کنترل فرودگاه لاذقیه به روس‌ها سپرده شد

حضور تمام قد نظامی روسیه در سوریه

۱۷ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۵۱۷۳۹ اخبار اصلی خاورمیانه
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه می‌خواهد توازن نظامی در سوریه حفظ شود و از فروپاشی ارتش نظامی سوریه جلوگیری به عمل آید تا به این ترتیب راه حل سیاسی و تشکیل حکومت انتقالی بر اساس بیانیه ژنو فراهم شود.
حضور تمام قد نظامی روسیه در سوریه

دیپلماسی ایرانی: کارشناسان روسیه کنترل فرودگاه شهر ساحلی لاذقیه در غرب سوریه را به دست گرفته اند و سطح حضور خود و درگیر شدنشان در تحولات نظامی این کشور را بالا برده اند. حالا روسیه می رود عملا پیمانی بین المللی علیه تروریسم مطابق با دستور شورای امنیت ایجاد کند.

منابع نزدیک به مسکو به روزنامه الحیات، چاپ بیروت گفته اند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه می خواهد «توازن نظامی در سوریه حفظ شود و از فروپاشی ارتش نظامی سوریه جلوگیری به عمل آید تا به این ترتیب راه حل سیاسی و تشکیل حکومت انتقالی بر اساس بیانیه ژنو فراهم شود.»

در همین رابطه منابع آگاه دیگری به الحیات گفته اند که ورود نظامی روسیه به جنگ سوریه شامل اعزام افسرهای عالی رتبه می شود و احتمالا خلبان های روسیه نیز به زودی وارد سوریه می شوند تا کار هدایت جنگنده های پیشرفته میگ 31 و هواپیماهای جاسوسی را بر عهده بگیرند. علاوه بر آن مهمات جدید روسی و تجهیزات نظامی گسترده ویرانگر به همراه کاروانی از سربازانی روسیه نیز به زودی وارد سوریه خواهند شد تا مسئولیت فرماندهی جنگ در برابر مخالفان سوری به ویژه در مناطق پیرامون لاذقیه را بر عهده بگیرند. منابع آگاه می گویند در حال حاضر روس ها به طور کامل کنترل فرودگاه لاذقیه را بر عهده گرفته اند و به زودی نیروهای بیشتری از روسیه به این منطقه خواهند رسید.

بر اساس تصمیمی که ولادیمیر پوتین گرفته و به تقاضای رسمی بشار اسد، رئیس سوریه بوده که به اطلاع رسانه های روسیه نیز رسیده است، «حضور روسیه در تمامی مناطق جهان از جمله خاورمیانه و بندر طرطوس سوریه واقعا ضروری است تا به این ترتیب نوعی توازن که از بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تا کنون جهان نبود آن را احساس می کند، به وجود آید.»

در همین رابطه الحیات آگاهی یافته است که ژنرال علی مملوک، مدیر دفتر امنیت ملی سوریه  اخیرا و قبل از دیدار ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه از روسیه به طور سری به مسکو سفر کرده و با پوتین و سرگئی لاوروف دیدار کرده است. این دیدار در 29 ژوئن گذشته انجام شده است. همچنین مسئولان امنیتی دیگری نیز اخیرا از روسیه دیدن کرده اند. بعد از این دیدارها مسکو تصمیم گرفته «معاهده دوستی» منعقد شده میان دو طرف در سال 1980 را فعال کند و بعد از انجام مشورت های لازم به توسعه زیربناهای نظامی سوریه کمک کند، به ویژه که سوریه توافق دفاع مشترکی نیز با ایران از سال 2006 دارد که به انجام این کار کمک می کند. معلم بعد از دیدار با پوتین در مسکو گفت: «پوتین وعده حمایت سیاسی و اقتصادی و نظامی از سوریه داده است.»

منابع آگاه توضیح دادند که مسکو قصد ندارد نیروهای نظامی زمینی به سوریه بفرستد و آن چه اکنون انجام می دهد در چارچوب توافقات مرتبط با «تشکیل پیمان مبارزه با تروریسم» زیر نظر جامعه جهانی است. موضوعی که احتمالا یکی از بندهای اصلی نشست سازمان ملل متحد در نیویورک در پایان ماه جاری میلادی با حضور باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده نیز خواهد بود. همچنین پیش بینی می شود از موضوعات مورد بحث در نشست پیمان بین المللی – عربی مبارزه با داعش در نیویورک که قرار است بیست و هفتم ماه جاری میلادی برگزار شود نیز باشد.

این در حالی است که فرانسه، بریتانیا، هلند، دانمارک و استرالیا نیز قصد دارند به زودی به جمع کشورهایی که علیه مواضع داعش در سوریه حملات هوایی انجام می دهند، بپیوندند.

از سوی دیگر روز یکشنبه بعد از اعتراضاتی که دروزی های سوریه در پی ترور شیخ وحید البلعوس، یکی از رهبرانشان در شهر السویداء به راه انداختند و ارتباط این شهر با دمشق قطع شد و اعلام کردند که به دنبال خودمختاری برای دفاع از طایفه خود هستند، اکنون خبر می رسد که ارتباطات آنها با دمشق مجددا برقرار شده و قهر سیاسی ای که آنها در پیش گرفته اند پایان یافته است.

جبهه النصره مسئولیت انجام ترور شیخ وحید البلعوس را بر عهده گرفته است.

در همین رابطه خبرگزاری سانا، خبرگزاری رسمی سوریه اعلام کرد که الوافد ابوطرابه که مسئولیت ترور شیخ وحید البلعوس را بر عهده گرفته، شناسایی و دستگیر شده است. وی اعتراف کرده که از نیروهای وفادار به جبهه النصره است.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسيه سوريه ولاديمير پوتين


( ۱ )

نظر شما :