داعش به امپراتوری وحشت روی آورده است

۲۴ آبان ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۹ کد : ۱۹۵۳۷۸۹ سرخط اخبار
علی خرم، نماینده اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل و تحلیلگر مسائل بین المللی درباره 
حملات تروریستی رخ داده در پاریس به خبرنگار جهان اقتصاد گفت: ابتدا باید مثل دفعات قبل اذعان کرد که افرادی که در عملیات تروریستی کشته می شوند افراد بی گناهی هستند که نقشی در هیچ اقدامی له یا علیه داعش ندارند، و داعش و سایر گروه های تروریستی از این انسان های بی گناه صرفا به عنوان طعمه و قربانی و با انگیزه عرض اندام استفاده می کند. 
 
دومین نکته مهم این است که هیچ کدام از این اقدامات ارزش نظامی یا سیاسی ندارد. داعش و سایر گروه های تروریستی به امپراتوری وحشت روی آورده اند. آن ها به دنبال حکومتی هستند که صرفا از طریق ترور و حشت بتواند سرپا باشد. 
 
این نکات به ما نشان می دهد که هیچ گاه نباید در این نکته تردید کرد که در صورت وقوع هر اقدام تروریستی در هر گوشه دنیا بایستی به سرعت هم این اقدامات را محکوم کنیم و هم این که با ملت و دولت قربانی تروریسم همراهی و جبهه محکمی در برابر اقدامات تروریستی به وجود آورد. 
 
شکست داعش در عرصه استراتژیک
 
او در پاسخ به سوالی در مورد هدف داعش از این اقدام گفت :داعش در عرصه استراتژیک شکست خورده است. هنگامی که یک گروه تروریستی و خشونت طلب در استراتژی های خود شکست می خورد و نمی تواند به حیات خود ادامه دهد، دست به آخرین اقدامات می زند. اقداماتی مانند حمله تروریستی دیروز که داعش به آن روی آورده است از نوع اقداماتی است که می توانیم آن را تیر خلاص یا تیر آخر توصیف کنیم.
 
 یکی از انگیزه های داعش از حمله دیروز در پاریس، مقابله با حضور نظامی فرانسه بر علیه این گروه است. فرانسه در ماه های اخیر با انتقال ناو جنگی و نیز هواپیماهای خود حضور نظامی خود در عراق و سوریه در مقابله با داعش را وسعت بخشید. این اقدام داعش را می توان انتقامی از این رویه فرانسه ارزیابی کرد. 
 
داعش در عرصه نظامی و میدانی در سوریه و عراق در حال تحمل شکست های متعددی است. در جبهه سوریه و با حمایت هوایی روسیه، نیروهای ارتش سوریه توانسته اند به دستاوردهای مهمی برسند.
 
در جبهه عراق نیز با آزاد سازی سنجار، ارتباط بین رقه و موصل به عنوان دو مرکز مهم داعش در عراق و سوریه و دولت خودخوانده عراق و شام این گروه از بین رفته است. داعش احساس می کند که زمان به زیان این گروه می گذرد و این گروه سنگر به سنگر در حال عقب نشینی است.  این برای داعش یک شکست محسوب می شود. شکستی نه فقط در عرصه نظامی که در عرصه سیاسی. به خصوص به این دلیل که وقتی گروهی نماینده یک نظام یا یک ملت نباشد، از میان رفتن آن به لحاظ نظامی به معنای نابودی کامل آن خواهد بود. این مسئله در مورد داعش که یک  گروه فاقد هر گونه مشروعیت جهانی و منطقه ای است و تنها گروهی تبهکار و جنایت پیشه محسوب می شود؛ صادق است. 
 
در این شرایط و در واکنش به این شکست ها، این گروه دست به اقداماتی می زند که هیچ گونه ارزش نظامی و سیاسی ندارد. به گمان من این پایان کار داعش است. داعش به آخر خط رسیده است و به همین دلیل تنها چاره ای که دارد فرستادن تروریست های با جلیقه های انفجاری است که با کشتن خود، جان انسان های بیگناه را هم بگیرند. 
 
تروریست های داعش به آخر خط رسیده اند
 
خرم در پاسخ به این سوال که آیا انجام چنین عملیات گسترده ای نشان از توان بالای داعش دارد گفت :درست است که انجام عملیات تروریستی به این گستردگی به توان بالایی نیاز دارد، اما باید این نکته را در نظر داشت که این گروه تروریستی بین 20 تا 30 هزار تروریست در اختیار دارد که همه به آخر خط رسیده اند و می دانند که سرنوشتی جز مرگ در انتظار آن ها نخواهد بود. تک تک این افراد توسط سازمان های امنیتی تحت تعقیب هستند. مرگ امثال محمد امزاوی مشهور به «جان جهادی» تصویری از آینده تمام افراد داعش است. این تروریست ها تمام پل ها رو در پشت سر خود خراب شده می بینند. با تحولات جدید برخی از این افراد در امواج انسانی به سوی کشورهایی که از آن ها به داعش پیوسته بودند بازگشتند. به عنوان مثال اگر تنها 20 نفر از آن ها به فرانسه بازگشته باشند، هر گروه کوچک 2 تا 3 نفره آن ها می توانند دست به اقداماتی از جنس کشتار در پاریس بزنند. 
 
درست است که سازمان های امنیتی غربی باید با این تهدید جدی تر برخورد می کردند اما باید در نظر داشت که حفظ آزادی ها و شرایط دموکراتیک ممکن است بروز چنین تهدیداتی را تسهیل کند. یعنی ممکن است که یک سیستم باز به برخی از این خطرات فضا بدهد و برخی نظارت ها را مشکل کند. اما من بر این نکته تاکید دارم که درست است که باید انگشت سرزنش را به سوی سازمان امنیتی فرانسه دراز کرد، اما اگر شرایط کلی داعش، شرایط مطلوبی بود و توانسته بود در عراق و سوریه به اهداف خود برسد به احتمال زیاد دست به چنین اقداماتی نمی زد. این گروه در شرایط فعلی به انتقام روی آورده است. بسیار مهم است که ما متوجه این نکته باشیم که انتقام جویی شاخصه گروه هایی است که احساس می کنند که دیگر امکانی برای پیروزی ندارند. این نکته روانی در تحلیل این اقدامات داعش بسیار مهم است.

نظر شما :