روسیه و بریتانیا پروازهایشان را لغو کردند

افزایش نگرانی‌ها از تروریستی بودن سقوط هواپیمای روسی

۱۶ آبان ۱۳۹۴ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۵۳۵۳۴ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
الکساندر بورتنیکوف، مدیر سرویس امنیتی فدرال، در تلویزیون دولتی روسیه به این نکته اشاره کرده است که «تعلیق پروازهای روسیه به مصر تا زمانی که دلایل واقعی آنچه که اتفاق افتاده مشخص شود، امری معقول است.»
افزایش نگرانی‌ها از تروریستی بودن سقوط هواپیمای روسی

نویسنده: کارول ویلیامز و امرو حسن

دیپلماسی ایرانی: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دستور لغو تمام پروازهای ایرلاین های روسی به مصر را تا زمانی که تمهیدات امنیتی برقرار شود، صادر کرد. این دستور روز جمعه توسط کرملین و پس از حادثه مرگبار شش روز پیش که در آن یک هواپیمای تجاری روسی در شبه جزیره سینا سقوط کرد، صادر شده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در این باره می گوید پوتین به درخواست مشاوران امنیتی اش پروازهایی هواپیماهای روسی به فرودگاه های مصری را متوقف ساخته است. با وجود این که کارشناسان روسی و مصری می گویند که شواهد قطعی برای تروریستی بودن این فاجعه وجود ندارد، منابع دولتی در لندن، واشینگتن و قاهره مشکوک هستند که بمب عامل انفجار هواپیما و کشته شدن 224 مسافر آن بوده است.

الکساندر بورتنیکوف، مدیر سرویس امنیتی فدرال، در تلویزیون دولتی روسیه به این نکته اشاره کرده است که: «تعلیق پروازهای روسیه به مصر تا زمانی که دلایل واقعی آنچه که اتفاق افتاده مشخص شود، امری معقول است.» رئیس جمهور اوباما و نخست وزیر دیوید کامرون هم به احتمال تروریستی بودن این حادثه اشاره کرده اند.

براساس گزارش خبرگزاری تاس، دولت روسیه موظف شده بود تا تمام شهروندان روسیه را که در مصر بودند، به صورت ایمن بازگرداند. تز تور، بزرگترین آژانس مسافرتی در روسیه تخمین می زند که 30 هزار تا 40 هزار روسی در مصر گرفتار شده باشند. مصر مقصد زمستانی محبوبی برای توریست های روسی است.

هواپیمای چارتر متروجت در حالی روز شنبه از شرم الشیخ در دریای سرخ پرواز کرده بود که 23 دقیقه پس از برخاستن و در ارتفاع 31 هزار پایی منفجر شد و گرد و خاک ناشی از سقوط ایرباس ای-321 در فضایی بیش از هفت مایل مربع پخش شده بود.

مقامات روسی به دنبال تعدیل حدس و گمان ها مبنی بر این هستند که این فاجعه تروریستی و به خاطر حملات هوایی اخیر مسکو به مواضع شبه نظامیان داعش در سوریه است. کرملین از اواخر ماه سپتامبر به کمپین مبارزه با داعش پیوسته و حملات هوایی، زمینی و دریایی را علیه این گروه آغاز کرده است. البته روس ها در کنار این گروه دیگر گروه های شورشی سوریه را که با رئیس جمهور بشار اسد، متحد کرملین در حال مبارزه هستند را هم مورد حمله قرار می دهد.

پسکوف تاکید می کند که اعلامش مبنی بر تعلیق پروازها به معنای احتمال وقوع حمله تروریستی بودن نیست و این یکی از دلایل مطرح در کنار دیگر دلایل است. آن گونه که خبرگزاری تاس می گوید قسمت هایی از لاشه هواپیما برای بررسی بیشتر به مسکو منتقل شده است و اجساد بیش از 200 مسافر هواپیما برای بررسی آثار مواد منفجره باقی مانده بر روی بدن آنها مورد بررسی پزشکی قانونی قرار خواهند گرفت. تاکنون هیچ نشانه ای دال بر این که علت سقوط هواپیما بمب بوده باشد، وجود ندارد.

بریتانیا روز پنجشنبه اعلام کرد که پروازهایش به شرم الشیخ را تعلیق کرده است، این در حالی است که حدود 20 هزار توریست بریتانیایی هنوز در شرم الشیخ حضور دارند. کامرون در این باره می گوید من با احتمال زیاد معتقدم که دلیل سقوط هواپیمای روسی بمب گذاری بوده است.

هواپیماهای بریتانیایی روز جمعه اجازه یافتند تا به صورت خالی به شرم الشیخ بروند و اتباع این کشور را به بریتانیا منتقل کنند. اما ممنوعیت حمل بار مسافران موجب هرج و مرج و اخلال در فرودگاه دریای سرخ شده است. در حالی که 29 پرواز برای بازگشت بریتانیایی ها برنامه ریزی شده است، مقمات هواپیمایی مصری بیشتر این پروازها را لغو کرده اند، چون فرودگاه فاقد فضای کافی برای نگهداری هزاران محموله باری مسافران بریتانیایی است که چمدان هایشان بعداً توسط هواپیماهای باری منتقل می شود. حسام کامل، وزیر هواپیمایی مصر در این باره می گوید: «ما از فضای کافی برای نگهداری 120 تن محموله های باری مسافران برخوردار نیستیم.»

منبع: لس آنجلس تایمز/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: شرم الشیخ کرملین سقوط هواپیما روسیه


نظر شما :