آیا هیلاری گزینه نهایی دموکرات ها می ماند؟

۱۴ مرداد ۱۳۹۴ | ۰۶:۴۹ کد : ۱۹۵۰۷۹۵ سرخط اخبار

 عصر ایران؛ محمد رضا احمدی نیا - فراز و فرودهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همیشه جالب بوده و یکی از نکات جذاب در فضای سیاسی این کشور محسوب می شود. انتخاباتی که با معیارهای خاص خود و بدون مشابه در دیگر نقاط دنیا، برگزار می شود و همواره از 2 سال قبل از موعد، عناوین خبری رسانه های داخلی و بعضی از رسانه های بین المللی را به خود اختصاص می دهد.
 
انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 این کشور نیز که قرار است حدود 14 ماه دیگر برگزار شود از این قاعده پیروی می کند. حزب دموکرات آمریکا که اکنون نزدیک به 7 سال است دولت این کشور را به ریاست باراک اوباما، رئیس جمهوری، اداره می کند، پس از آنکه در سال 2014 در انتخابات میاندوره ای کنگره (دو مجلس نمایندگان و سنا) شکست سنگینی خورد و اکثریت کرسی های قانون گذاری را به حزب جمهوری خواه واگذار کرد؛ اکنون چند ماهی است که اردوی انتخاباتی خود را به راه انداخته و بلندترین پرچم این اردو را نیز به دست هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه و بانوی اول سابق، داده است.

"هیلاری رودهام کلینتون" همسر بیل کلینتون، رئیس جمهوری دموکرات سابق آمریکا، تقریبا از اوایل اردیبهشت ماه سال جاری به طور رسمی کمپین انتخاباتی خود را راه اندازی کرد اما دو ماه قبل از آن نیز در تور دور کشوری که برای رونمایی از کتاب خاطرات خود برگزار کرد، زمینه های آن را چیده بود. او در این مدت توانست به بالاترین رده های اقبال عمومی دست یابد و براساس نظرسنجی هایی که طی این 4 ماه انجام شده بود، گاهی تا 61 درصد از رای دهندگان، او را واجد شرایط یک رئیس جمهوری خوب می دانستند اما به نظر می رسد در  هفته های گذشته این ستاره بخت با ترفندهای رقبای جمهوریخواه و به خصوص توان رسانه ای و مالی این حزب ، در حال افول است.

در نخستین گام های مبارزه برای انتخابات، کمپین هیلاری با موضوع استفاده از سرورهای شخصی برای ارسال ایمیل های دولتی در زمان تصدی پست وزارت امور خارجه روبرو شد که بخشی از حمایت های اجتماعی از او را دچار تردید کرد. از سوی دیگر نیز هفته گذشته با اعلام میزان کمک ها و سرمایه گذاری هایی که برای هر یک از کاندیداهای اصلی دو حزب بزرگ (دموکرات و جمهوری خواه) آمریکا انجام شده است،  مشخص شد که کلینتون ها تنها 15 میلیون دلار حمایت مالی جلب کرده آند که این رقم معادل یک هفتم کمک های مالی است که جب بوش، فرزند و برادر رئیس جمهوری های سابق آمریکا، به تنهایی برای اردوی انتخاباتی جمهوری خواهان جذب کرده است.
 

آیاهیلاری گزینه نهایی دموکرات ها می ماند؟
 

روبرو شدن با غول تبلیغاتی و سرمایه داری که جمهوری خواهان در جیب خود دارند به اندازه کافی مأموریت دشواری برای کاندیداهای دموکرات خواهد بود که آنها نیازی به یک رقابت سخت و نفس گیر درون حزبی نداشته باشند اما اردوی رقیب نیز این مسئله را به خوبی می داند و به نظر می رسد که این روزها به دلیل نداشتن یک کاندیدای «وجیه المله» (دارای وجاهت در افکار عمومی) به تاکتیک دمیدن بر تنور رقابت های داخل حزب دموکرات رو آورده است.

رسانه های دست راستی و محافظه کار آمریکا در روزهای گذشته پوشش خبری گسترده ای را روی شایعه حضور "جو بایدن" معاون و قائم مقام رئیس جمهوری و از اعضای بانفوذ و پرسابقه حزب دموکرات، در انتخابات ریاست جمهوری آغاز کرده اند. بر این اساس به گزارش روز شنبه اسوشیتدپرس که به نقل از منابع آگاه بدون نام منتشر شد، بایدن رایزنی های درون حزبی را با دموکرات هایی که از نامزدی هیلاری راضی نیستند، آغاز کرده است.

