ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از هک شدن سایت کرملین تا خودداری کارتر از دیدار با همتای روس‌اش

۲۶ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۵۲۰۴۳ اخبار اصلی خاورمیانه
هک شدن سایت کاخ کرملین، سقوط دو شهر مرزی عربستان، خودداری وزیر دفاع امریکا از دیدار با همتای روس‌اش، دستگیر مشاور نوری مالکی به اتهام تروریسم و انتقال دولت هادی به عدن از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از هک شدن سایت کرملین تا خودداری کارتر از دیدار با همتای روس‌اش

دیپلماسی ایرانی: ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

عراق هواپیماهای جنگی از جمهوری چک تحویل می گیرد

خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق، خبر داد که این کشور به زودی محموله ای از هواپیماهای L159 ساخت جمهوری چک را دریافت خواهد کرد.

به گزارش الفرات نیوز، او گفت که این هواپیماها نقش مهم و تأثیرگذاری در جنگ با تروریست ها خواهند داشت و تأکید کرد که به محض پایان یافتن آموزش خلبان ها از این هواپیماها در جنگ استفاده خواهد شد.

پیش از این کشور عراق 15 فروند هواپیما از این نوع از جمهوری چک به ارزش 30میلیون دلار خریداری کرده بود.

 

دستگیری مشاور نوری مالکی به اتهام تروریسم

یک مقام امنیتی از دستگیری فاضل الشرع، مشاور نوری مالکی در دوره نخست وزیری، و رئیس دانشگاه امام کاظم (ع) به اتهامات تروریستی خبر داد.

به گزارش براثا نیوز، این منبع گفته که اتهام فاضل الشرع دست داشتن در برنامه ریزی و اجرای ترور برخی شخصیت های دینی و سیاسی عراق است.

این منبع افزوده که الشرع در ترور استان دار سابق مثنی محمد علی الحسانی و استان دار سابق دیوانیه، خلیل جلیل حمزه، دست داشته است و پیش از این حکم دستگیری او صادر شده بود اما نوری مالکی مانع از اجرای این حکم می شد.

 

سقوط دو شهر مرزی عربستان

شهرهای عربستانی نجران و جیزان در مرز با یمن روز دوشنبه به دست قبایل متحد با حوثی ها سقوط کرد.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان به طور تلویحی سقوط این دو شهر به دست حوثی ها را تایید کرد اما گفت که ارتش عربستان همه تلاش خود را می کند تا این دو شهر را پس بگیرد.

این در حالی است که گفته می شود بعد از سقوط این دو شهر دو انبار تسلیحاتی مهم ارتش عربستان نیز به دست حوثی ها افتاد و آنها توانستند حداقل 300 موشک و مقادیر متنابهی سلاح های دیگر به دست آورند.

روز چهارشنبه شبکه خبری العربیه ادعا کرد که ائتلاف عربی به رهبری عربستان توانسته است این دو شهر را از حوثی ها پس بگیرد.

 

استرالیا اولین حمله به داعش را انجام داد

کوین اندروس، وزیر دفاع استرالیا اعلام کرد که نیروهای هوایی این کشور نخستین حمله خود به داعش در سوریه را انجام دادند و موفق شدند یکی از خودروهای حامل تروریست ها را منهدم کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی گفت: «این حمله در راستای فعالیت های منطقی ما علیه داعش است. برای همین نه تنها بر فراز عراق بلکه بر فراز شرق سوریه نیز حملات هوایی خود را آغاز کرده ایم تا بتوانیم قدرت داعش را تضعیف کرده و توانایی اش را از بین ببریم.»

