رئیس جمهوری روسیه همه واسطه‌ها را رد کرد

خط و نشان‌های پوتین برای اردوغان در پاریس

۱۰ آذر ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۵۴۳۳۸ اخبار اصلی خاورمیانه
پوتین با اسناد و فیلم‌ها و عکس‌هایی قدم به خاک پاریس گذاشته که نشان می‌دهد او می‌خواهد به واسطه آنها اردوغان را به اتهام کمک به تروریسم محکوم کند.
خط و نشان‌های پوتین برای اردوغان در پاریس

دیپلماسی ایرانی: در شبکه های اجتماعی آمده است که نشست "تغییرات آب و هوایی" پاریس، تحت تاثیر اختلافات پیش آمده میان روسیه با ترکیه قرار گرفته است. بنا به گزارش ها تا کنون سه بار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه خواستار دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه شده اما پوتین هر سه بار تقاضای او را رد کرده است. در عین حال در شبکه های اجتماعی اخباری دست به دست می چرخد که حکایت از اوج تنش های موجود میان روسیه و ترکیه دارد و نشان می دهد که پوتین برای برخورد با اردوغان عزم خود را جزم کرده است.

شبکه خبری فرانس 24 در سایت خود در بخش از دیگر رسانه ها، به گزارش هایی که در شبکه های اجتماعی آمده است، اشاره می کند و گزارش می دهد: اخباری از نشست "تغیرات آب و هوایی" پاریس به بیرون درز کرده که نشان از فضای حاکم در روابط رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در حاشیه این نشست دارد.

پوتین با اسناد و فیلم ها و عکس هایی قدم به خاک پاریس گذاشته که نشان می دهد او می خواهد به واسطه آنها اردوغان را به اتهام کمک به تروریسم محکوم کند. برخی از این اسناد عبارتند از:

  1. ترکیه از گروه تروریستی داعش نفت می خرد.
  2. گروه تروریستی داعش برخی در خاک ترکیه در مرز با سوریه پایگاه دارد.
  3. ترکیه از داعش در خاک سوریه حمایت می کند.
  4. ترکیه مراکز آموزشی داعش و انبارهای تسلیحاتی آن را در خاک خود جای داده است.
  5. ترکیه بر برخی اراضی سوریه که هم مرز با ترکیه هستند و آنکارا نسبت به آنها ادعاهایی دارد، مثل جبل الترکمان، تسلط کامل دارد و اجازه داده است که داعش و دیگر گروه های تروریستی در آن مناطق آزادنه فعالیت کنند.

منابع فرانسوی نیز گفته اند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اطلاعاتی را درباره اردوغان به اطلاع فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه رسانده که نشان می دهد او خود شخصا در حمایت از تروریست ها دست دارد، مساله ای که باعث شوکه شدن رئیس جمهوری فرانسه شده است. این منابع همچنین گفتند که اردوغان که برای شرکت در کنفرانس تغییرات آب و هوایی به پاریس سفر کرده سه بار خواستار دیدار با پوتین شده است و حتی تلاش کرده برای انجام این دیدار رئیس جمهوری فرانسه را واسطه قرار دهد که پوتین این تقاضا را رد کرده و به اولاند نیز گفته است: "من با خائن ها ملاقات نمی کنم."

منابع فرانسوی همچنین گفتند که پوتین وعده داده است که در نشست تغییرات آب و هوایی پاریس دلایل خائن بودن اردوغان را فاش خواهد کرد. آنها می گویند پوتین بر افشاگری علیه اردوغان در نشست پاریس اصرار دارد. با این حال این منابع می گویند که اولاند به اردوغان وعده داده که پوتین را راضی کند بعد از نشست روز دوشنبه با او دیدار کند. اردوغان واسطه های دیگری را هم فرستاده است اما پوتین میانجی گری همه آنها را رد کرده است.

منابع فرانسوی همچنین خبر دادند که اردوغان طرف هایی را با پیامی قریب به این مضمون نزد پوتین فرستاده که "به عنوان حسن نیت از امروز تمامی پروازهای هوایی ترکیه بر فراز سوریه تعلیق می شوند و اگر پوتین بپذیرد قبل از دوشنبه با من دیدار کند من حاضرم بر سر سقوط هواپیمای روسی عذرخواهی کنم و آمادگی دادن غرامت بابت آن حادثه را هم دارم." پوتین پیام را دریافت کرده و پاسخ داده است: "وقت عذرخواهی تمام شده و خائنین به زودی تقاص پس خواهند داد."

 

انتشار این مطلب به معنای تایید آن توسط دیپلماسی ایرانی نیست.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اردوغان پاریس ولاديمير پوتين روسيه سوريه


نظر شما :