سند بازطراحی راکتور اراک نهایی شد

۲۳ آبان ۱۳۹۴ | ۲۱:۵۴ کد : ۱۹۵۳۷۴۵ سرخط اخبار
مدیرکل سیاسی و امور بین الملل وزارت خارجه تاکید کرد: سند بازطراحی راکتور اراک نهایی شده است و فقط امضای آن باقی مانده است. شکل امضای آن هم به این صورت است که اگر وزرای 1+5 و ایران در حاشیه اجلاس سوریه حضور داشته باشند‏ احتمال دارد این کار صورت گیرد.
 
حمید بعیدی نژاد در گفت وگو با ایلنا‏، درباره آخرین اخبار در خصوص سند بازطراحی راکتور اراک گفت: براساس مذاکراتی که برای بازسازی رآکتور اراک صورت گرفت و سند آن هم تهیه شده است‏، در چارچوب متن برجام است. در برجام پیش بینی شده است که از قبل اجرای برجام‏، ۱+۵ و ایران سندی را امضاء کنند که در آن سند‏، کشورهای ۱+۵ تعهد جدی خود را برای بازسازی قلب رآکتور اراک مورد تاکید قرار می دهند و مسئولیت های خودشان را برای این بازطراحی تعریف خواهند.
 
وی ادامه داد: سندی که درباره آن مذاکره شده و نهایی شده است‏، در آن سند هم تعهد جدی کشور ها برای بازطراحی راکتور اراک پیش بینی شده و هم مسئولیت هر یک از کشورهای ۱+۵ در آن مشخص و تعیین شده است.
 
رئیس تیم کار شناسی هیات مذاکره کننده هسته ای در پاسخ به این سوال که آیا این قرارداد در حاشیه نشست بین المللی وین۳ امضا خواهد شد؟ اظهار داشت: این سند نهایی شده است و فقط امضای آن باقی مانده است. شکل امضای آن هم به این صورت است که اگر وزرای ۱+۵ و ایران در حاشیه اجلاس سوریه حضور داشته باشند‏ احتمال دارد این کار صورت گیرد. البته روش های دیگری نیز وجود دارد و لزومی برای جمع شدن وزرا وجود دارد.
 
وی با بیان اینکه در این باره مشورت ها در حال انجام است‏، تصریح کرد: نگرانی در قبال امضای این سند وجود ندارد. تمامی اقدامات در این باره صورت گرفته و تمامی اعضای ۱+۵ نیز موافقت خود را در این باره اعلام کرده اند و فقط شکل امضا باقی مانده است.
 
مدیرکل سیاسی و امور بین الملل وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که به غیر از چین و امریکا درباره راکتور اراک با ایران همکاری خواهند کرد؟ خاطرنشان کرد: در این سند مسئولیت های هر یک از اعضای ۱+۵ مشخص شده است.
 
بعیدی نژاد با یادآوری اینکه مدل سازی راکتور جنبه های مختلفی دارد، ابراز داشت: کشورهای مختلف علاقه مند هستند در این زمینه با ایران همکاری داشته باشند. این نمونه ای از همکاری های فنی ایران و ۱+۵ خواهد بود و کشورهای مختلف در این باره می توانند نقش های مختلفی داشته باشند. البته کشور چین نقش محوری خواهد داشت تا با ایران این پروژه را به پیش ببرند.
 
وی اضافه کرد: دیگر اعضای ۱+۵ نیز علاقمند هستند تا با جدیت کار را به پیش ببرند.
 
عضو هیات مذاکره کننده هسته ای در پاسخ به کسانی که مدعی هستند با راکتور اراک‏، این نیروگاه دیگر آب سنگین نخواهد بود‏، بیان کرد: اگر کسی اصرار داشته باشد‏، روز شب است‎ من فکر نمی کنم برای او بتوان دلایلی آورد. در این مسئله که این پروژه‏، پروژه آب سنگین است‏، شکلی نیست و این مسئله در برجام هم به روشنی بیان شده است.
 
بعیدی نژاد یادآور شد: در این باره دو سال مذاکره شبانه روزی صورت گرفته است. دوستانی که می گویند این پروژه آب سنگین نیست‏ یا از مسائل فنی خبر ندارند یا به دلایل سیاسی این مسئله را نفی می کنند.

کلید واژه ها: اراک


نظر شما :