 

انتقال دولت هادی به عدن

اعضای دولت یمن به ریاست خالد بحاح، نخست وزیر این کشور بامداد روز چهارشنبه به همراه 7 وزیر دیگر وارد عدن شدند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، یک مقام یمنی ضمن اعلام این خبر همچنین گفت: «به همراه بحاح، عبده الحفیفی، وزیر کشور، لطفی باشریف، وزیر ارتباطات، محمد المیتمی، وزیر برنامه ریزی، المغتربین علوی بافقیه، وزیر همکاری های بین المللی و سمیره باعبید، وزیر امور اجتماعی نیز از ریاض به عدن رفتند.»

به گفته این مقام یمنی که نخواست نامش فاش شود، علاوه بر آنها راحج بادی، سخنگوی دولت، حسام الشرجبی، معاون وزیر دارایی، احمد باصریح، معاون وزیر نفت و اوسان العود، معاون وزیر امور خارجه نیز این هیئت را همراهی می کنند.

 

آغاز حملات فرانسه علیه داعش از چند هفته دیگر

جان اف لودریان، وزیر دفاع فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد که فرانسه ظرف چند هفته آینده نخستین حملات خود را به داعش در سوریه آغاز خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، لودریان همچنین گفت: «جنگنده های فرانسه از 8 سپتامبر پروازهای سری و اطلاعاتی خود را بر فراز سوریه آغاز کردند و به زودی طی روزهای آینده نخستین حملات خود را علیه داعش آغاز خواهند کرد.»

وی تاکید کرد، فرانسه اطلاعات لازم را از همه راه های ممکن و تمامی ابزارهایی که در اختیار دارد به ویژه از طریق هواپیما و ماهواره به دست می آورد.

 

 

خودداری کارتر از دیدار با همتای روس اش

وزارت دفاع امریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد اشتون کارتر، وزیر دفاع که از زمان انتخابش به این سمت تا کنون با همتای روس اش دیدار نکرده همچنان قصد ندارد با او دیدار کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این در حالی است که امریکا از تحرکات روسیه در سوریه ابراز نگرانی کرده است. با این وجود وزارت دفاع امریکا اعلام کرده است تمایل ندارد در این رابطه نیز با وزارت دفاع روسیه مذاکره کند.

وزار دفاع امریکا بعد از این که روسیه شبه جزیره کریمه را از اوکراین جدا کرد و به خاک خود ضمیمه کرد روابط خود را با وزارت دفاع روسیه قطع کرد.

 

حکم اعدام برای عاملان حادثه تروریستی کویت

دایره جنایی دادگاه عمومی کویت به ریاست محمد الدعیج، قاضی این دادگاه صبح چهارشنبه اعلام کرد که 7 نفر از متهمین حادثه تروریستی به مسجد امام صادق (ع) در کویت به اعدام و 8 نفر دیگر نیز به دو تا 8 سال حبس محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری کونا، این دادگاه همچنین 14 متهم را بی گناه دانست و حکم به آزادی آنها داد.

در حادثه تروریستی به مسجد امام صادق (ع) که داعش مسئولیت آن را پذیرفت 29 نفر متهم شناخته شدند.

مسجد امام صادق (ع) در 26 ژوئن گذشته در ماه مبارک رمضان و در جریان برپایی نماز جمعه توسط گروه های تروریستی منفجر شد که طی آن حادثه 26 نفر کشته و 227 نفر دیگر زخمی شدند.

 

سایت کرملین هک شد

دولت روسیه اعلام کرد حمله هکری گسترده ای از روز دوشنبه به وب سایت کاخ کرملین صورت گرفته و این سایت از کار افتاده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دمتری بسکوف، سخنگوی رسمی کاخ کرملین این اتفاق را با برگزاری انتخابات محلی روسیه مرتبط دانست و انگشت اتهام را متوجه مخالفان و رقبای سیاسی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه کرد.

بیسکوف همچنین گفت هم زمان با حمله به وبسایت کرملین سایت کمیته انتخابات نیز از ساعت 5 تا 10 صبح روز یکشنبه مورد حمله هکرها قرار گرفت و از کار افتاد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: کرملین روسيه سوريه امريكا عراق


نظر شما :