تصمیمی که باید مردم سوریه بگیرند

آیا روسیه اسد را رها خواهد کرد؟

۱۲ آبان ۱۳۹۴ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۵۳۴۳۰ اخبار اصلی خاورمیانه
لاوروف به هاموند گفته روسیه هیچ‌گونه انعطافی در زمینه ترک قدرت از سوی اسد از خودش نشان نخواهد داد.
آیا روسیه اسد را رها خواهد کرد؟

نویسنده: جاش روگین

دیپلماسی ایرانی: دولت اوباما روز جمعه فرآیند دیپلماتیک جدیدی را برای حل بحران سوریه آغاز کرد، اقدامی که بستگی به تمایل روسیه برای سقوط بشار اسد، رئیس جمهور سوریه دارد. اما حتی متحدین آمریکا هم فکر نمی کنند که روسیه حمایتش از اسد را قطع کند.

نمایندگان تمام کشورهایی که از طرفین حاضر در جنگ داخلی سوریه حمایت می کنند در نشستی 9 ساعته در وین حضور یافتند. مقامات ایالات متحده پس از نشست اعلام کردند که پیشرفت هایی در زمینه شناسایی اهداف مشترک مانند حفظ تمامیت ارضی سوریه و پایان یافتن خشونت ها به دست آمده است. دیپلمات های آمریکا، روسیه، ایران، عربستان، ترکیه و چند کشور دیگر تصمیم گرفتند تا دو هفته دیگر هم دیدار کنند. هیچ گونه توافقی بر سر مسائل کلیدی صورت نگرفت، البته ترک قدرت توسط اسد به عنوان بخشی از دوره انتقال به یک دولت جدید در سوریه است.

آنتونی بلینکن، معاون وزیر خارجه آمریکا در جریان سخنرانی ای که روز شنبه در مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک منامه در بحرین داشت، گفت که دولت ایالات متحده معتقد است مداخله نظامی و حمایت سرسختانه مسکو از حکومت اسد اشتباه است و مسکو در مقابل می تواند از فرآیند سیاسی که منجر به جانشینی اسد شود، حمایت کند.

بلینکن در این رابطه گفت: «مداخله روسیه در سوریه مثال بارز عواقب ناخواسته است و دو تاثیر اولیه خواهد داشت. اول، اهرم روسیه بر اسد را افزایش می دهد اما دوم، اهرم درگیری ها بر روسیه را هم افزایش می دهد. و این مسئله موجب ایجاد انگیزه برای روسیه می شود تا نه علیه راه حل سیاسی، بلکه در جهت آن عمل کند.»

بلینکن می گوید روسیه نمی تواند به مدت طولانی در سوریه عملیات نظامی انجام دهد و به زودی به خاطر هزینه های اقتصادی، سیاسی و امنیتی در سیاست های مربوط به سوریه بازبینی خواهد کرد. وی می گوید روسیه در باتلاق گرفتار خواهد شد و ابراز اطمینان کرد که روسیه درک خواهد کرد که موافقت با سقوط اسد راه حل مشکلات سوریه است. بلینکن می گوید: «روسیه هم اکنون با انتخابی روبه رو است که نشان می دهد چگونه در این مسیر پیشرفت کند و ما از تصمیم درست که در جهت منافعمان است، استقبال می کنیم.»

پس از سخنرانی وی تعدادی از مقامات و کارشناسان کشورهای متحد آمریکا در زمینه سوریه آشکارا با این ایده که روسیه همسو با دیدگاه های غرب در زمینه آینده اسد قرار می گیرد، مخالفت کردند. فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا در این زمینه به من گفت که دلیل خوبی برای این دارد که به این خوشبینی ها بدبین باشد. «یک دیدگاه وجود دارد که معتقد است هرچه روس ها بیشتر پایشان به این درگیری کشیده شود، بیشتر به دنبال راه حل سیاسی خواهند رفت. این ارزیابی دولت من نیست.»

هاموند گفت با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز قبل از نتیجه گیری مذاکرات وین صحبت کرده است و لاوروف به وی گفته روسیه هیچ گونه انعطافی در زمینه ترک قدرت از سوی اسد از خودش نشان نخواهد داد. هاموند می گوید موضع روسیه درباره اسد دقیقاً همان موضعی است که در سه سال گذشته هم داشته اند. روسیه می گوید اسد انتخاب شده است و فقط از طریق انتخابات است که کسی می تواند جایگزین وی شود.

هاموند در این رابطه می گوید: «این نظر در تقابل با نظر آن دسته از ما است که معتقدیم دست اسد آن قدر به خون آغشته است که باید پیش از هرگونه راه حل سیاسی پایدار در سوریه، قدرت را ترک کند.»

وزیر خارجه روسیه در این رابطه اظهار نظر نکرد. اما روسیه بارها تاکید کرده است که تصمیم گیری درباره اسد تنها توسط مردم سوریه انجام می شود و روسیه درباره زمان خروج وی از قدرت مذاکره نخواهد کرد.

منبع: بلومبرگ ویو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: اسد سوريه روسيه


نظر شما :