حمایت اوباما از کاندیداتوری بایدن

۰۴ شهریور ۱۳۹۴ | ۰۲:۱۹ کد : ۱۹۵۱۳۴۱ سرخط اخبار

احتمال اعلام نامزدی جو بایدن معاون رییس جمهور آمریکا و یکی از قدیمی ترین سناتورهای دموکرات کنگره برای انتخابات سال آتی ریاست جمهوری جدی تر می شود.

به گزارش عصر ایران زمزمه احتمال نامزدی بایدن از حزب دموکرات برای انتخابات سال آتی ریاست جمهوری علی رغم حضور هیلاری کلینتون در عرصه انتخابات از دو ماه پیش در بسیاری از رسانه های آمریکایی مطرح شد و در این باره گمانه زنی های زیادی صورت گرفت.

حالا با انتشار گزارش هایی درباره ناهار دیروز (دوشنبه) بایدن و اوباما در کاخ سفید این گمانه زنی ها شکل واقعی تری به خود می گیرد. بر اساس گزارش چند منبع خبری آمریکا (از جمله شبکه خبری سی بی اس و شبکه سی ان ان ) در این ناهار اوباما به بایدن چراغ سبز حضور در انتخابات آتی ریاست جمهوری را داده و برای او آرزوی موفقیت کرده است.

همزمان در روزهای اخیر جلسات محرمانه بایدن برای ارزیابی حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری ، شکل جدی تری به خود می گیرد و با حضور افراد بیشتر و موثرتر برگزار می شود.
بایدن از سال 1972 و زمانی که تنها 29 سال داشت به عنوان سناتور دموکرات ایالت "دِلاویر" به کنگره راه یافت و یکی از قدیمی ترین و با سابقه ترین چهره های سیاسی حزب دموکرات محسوب می شود.

هنوز مشخص نیست نامزدی بایدن در انتخابات تا چه میزان می تواند به وحدت رویه حزب دموکرات در حمایت از هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق و بانوی اول اسبق آمریکا آسیب بزند، اما  تعدد بی سابقه نامزدها و تشتت کم سابقه حاکم بر حزب جمهوریخواه و مساله " ای میل " های شخصی خانم کلینتون که گمان می رود در ادامه کمپین انتخاباتی او برای او دردسر ساز شود ، می تواند انگیزه حضور بایدن در عرصه انتخابات را تقویت کند.

بایدن پیشتر دو بار از حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده است اما در هر دو بار با ناکامی مواجه شده است. از سوی دیگر مساله سن و سال او نیز مطرح است . اگر بایدن نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود در صورت پیروزی مسن ترین رییس جمهور تاریخ آمریکا خواهد شد که در سن 72 سالگی به کاخ سفید راه می یابد.

جو بایدن اخیرا فرزند ارشد خود "بو" را به دلیل عارضه سرطان از دست داد و خانواده بایدن عزادار هستند. بر اساس گزارش رسانه های آمریکا بو بایدن در روزهای آخر حیات خود از پدرش خواسته بود در انتخابات آتی ریاست جمهوری نامزد شود.

روز شنبه بایدن با " الیزابت وارن " سناتور دموکرات دیدار کرد و دوشنبه شب در رصد خانه نیروی دریایی در واشنگتن جلسه ای با حضور برخی مشاوران و وکلای اوباما و بایدن برای ارزیابی و بحث درباره نحوه حضور بایدن در انتخابات آتی ریاست جمهوری تشکیل شده است.

سی ان ان در این زمینه گزارش داده در این جلسه دو تن از چهره های مهم کمپین انتخاباتی اوباما در یک دهه گذشته حضور داشتند. " آنیا دان" مدیر ارتباطات سابق کاخ سفید (در دوره اوباما) و "باب بائر" وکیل برجسته اوباما در میان دعوت شدگان به این جلسه هستند. همچنین "تد کافمن " یکی از چهره های سیاسی معتمد بایدن از حزب دموکرات نیز در بین دعوت کنندگان به جلسه دوشنبه شب است.

با این حال یکی از مشاوران بایدن به سی ان ان گفته است به عنوان یک قاعده کلی ما مجاز نیستیم درباره جلسات خصوصی معاون رییس جمهور توضیحات ارایه بدهیم.

حضور برخی چهره های موثر کمپین انتخاباتی اوباما در جلسه محرمانه با بایدن و ناهار روز دوشنبه اوباما و بایدن گمانه زنی ها را از احتمال حمایت رییس جمهور از بایدن در انتخابات آتی ریاست جمهوی تقویت کرده است.

با این حال بعید به نظر می رسد رییس جمهور آمریکا حمایت خود را از یک نامزد انتخاباتی در حزب متبوع خود علنی کند؛ هر چند جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در این باره گفته است او احتمال اینکه اوباما از بایدن یا هیلاری در انتخابات آتی حمایت کند را رد نمی کند.

 رقابت های انتخاباتی درون حزبی تکلیف نامزد نهایی هر دو حزب را مشخص خواهد کرد. از بهمن ماه امسال رقابت های درون حزبی در هر دو حزب آغاز می شود و در تابستان سال آتی و حدود 3 ماه یش از انتخابات نامزد نهایی هر دو حزب تعیین خواهد شد.

کلید واژه ها: بایدن حزب دموکرات


نظر شما :