت و افزود: پیشتر چهار بانک ایرانی در لندن فعالیت می کردند و در حال حاضر به نظر می رسد که این بانک ها بتوانند فعالیت مجدد خود را از سر گیرند که این می تواند آغازی برای توسعه روابط تجاری و بانکی بین دو کشور باشد.

وی با اشاره به مرکزیت مالی شهر لندن، گفت: اگر شرایط فراهم باشد دو بانک ملی PLC و همچنین بانک بین المللی ایران و انگلیس می توانند به زودی کار خود را در این کشور آغاز کنند.

رییس کل بانک مرکزی در ادامه به ظرفیت ها و امکانات موجود در کشور برای فعالیت بانک های خارجی اشاره کرد و توضیح داد: در حال حاضر در مناطق آزاد هیچ محدودتی برای فعالیت بانک های خارجی نداریم، در عین حال که در سرزمین اصلی شعب بانک ها می توانند فعالیت مستقل داشته باشند و در سطح دفتر نمایندگی و شعب کار کنند. از سوی دیگر بانک های خارجی می توانند مالکیتی با سهام 40 درصد نیز در ایران داشته باشد.

وی در ادامه پیشنهاد هایی نیز به وزیر امور خارجه انگلیس و هیات همراه وی در رابطه با امور بانکی ارائه کرد و گفت: با توجه به زمینه و تمایلی که در دو طرف برای گسترش روابط بانکی وجود دارد، پیشنهاد می کنم هیاتی بانکی بین دو کشور مبادله شود تا زمینه ها و شرایط جدید بانکی را بررسی و فراهم کنند.

در ادامه این نشست سیف به روابط مثبت و مناسب بین بانک های مرکزی ایران و انگلیس در سال های گذشته اشاره کرد و گفت: خاطرم است در زمان ریاست دکتر نوربخش در بانک مرکزی، وقتی که در بانک های ملی، سپه و صادرات بودم روابط خوبی بین بانک های مرکزی دو کشور وجود داشت که اکنون نیز این روابط می تواند به بانک ها جهت داده و به سمت سازنده ای حرکت دهد، بنابراین برای گسترش روابط بین دو بانک مرکزی و به تبع آن توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور اعلام آمادگی می کنم.

رییس کل بانک مرکزی همچنین در مقابل درخواست وزیر امور خارجه انگلیس برای ارائه گزارشی از چالش هایی که اقتصاد ایران بعد از رفع تحریم ها با آن مواجه خواهد بود، توضیح داد: در حال حاضر اقتصاد ایران توانسته نسبت به گذشته به ثبات دست پیدا کند، به طوریکه از ابتدای دولت آقای روحانی تاکنون نرخ تورم از 40 به 15 درصد کاهش یافته و رشد اقتصادی منفی گذشته در دو سال متوالی مثبت شده است.

وی با اشاره به کاهش نوسانات نرخ ارز در دولت یازدهم، به برنامه و هدف گذاری بانک مرکزی برای یکسان سازی نرخ ارز پس از رفع تحریم ها و گسترش روابط بین بانکی اشاره کرد.

سیف این را هم گفت که اساسی ترین پیش نیاز برای سرمایه گذاری در کشور، ثبات اقتصادی و پیش بینی پذیر بودن اقتصاد است که دولت در این راستا گام های مثبتی برداشته است.

به گزارش ایسنا، در دیدار بین رییس کل بانک مرکزی و هیات انگلیسی، هاموند، وزیر امور خارجه این کشور نیز ضمن ابراز تمایل برای آگاهی از چالش هایی که ایران بعد از رفع تحریم ها با آن مواجه خواهد شد و اقداماتی که در سطح اقتصاد کلان خواهد داشت، در مقابل اعلام آمادگی سیف برای برقراری روابط با بانک مرکزی انگلیس تاکید کرد که بانک مرکزی این کشور کاملا مستقل است و پیام رییس کل بانک مرکزی ایران را به آنها منتقل خواهد کرد.

هاموند همچنین از تمایل برای برقراری ارتباط بین بورس لندن و بورس تهران سخن گفت که سیف عنوان کرد: این پیام را به رییس سازمان بورس ایران منتقل خواهد کرد.

وزیر امور خارجه انگلیس همچنین به شرایط موجود بانک های اروپایی بخصوص انگلیسی که با جریمه هایی از سوی بانک های آمریکایی مواجه هستند، اشاره کرد و گفت: بر این اساس برای از سرگیری روابط بانکی با احتیاط و سختی های زیادی مواجه هستیم.

وی تاکید کرد که گام اول ایجاد ارتباط این است که باید سرمایه گذاری برای تسهیل روابط تجاری و اقتصادی انجام شده و روابط بروکراتیک و رگولاتوری مشخص شود.

هاموند با بیان اینکه با رفع تحریم ها بخش زیادی از موانع مالی و بانکی برطرف می شود، گفت: بر این اساس ما با همتایان خود در اتحادیه اروپا و آمریکا در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم کار خود را بعد از تحریم ها آغاز کنیم.

وزیر امور خارجه انگلیس معتقد است که ایران توانسته موفقیت های زیادی را در مدیریت اقتصاد کلان بخصوص کاهش تورم به دست آورد، بنابراین می تواند با مدیریت دارایی های مسدود شده ای که حجم قابل توجهی داشته و وارد ایران می شود، به انگیزه زیاد موسسات اقتصادی علاقه مند برای سرمایه گذاری در ایران پاسخ داده و برنامه هایی برای ایجاد ثبات میان مدت داشته باشد چرا که این موسسات بر وجود ثبات اقتصادی تاکید دارند.

کلید واژه ها: رفع تحریم رییس کل بانک مرکزی


نظر شما :