نگرانی از ارسال نیروهای ویژه امریکایی به سوریه

آقای اوباما لطفا با آتش بازی نکنید

۱۲ آبان ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۳۴۰۰ اخبار اصلی خاورمیانه
منتقدان می‌گویند اوباما در استراتژی خود در رقابت با نقش روسیه در حال بازی با آتش است.
آقای اوباما لطفا با آتش بازی نکنید

دیپلماسی ایرانی: موضوع سوریه در نشست امنیتی منامه هم پررنگ بود. هشدار مقامات امریکایی حاضر در نشست منامه از ارسال نیروهای ویژه امریکا به سوریه تا تکرار اتهام های عربستان و بحرین علیه ایران در این رابطه مساله ای بود که طرف های حاضر در این نشست به آن پرداختند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، جدای از اظهارات توهین آمیز عربستان و بحرین درباره ایران بر سر سوریه که خواستار پایان دادن حمایت ایران از بشار اسد شدند و حتی عمان را متهم کردند که سیاستی جدای از سیاست واحد شورای همکاری خلیج فارس در این رابطه دنبال می کند، مقامات امریکایی حاضر در نشست منامه نگاهی متفاوت نسبت به اوضاع سوریه را پیش کشیدند. مسئولان امریکایی نسبت به تصمیم باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا برای ارسال نیروهای ویژه به سوریه هشدار دادند و گفتند که ممکن است این تصمیم به اهداف خود نرسد. به اعتقاد آنها با وجود این که با طرف روسی در این زمینه هماهنگ شده اما این تصمیم ممکن است خطرناک باشد. منتقدان می گویند اوباما در استراتژی خود در رقابت با نقش روسیه در حال بازی با آتش است.

این اظهارات در حالی بیان می شود که کشورهای عربی موثر در بحران سوریه اصرار دارند بگویند که نشست وین بدون نتیجه پایان یافت چرا که نه بر سر لزوم ترک بشار اسد از قدرت توافقی شد و نه حرفی از لزوم بیرون کشیدن نیروهای ایرانی و گروه های نظامی وابسته به آن از سوریه به میان آمد.

اشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا درباره تصمیم اعزام نیروهای ویژه امریکایی به سوریه اظهار نظر کرد که بی شک این نیروها در معرض خطر قرار خواهند گرفت اما در عین حال تاکید کرد، بعید نیست در صورتی که در وهله اول حضور آنها نتیجه بخش باشد، امریکا نیروهای بیشتری به سوریه اعزام کند.

ناظران معتقدند با وجود این که امریکایی ها تاکید دارند و اصرار می کنند که ارسال این نیروها صرفا برای مبارزه با داعش است و آنها قرار نیست نقش دیگری ایفا کنند، اما بعید نیست در صورت لزوم آنها مجبور شوند با روس ها یا ایرانی ها یا نیروهای اسد درگیر شوند که در آن صورت ممکن است تنشی پیش بینی نشده به وجود آید به ویژه که ممکن است باب ورود نیروهای بسیاری از طرف های دیگر را به سوریه باز کند.

امریکایی ها تلویحا گفته اند که به حمایت خود از مخالفان معتدل ادامه می دهند. گزارش ها نیز تاکید دارند که امریکایی ها محموله تازه ای از موشک های تاو در اختیار نیروهای مخالف اسد قرار داده اند که می تواند علیه روس ها و متحدانشان استفاده شوند، مساله ای که می تواند دایره تنش میان مسکو و واشنگتن را بیش از پیش گسترش دهد.

در همین رابطه سناتور لندسی گراهام، یکی از نامزدهای حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا از سیاست های باراک اوباما در سوریه انتقاد کرد و گفت: «او سیاست توافقات سیاسی به حساب مشکلات مردم را پیش گرفته است.» اشاره او به خودداری کاخ سفید از آموزش نیروهای مخالف سوری به دلیل وجود نیروهای روسیه و ایران و حزب الله در کنار بشار اسد در سوریه بود.

این در حالی است که نگرانی ها نسبت به توانایی امریکا در حل بحران های منطقه با سفر جان کری، وزیر امور خارجه امریکا به کشورهای آسیای میانه افزایش یافته است. کشورهایی که حیات خلوت روسیه محسوب می شوند و سفر کری این سوال را به وجود آورده که آیا اوباما درصدد به هم زدن آرامش در کشورهای این منطقه با هدف کاستن از مانورهای نظامی – سیاسی روسیه است؟ البته عده ای می گویند کری این سفر را برای آن انجام داد که از حجم انتقادها علیه استراتژی کاخ سفید بکاهد.

امریکایی ها از این نگرانند که افزایش تنش و اختلاف میان واشنگتن با مسکو آغازگر نوعی جنگ سرد شود که به دنبال آن کاخ سفید وارد بحران های جدیدی شود و نتواند به اداره آن بحران ها بپردازد. به ویژه که سابقه شکست در افغانستان و عراق را دارد.

از سوی دیگر به نظر می رسد که امریکایی ها چاره ای ندارند جز این که یا با نقش روسیه در سوریه کنار بیایند که این مساله می تواند هزینه های سنگینی را برای اعتبار امریکا نزد متحدانش به وجود آورد یا با روس ها در سوریه وارد جنگ شوند و سوریه را تبدیل به افغانستانی جدید برای سوریه کنند که در این صورت این مساله می تواند بحران های پیش بینی نشده ای را برای خود امریکا نیز به وجود آورد. حرفی که آنتونی بلینکن درباره ورود نیروهای روسیه به جنگ سوریه زد و گفت که چنین دخالتی می تواند عواقب پیش بینی نشده ای به دنبال داشته باشد و نفرت مسلمانان سنی در سراسر منطقه را علیه روسیه برانگیزد، اظهاراتی که بسیاری از آن بوی هشدار احساس کردند و نگران شدند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: باراك اوباما سوريه امريكا و روسيه


نظر شما :