مجله خبری-تحلیلی پولتیکو نیز که به صورت آن لاین منتشر می شود، در گزارش دیگری به نقل از منابع آگاه و نزدیک به بایدن نقل کرده است که در ملاقات ها و گفت وگوهایی که بایدن با دوستان سیاستمدار خود طی دو ماه گذشته و پس از مرگ پسر بزرگش داشته، باب کاندیداتوری برای انتخابات را باز دانسته و احتمال اتخاذ چنین تصمیمی از سوی او وجود دارد. همین منابع آگاه نیز به "مائورین دوود" ستون نویس روزنامه نیویورک تایمز گفته اند که " بو بایدن" فرزند جو بایدن – که اخیرا بر اثر بیماری سرطان درگذشت-   در بستر مرگ از پدر خود قول گرفته است که در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شود.

نقل این موضوع در روزنامه نیویورک تایمز موجب شد که موجی از گمانه زنی ها دراین باره به راه بیفتد و نشریه بین المللی "تایمز مالی" نیز روز دوشنبه خبر داد که "روپرت مرداک" میلیاردر و صاحب غول رسانه ای آمریکا، اعلام کرده که در صورت نامزدی بایدن برای انتخابات، او را مورد حمایت مالی خود قرار خواهد داد. این در حالی است که انتقادات از فعالیت های جذب سرمایه کمپین هیلاری و کمبود بودجه این کمپین برای انتخابات سراسری، بالا گرفته و نظرسنجی های روزهای اخیر نیز نشان می دهد که محبوبیت او تا میزان 40 درصد پایین آمده است.

از سوی دیگر جمهوری خواهان همزمان نگرانی شدید را بابت کاندیداتوری دونالد ترامپ، میلیاردر حوزه مسکن و یک مجری تلویزیونی ابراز می کنند که ممکن است آرای محافظه کاران آمریکا را شکسته و موجب شود که هیلاری با رای زیر 50 درصد نیز به کاخ سفید راه یابد؛ نگرانی که تا حدودی شبیه یک تاکتیک «پوست خربزه» برای کاستن از تلاش های دموکرات ها برای رسیدن به کاخ سفید است.
 
قابلیت های بایدن از نگاه هافینگتون پست

نشریه محافظه کار و آن لاین «هافینگتون پست» در گزارش روز دوشنبه خود، 7 دلیل برای قابلیت بالقوه جو بایدن برای نامزدی موفق در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 را برشمرد که عبارتند از:
1-    بایدن یک ایرلندی-آمریکایی است که از حمایت دوستان و خانواده خود بهره کامل می برد و سیاست بخش جدایی ناپذیر زندگی یک ایرلندی است.

2-    به رغم رابطه خوبی که او در کاخ سفید با هیلاری در زمان وزارت امور خارجه داشت، بایدن همواره از روش های پول پرستانه خانواده کلینتون در جمع های خصوصی انتقاد داشته و به شدت با حضور یک کلینتون دیگر در کاخ سفید مخالف است.

3-    نظرسنجی های اخیر نشان می دهد که هیلاری کلینتون دیگر مانند ماه های قبل در افکار عمومی محبوبیت ندارد و حزب دموکرات باید فکری برای یک کاندیدای محجبوب تر کند.

4-    بایدن روابط خوبی با اصحاب رسانه دارد و سال هاست که پیک نیک تابستانی برای آنها با اعضای خانواده شان برگزار می کند. همچنین در صورت کاندیداتوری، احتمالا پوشش خبری خوبی از سوی «فاکس نیوز» بزرگترین رسانه جمهوری خواهان دریافت خواهد کرد تا بتواند بر هیلاری پیروز شود.
 
5-     زمان آغاز رقابت های درون حزبی اول فوریه 2016 (10 بهمن 1394) است و تا آن زمان بایدن فرصت کافی برای راه انداختن یک کمپین سراسری و قدترمند خواهد داشت.

6-    تجربه کمپین انتخاباتی 1988 و 2008 برای بایدن نشان داد که اصالت ایرلندی او و توانایی در جذب افراد می تواند یادآور دوران تصدی کندی و حضور خانواده کندی ها در قدرت باشد.

7-    سناتور اوژن مک کارتی جمله معروفی دارد که می گوید: «تصمیم برای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بسیار آسان تر از مقاومت در برابر وسوسه نامزدی است.» بر این اساس هم وقتی مرحوم پسر بایدن به او توصیه کرده در انتخابات کاندیدا شود، پس او برای نامزد نشدن کار دشواری در پیش دارد.

کلید واژه ها: بایدن حزب دموکرات


نظر شما :