نبرد سرمایه‌داران بعد از اعمال تحریم‌ها

مسکو درگیر جنگ قدرت می‌شود

۱۴ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۱۵۳۸ اخبار اصلی اروپا
ولادیمیر پوتین در پاسخ به تبعات الحاق کریمه به خاک روسیه گفت: «در این کشور تنها من مسئول سیاسی هستم، اما شما، وظیفه‌تان این است که از مخاطرات احتمالی تا کمترین درجه ممکن کم کنید و اقدامات لازم برای رویارویی با این تبعات را اتخاذ کنید.»
مسکو درگیر جنگ قدرت می‌شود

دیپلماسی ایرانی: روزی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تصمیم گرفت شبه جزیره کریمه را به خاک روسیه ملحق کند، نزدیکانش به شدت به او هشدار دادند، از جمله دیپلمات ها، مردان اقتصادی، صاحبان صنایع، بانکداران و نمایندگان مجلس. فحوای این هشدارها این بود که چنین تصمیمی می تواند سختی های بسیاری را برای روسیه به دنبال داشته باشد و آن را در معرض فشارهای شدید و تحریم های اقتصادی خفقان آور قرار دهد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، اخیرا الکسی وینیدیکتوف، سردبیر رادیو "صدای مسکو" که از موسسه های رسانه ای نادر در مسکو است که همچنان رویکرد مخالفت خود با کرملین در سیاست تحریریه خود را حفظ کرده است، پرده از این هشدارها برداشت. وی می گوید به عادت همیشگی به همراه دیگر سردبیرهای روزنامه ها و رسانه های روسیه به طور مرتب با پوتین دیدار دارد، در جریان یکی از همین نشست ها که اخیرا برگزار شد، ولادیمیر پوتین در پاسخ تبعات تصمیمی که گرفته است به تعدادی از حضار گفت: «در این کشور تنها من مسئول سیاسی هستم، اما شما، وظیفه تان این است که از مخاطرات احتمالی تا کمترین درجه ممکن کم کنید و اقدامات لازم برای رویارویی با این تبعات را اتخاذ کنید.» او همچنین روشن کرد که باید از تبعات الحاق کریمه به روسیه کاست و با تنگناهاتی اقتصادی و کاهش سطح زندگی مردم مبارزه کرد، و تدابیر مناسبی اندیشید که شهروندان به خیابان ها نیایند. در همین راستا قوانین جدیدی وضع کرد و فعالیت های نهادهای مدنی را ممنوع کرد و قوانین سخت گیرانه ای برای جلوگیری از برگزاری تظاهرات و اعتصاب های عمومی وضع کرد.

اما به نظر می رسد آن چه به آن توجه نشده مخاطراتی است که اخیرا دامنگیر پوتین شده است. وضعیت جدید سبب شده تا لهیب آتش جنگ قدرت به مراکز نزدیک به قدرت کشیده شود و تصمیم گیران سیاسی را درگیر خود کند. این روزها درگیری ها شدت و حدت بیشتری به خود گرفته است و بروز بیرونی یافته است. تا آن جه که ایلیا بونوماریف، سرمایه دار نماینده مجلس دوما از حزب «روسیه دادگر» گفت که غیبت دو هفته ای پوتین در مارس گذشته به دلیل ترس او از نهاد فدرالیسم تامین کننده امنیت نهاد ریاست جمهوری بوده و می ترسیده که در معرض خطر باشد. او به پوتین توصیه کرد که به "والدای" برود و مدتی از نظرها پنهان شود.

شاید درک آن سخت باشد اما به نظر می رسد که درگیری میان مجموعه های متنفذ در روسیه از خفا خارج شده است و دیگر رنگ و بوی سری و مخفی ندارد.

خبرگزاری بلومبرگ گزارش می دهد که درگیری قدرت از پاییز گذشته نمایان شده و رفته رفته می رود جنبه علنی به خود بگیرد. یکی از مجموعه های نزدیک به دمیتری مدودوف نگرانی شدید خود را از وضعیت بسته روسیه و انزوایی که در نظام مالی جهانی پیدا کرده، ابراز داشته است.

از سوی دیگر مجموعه های "مراکز قدرت"، نامی که سازمان های امنیتی و ارتش و نهادهای عالی دولتی به مراکز تصمیم گیر اصلی در کشور می نهند، از عواقب تداوم تحریم های اقتصادی بر کشور ابراز نگرانی می کنند. از جمله ایگور سیشین، رئیس شرکت "روس نفت"، یکی از چهره های نزدیک به رئیس جمهوری روسیه به صراحت صحبت از میزان هزینه های تحمیل شده به اقتصاد روسیه به دلیل تحریم ها می کند و می گوید این تحریم ها رفته رفته کنترل اقتصادی دولت بر بخش های اقتصادی را کم تر و کم تر می کند.

استانیسلاو بیلوفسکی، مشاور سابق در دیوان ریاست جمهوری که یکی از افراد نزدیک به دایره های قدرت و چهره های نزدیک به ولادیمیز پوتین محسوب می شود نیز می گوید به دلیل تحریم ها سهم رقبا از بودجه دولتی عملا کاهش یافته است.

بیلوفسکی همچنین به قربانیان این جنگ اشاره می کند و می گوید که ولادیمیر یوتوشینکوف، میلیاردر روس و صاحب شرکت "سیستیما" که محصولات الکترونیکی تولید می کند و صاحب سهم اسد از شرکت بزرگ "باش نفت" است این روزها به شدت زیر ذره بین قرار گرفته است. اخیرا صحبت از کاهش فعالیت های "باش نفت" به میان آمده و انتظار می رود یوتوشینکوف یکی از قربانیان اصلی این پرونده باشد.

در ابتدای سال جاری میلادی نیز یکی از افراد نزدیک به مدودوف که از سال ها پیش جنگ مخفی با سرگئی لاوروف، وزیر سابق دفاع و رئیس فعلی دیوان ریاست جمهوری داشته، دستگیر شد. وی اخیرا بعد از یک ساخت و پاخت سیاسی – اقتصادی و با پرداخت دو میلیارد دولار سهم نفتی خود از زندان آزاد شد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ولاديمير پوتين روسيه


نظر شما :