تلفات بالای غیر نظامیان در جنگ سعودی ها

کسی نگران مردم یمن نیست

۱۵ مهر ۱۳۹۴ | ۱۸:۴۵ کد : ۱۹۵۲۶۹۸ اخبار اصلی خاورمیانه
براساس آمار سازمان ملل بر اثر شش ماه جنگ داخلی و صدها حمله هوایی ائتلاف، بیش از 5400 نفر در یمن کشته شده اند. سازمان ملل همچنین تخمین زده است که بیش از 2300 نفر از این جمع، غیر نظامی بوده اند.
کسی نگران مردم یمن نیست

نویسنده: آدام چندلر

دیپلماسی ایرانی: جنگ داخلی شش ماهه یمن، فرزند میانی درگیری های خاورمیانه است. اخیراً بیشترین اشاره ای که در ایالات متحده در این رابطه شده در مناظره جمهوری خواهان صورت گرفته است، جایی که در آن کاندیداها، نبرد شورشیان حوثی مورد حمایت ایران و دولت یمن مورد حمایت سعودی ها را جزئی از لیست اقدامات ستمکارانه ایران قلمداد می کنند.

مسئله ای که باید به آن اشاره کرد این واقعیت است که این کمپین جنگی که که مورد حمایت ضمنی ایالات متحده قرار دارد، خرابی های عظیمی به وجود آورده است. به ویژه هفته گذشته بسیار غم انگیز بود، نه تنها به خاطر شرایط داخلی خود یمن بلکه از نظر شرایط دیپلماتیک خارجی که تلاش ها برای متوقف کردن رنج های انسانی ای که مردم در یمن تحمل می کنند، نتیجه ای دربرنداشت.

روز دوشنبه، حملات هوایی به رهبری عربستان و حمایت ائتلاف آمریکایی، به اشتباه به یک مراسم عروسی حمله کرد و بیش از 130 نفر در پی آن کشته شدند. براساس گزارش ها به دلیل کمبود امکانات، افزایش آمار کشته ها هم ممکن است و این در حالی است که برخی از مجروحین شرایط بسیار وخیمی دارند.

عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی در مصاحبه با سی بی اس نیوز گفت در توضیح تلاش ها برای شکست دادن شورشیان حوثی مورد حمایت ایران گفت: «این میدان جنگ است.»

وی در ادامه می گوید: «ما در انتخاب اهدافمان بسیار محتاط هستیم. ما تسلیحات بسیار دقیقی داریم. ما با متحدینمان که شامل ایالات متحده می شوند بر سر انتخاب اهداف همکاری می کنیم.»

عدم عذرخواهی وی موجب شد تا موضع ایالات متحده در این رابطه یادآوری شود. روز چهارشنبه وزارت دادگستری رسماً منکر عذرخواهی از فیصل بن علی جابر، مرد یمنی که در سال 2012 بر اثر حمله اشتباهی هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی، دو تن از اعضای خانواده اش را از دست داد، شد.

اسپنسر آکرمن در این زمینه گفته بود که اعضای خانواده دو فرد غربی که به اشتباه در حملات مشابهی کشته شده اند، از سوی مقامات آمریکایی یادداشت تسلیت دریافت کرده اند.

از زمانی که حملات به ائتلاف سعودی در ماه مارس آغاز شده، بسیاری این وضعیت را جنگ نیابتی میان ایران و عربستان قلمداد می کردند، در حالی که توجه چندانی به عواقب و ابعاد این جنگ نشده است.

رویترز در این رابطه این گونه گزارش می دهد: «براساس آمار سازمان ملل بر اثر شش ماه جنگ داخلی و صدها حمله هوایی ائتلاف، بیش از 5400 نفر در یمن کشته شده اند.» سازمان ملل همچنین تخمین زده است که بیش از 2300 نفر از این جمع غیر نظامی بوده اند.

این هفته یک دیپلمات هلندی خواستار تحقیقات سازمان ملل در باره نقض حقوق بشر در جریان جنگ داخلی شش ماهه یمن شد، اما از اقدامات وی جلوگیری شد. این تلاش ها به خاطر مخالفت ایالات متحده و قدرت های غربی با تحقیقات مستقل و جانبداری آنها از عربستان به شکست انجامید.

ساموئل آکفورد در این رابطه می گوید: «هلند روز چهارشنبه اعلام کرد که به خاطر مخالفت سعودی ها و متحدینش و دستور العمل بالفعل ایالات متحده مبنی بر مصالحه از پیگیری این متن انصراف داد و به تلاش ها برای تحقیق بین المللی پایان داد.»

روز جمعه یک قطعنامه ضعیف که توسط عربستان پیشنهاد شده بود به اتفاق آرا در سازمان ملل تصویب شد. با این حال در خارج از سازمان ملل این مسئله توسط دیده بان حقوق بشر به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. یکی از مقامات دیده بان حقوق بشر در این رابطه می گوید: «به نظر می رسد ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه قصد ندارند تسلیم عربستان شوند و به این کشور اجازه می دهند تا به اقداماتش در یمن ادامه دهد بدون این که در این رابطه بررسی دقیقی صورت بگیرد.»

منبع: آتلانتیک/ مترجم: حسین هوشمند 

کلید واژه ها: يمن عربستان آمريكا


نظر شما :