برخورد متناقض امریکا در سوریه با روسیه

واشنگتن نقش مسکو را هم‌می‌پذیرد هم نمی‌پذیرد!

۳۱ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۵۲۱۰۵ اخبار اصلی خاورمیانه
سمیح صعب می‌نویسد: ایالات متحده در سوریه یک چیز را می‌خواهد ولی به دنبال نقیض آن می رود. از یک سو ممانعتی از مشارکت روسیه در حمله به داعش در سوریه ندارد، اما از سوی دیگر می ترسد که این کار باعث تقویت نیروی بشار اسد شود.
واشنگتن نقش مسکو را هم‌می‌پذیرد هم نمی‌پذیرد!

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده در سوریه یک چیز را می خواهد ولی به دنبال نقیض آن می رود. ممانعتی از مشارکت روسیه در حمله به داعش در سوریه ندارد، اما می ترسد که این کار باعث تقویت نیروی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه شود. از یک سو می خواهد روسیه تلاش هایش در رویارویی با تروریسم در چارچوب ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش به رهبری امریکا که یک سالی است به وجود آمده، باشد. اما از سوی دیگر ائتلافی که به وجود آورده تا کنون هیچ پیشرفت قابل ملاحظه ای به دست نیاورده است غیر از این که کمی تضعیف شود تا بعدا در روز مبادا برای نابودی آن کاری کند.

جنگ هوایی علیه داعش در عراق و سوریه نه باعث آزادی موصل شده و نه هیچ نقطه ای از عراق و سوریه را از دست داعش آزاد کرده است. نتیجه این که داعش به ویژه در سوریه همچنان پیشروی می کند، و اگر چه بعضی اراضی را در عراق از دست داده که آن هم به پشتکار "نیروهای داوطلب مردمی" بوده که بسیار بیشتر از حملات هوایی تاثیرگذار بوده است، کما این که نتیجه برنامه آموزش نیروهای مخالف سوری توسط امریکا که به آنها "نیروهای معتدل" می گویند به گفته ژنرال لوید استون، فرمانده نیروهای مرکزی امریکا که روز چهارشنبه گذشته در برابر نمایندگان سنا گزارش پس می داد، فراتر از تعداد انگشت های یک دست نمی رود!

ایالات متحده نمی خواهد اعتراف کند که استراتژی اش در مبارزه با داعش شکست خورده و در عین حال نمی خواهد روسیه هم وارد جنگ جاری علیه داعش که از لحاظ جغرافیایی در مقایسه با امریکا خیلی نزدیک تر از سرزمین های آن است، شود. علاوه بر آن مجموعه های جهادی حوزه قفقاز که در حال حاضر در سوریه می جنگند ممکن است فردا روزی به روسیه باز گردند و در آن جا بجنگند. برای همین به نظر می رسد امریکا نمی خواهد درک کند، یا درک می کند خودش را به آن راه می زند که مجموعه های جهادی خطری به مراتب بیشتر برای روسیه در مقایسه با امریکا است. و شاید این دلیل اصلی روسیه از تقویت نیروهای نظامی روسیه در سوریه باشد تا این که بخواهد حمایت بیشتری از حکومت سوریه کند.

به سود روسیه است که امروزه در سرکوب و ناکام گذاشتن جهادی ها در جبهه های اصلی شان که این روزها در سوریه و عراق است، برخیزد قبل از آن که آنها در سایه استراتژی فعلی امریکا بخواهند گسترش بیشتری پیدا کنند. در عین حال بعید است که امریکا بخواهد در سیاست فعلی خود تغییر چندانی ایجاد کند یا از خواسته اصلی خود یعنی کنار رفتن اسد از قدرت علی رغم این که او را به زیر یک فصل خودساخته آورده است، پایان دهد. این فصل خودساخته در نوع خود خنده دار است، از یک سو می گوید باید اسد از قدرت کنار رود و نظام او پایان یابد از سوی دیگر می خواهد نهادهای کشور سوریه از جمله ارتش حفظ شوند.  

امریکا بر حفظ استراتژی خود در سوریه اصرار دارد با این تصور که استمرار این استراتژی می تواند تغییر سیاسی در این کشور را رقم بزند، در حالی که با ورود مستقیم روسیه به سوریه و فعالیت بیشترش در درگیری با داعش باعث تعطیلی استراتژی امریکا در سوریه می شود، برای این که دیگر اجازه نمی دهد اوضاع در سوریه از محوری به محور دیگر انتقال یابد آن هم در سایه قطب بندی بیشتر جامعه جهانی و بازگشت عریض و طویل جنگ سرد به عرصه جهانی.

 

منبع: النهار / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسيه سوريه امريكا


نظر شما :